G: kuinka monta reikää 4-6-vuotiaan hampaissa?
Meillä hammashoitaja oli positiivisesti yllättynyt ja kehui kovasti, kun reikiä ei löytynyt ja hampaat oli just niinkuin pitää. Eikö tämän pitäisi olla ihan itsestään selvyys...?
Aika kamalaa ois, jos jo tuossa iässä hampaissa olisi reikiä!
Kommentit (15)
mutt atähän mennessä on ollu nolla reikää lapsilla yhteensä.
eikä kummallakaan ollut yhtään reikiä. Hammashoitaja epäili hampaiden hyväkuntoisuuden syyksi, että teen kaiken ruoan alusta alkaen itse, eikä meillä ole ruoassa ylim. lisäaineita. Itse en tiedä, onko lisäaineilla merkitystä reikiintymisessä.
Mun kaverin 6v lapsella oli 8 reikää ja nukutuksessa sitten osa hampaista otettiin pois ja osa paikattiin. Että silleen :(
oli 4 reikää enenn kouluun menoa maitohampaissa. Pojalla ei yhtään. Meillä ei syödä epäterveellisesti eikä napostella herkkuja, ja hampaat harjataan kyllä ihan kunnolla. Kyllä se syljen laatu ja määrä ainakin vaikuttaa reikiintymisherkkyyteen, joka voi olla eri ihmisillä erilainen.
ja jos lapsen hampaat on sikinsokin suussa, ei sekään ole lapsen vika.
todellakin, toisten hampaat nyt vaan ovat heikompia kuin toisten.
meillä 5 lasta, ekat reiät vasta 9-ja 17-vuotiailla, kolmella ei vieläkään ensimmäistäkään reikää, iät 9, 17 ja 19 v.
tosin on sitten oikomishoidoissa...
Meillä aikuinen pesee 10-vuotiaaksi asti kerran päivässä ja toisen kerran lapsi pesee itse. 10v. ylöspäin hoitavat itse aikuisen valvonnassa.
13-, 14- ja 2-vuotiaat. Itsellänikin vain yksi, olen 40-vuotias.
Meillä hammashoitaja oli positiivisesti yllättynyt ja kehui kovasti, kun reikiä ei löytynyt ja hampaat oli just niinkuin pitää. Eikö tämän pitäisi olla ihan itsestään selvyys...?
Aika kamalaa ois, jos jo tuossa iässä hampaissa olisi reikiä!
kolmella pojalla ole yhtään reikiä ollut tuossa iässä. Nyt esikoisella 10 v eka reikä maitohampaassa. Tehostetaan hampaiden hoitoa tämän takia.
Meillä aikuinen pesee 10-vuotiaaksi asti kerran päivässä ja toisen kerran lapsi pesee itse. 10v. ylöspäin hoitavat itse aikuisen valvonnassa.
vahditte vieressä, kun yli 10v pesee hampaansa? Varmaan se 12v tykkää, kun noin luotatte...
viisivuotiaalla.
Syö kun on nälkä, juo kun on jano, karkkiakin syödään ja sokerisia jugurtteja joka päivä (on hoikka ja lihaksikas). Miksi te stressaatte niin paljon...?
Kerran päivässä eli iltaisin vain pestään hampaat, sähköhammasharjalla ja hammastahnalla, purkka otetaan joskus, pastilli vain pk.ssa.
Plakki pysyy poissa, kun pesee sähköhammasharjalla.
Lapset 6v ja 9v.
-Meillä on alettu hampaiden pesu säännöllisesti heti kun ensimmäinen hammas on puhjennut.
-Hampaat pestään joka ilta ja aamu. Vanhemmat varmistavat pienemmän pesut.
-Xylitolia on otettu aina, siis lähes poikkeuksetta ihan aina, kun on syöty jotakin. Xylitolin käyttö aloitettu 1v iästä lähtien.
-Olemme tietoisesti vältelleet Streptococcus mutans bakteerin siirtämistä lapsiemme suuhun. Eli mm. samaa lusikkaa ei ole käytetty, eikä samaa jäätelöä nuoltu.
Miehelläni ja minulla on suut täynnä paikattuja hampaita. Eipä meidän hampaiden huoltoa ja pesua vahtinut kukaan aikoinaan. Joten "huono hammaslaatu" on mielestäni selittelyä. Joas hampaat on "sikinsokin" niin pesut on tehtävä huolellisemmin :)
13-, 14- ja 2-vuotiaat. Itsellänikin vain yksi, olen 40-vuotias.
En ole ikinä välttänyt lasteni kanssa samasta lusikasta maistamista, tai antamista. Teen tätä vähän väliä, en toki isojen kanssa enää ;-) Juomme myös välillä samasta pullosta. Pussailtu on suoraan suulle, ihan jokaista pienenä. Niin on tehneet mummot ja vaaritkin, lapsemme kun aina moiskauttivat pienenä suukot kaikille suoraan suulle. Hampaita hoidetaan pesemällä ne aamuin illoin, en tarkkaan muista mistä lähtien isot ovat hoitaneet tämän itse. Ehkä kouluiästä lähtien.. Vanhin on ollut oikomishoidossa vuosikausia. Siltikin hampaat loistokunnossa.
Väitän todellakin, että hampaissa vain on eroja. Toisilla ei auta mitkään harjaamiset, hampaat vaan ovat heikot. Miehelläni on suu täynnä paikkoja. Hän pesee hampaansa usein vain aamuisin. En sitten tiedä, onko tässä syy ja seuraussuhde...?! Onneksi lapset ovat selkeästi saaneet hammasluunsa minulta.
ja suu täynnä reikiä kunnes lopetin karkin syönnin ja napostelun. Hampaat olen kyllä aina pessyt säännöllisesti. Nyt ei varmaan kymmeneen vuoteen muuta reikää kuin yksi joka oli kehittynyt irronneen paikan alle.
hampaat