Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutamme miehen työn perässä Ruotsiin - miten oppia kieli!

Vierailija
27.11.2012 |

Olen siis opiskellut ruotsia kyllä aikoinani, mutta eihän sitä ole tullut käytettyä ja osaan sanoa hej ja esitellä itseni ja kysyä tietä tyyliin. Minulla on siis vajaa puoli vuotta aikaa oppia, Ruotsin päässä yritän saada alani töitä mahd. pian sitä ennen mahdollisimman hyvin olisi hyvä taitaa. Kursseille en ehdi mennä, koska lapset+harrastukset joista olen vastuussa miehen ollessa töissä ne ajat. Eli nyt vinkkejä! Onko ihan toivotonta! Miten oppia myös ääntämään kieltä suht ruotsalaisittain, ettei ihan tönkköä ole?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ruotsinkielisiä ohjelmia, katsokaa vaikka lasten kanssa ruotsiksi Leijonakuninkaat ja Monsterit ja mitä kaikkea nyt on.

Aku Ankkaa on myös helppoa lukea ruotsiksi.

Kuuntele ruotsinkielistä musiikkia.

Vierailija
2/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain tönkkömuumiruotsia, jolle Ruotsissa naureskellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lähtökohtaisesti hyvä oppimaan kieliä, esim. englantia puhuessani ulkomailla nopeasti pääsen eroon pienestä suomiaksentista ja olen mennyt ihan fluentista. ja en mene kurssille opettelemaan suomenruotsalaista aksenttia, vaan haluan oppia sitä itseään mitä ruotsin maaalla (muutamme etelä-ruotsiin alueelle jossa vahva tanskalaisaksentti tosin)

Vierailija
4/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin itsekin ruotsiin, se on ihana maa, ystävällisiä ihmisiä, ei ollenkaan niin samanlaista jörrikkämeininkiä kuin suomessa. Mulla on sukua ruotsissa, haluaisin muuttaa kyllä itsekin!

Kielen oppii suht nopeasti, ruotsalaisten puhetapa "flytande svenska" on erilainen kuin suomessa joten alkuun ehkä et saa sanoista helposti selvää, mutta pian oppii. Tosiaan tilaa ruotsalaisia lehtiä, niistä oppii hyvin, esim joku juorulehti. Tämä siksi että juorulehdessä on helpohkosti ymmärrettäviä juttuja tutuista ihmisistä ja aiheista (esim julkkikset) jolloin tiedät jo siitä jotain ja pystyt arvailemaan sanoja syy-yhteyksillä. Ei kannata tilata siis tiedelehteä tms erikoissanastoa.

Kuuntele ruotsinkieliset uutiset, ja seuraile muutenkin ruotsin tapahtumia. Ihana muutos teille tulossa elämässä!

Vierailija
5/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin semmoista ruotsia, jota osaat, vaikka sitten suomenruotsalaisittain. Kyllä Ruotsissa sitä ymmärretään. Jos opit nopeasti kieliä, opit siellä paikan päällä sen paikallisen aksentin.

Susta kuulee joka tapauksessa, ettet ole natiivi, ei haittaa, jos puheesi ei heti ole paikallisen kuuloista.

Vierailija
6/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue itseäsi kiinnostavia tekstejä, vaikka naistenlehtiä jos ei muuta. Ikävä kyllä puhumaan oppii vain harjoittelemalla. Pääsin muutama viikko sitten testaamaan omaa ruotsin taitoani, ymmärrän itse melko paljon ruotsia mutta monesti en ymmärtänyt, mitä minulle ruotsiksi vastattiin ja en selvinnyt kaikista puhetilanteista. Mutta ei auta, se paranee vain harjoittelemalla.:) Yritä hakeutua Ruotsissa vaikka johonkin harrastukseen, jossa sinun on pakko puhua ruotsia.

Vierailija
7/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa Ruotsin tv:n kanavapaketti. Siinä näkyy Ruotsin pääkanavat, ja esim. Ruotsin TV3 näyttää mielenkiintoisia ruotsinkielisiä ohjelmia (oma suosikkini on Lyxfällan). Ykköskanavalta tulee mm. paikallisuutiset, jossa voi seurata tulevan kotiseudun tapahtumia.

Lue ruotsalaisia aikakauslehtiä: Vi föräldrar esimerkiksi voisi olla hyvä, koska sieltä oppii lapsiin liittyvää termistöä. Ja hömppä on kivaa, esim Svensk Damtidning kuninkaallisine juoruineen, ihan vain kielitaidon ylläpitämiseksi...

Ruotsia opettelin lukemaan lehtien lisäksi ruotsinkielisistä harlekiineista (kyllä, tunnustan). Sopivan lyhyitä tarinoita, ja kieli on riittävän modernia.

Itse puhuin Ruotsissa viettämämme ajan ihan rehellistä suomenruotsia, eikä se haitannut ketään. Päinvastoin, sillä saa positiivista huomiota (esim. käyttämällä lukua aderton, kun Ruotsissa kaikki sanovat arton).

Saako udella, että minne päin Ruotsia olette muuttamassa?

Vierailija
8/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lähtökohtaisesti hyvä oppimaan kieliä, esim. englantia puhuessani ulkomailla nopeasti pääsen eroon pienestä suomiaksentista ja olen mennyt ihan fluentista. ja en mene kurssille opettelemaan suomenruotsalaista aksenttia, vaan haluan oppia sitä itseään mitä ruotsin maaalla (muutamme etelä-ruotsiin alueelle jossa vahva tanskalaisaksentti tosin)

usein ei-natiivien puhujien kanssa, sen vuoksi voi jäädä itselle sellainen mielikuva että hei, minähän osaan englantia tosi hyvin.

En nyt sano, ettetkö osaisi englantia mutta joskus olen vaan itse törmännyt tällaiseen ajatteluun.

Vierailija
9/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on kiva maa, tosin asun nyt Saksassa, mutta Ruotsissakin on tullut asuttua.

Kyllä se siitä lähtee, puhut vaan niinkuin puhut ja jo parin vuoden päästä pääset eroon Suomen Rkp-pakkotönkköruotsista. Ja varmaan voit töissä käyttää englantiakin aluksi.

Onnea hyvästä päätöksestä !

Vierailija
10/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.utbildningsborgen.se/static/Safir/safir/startsida.htm

kielitaitoa vaativa peruskurssi. En kuunnellut, mutta kun on ruotsalaiset sivut niin eiköpä ne rikssvenskaa puhu... Googletin vain svenska för invandrare -sanoilla ja mm. tämä tuli. Netistä varmaan löytyy Ruotsin telkkariyhtiöiden ohjelmia, samoin kuin meillä on Yle Areena, Nelosen Ruutu ja Mtv3:n Katsomo? Ei tarvi heti kallista kanavapakettia hankkia, jos nettitelkkaristakin saa kieliapua. Oletko muuten huomannut, että Ylen Fst5-kanava lähettää usein myös Ruotsin television ohjelmaa?

Vierailija
11/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei sitä kukaan tarvitse? Voisivat olla tunnit ihan kunnon ruotsinruotsin opiskelua vain.

Vierailija
12/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, millä aksentilla puhut! Siitä en murehtisi. Parempi varmaan, että tunnistaisivat sinut puheen perusteella suomalaiseksi, kuin että luulevat, että olet vaikka jugoslaavi?

Ja jos tulee pieniä virheitä, monet ruotsinruotsalaiset luulee, että suomenruotsia vaan kuuluu puhua niin. :)

Saitkin jo hyviä vinkkejä. Voisitko nykyisessä työssäsi hakeutua tilanteisiin, joissa joudut käyttämään ruotsia? Itse opin ruotsin sujuvasti, kun töissä oli pakko sitä välillä käyttää. Nyt tykkään kielestä kovasti!

Hanki sellaista ruotsinkielistä musiikkia, josta tykkäät kovasti. Etsi biiseihin myös sanat ja kuuntele laulua + lue sanoja samalla. Opettele rallattelemaan näitä biisejä. Sanoja ja lauserakenteita karttuu mieleen huomaamatta!

Mieti, millaisissa työtilanteissa ruotsia tarvitset. Mieti tilanne, mahdolliset puheenvuorot suomeksi ja ala sitten miettiä, miten ne ilmaistaisiin ruotsiksi. Etsi sanakirjoista ja netistä apua. Sitten kertaa tilanteita mielessäsi. Minä opin työssä käytettävän ruotsin näin käytännönläheisesti. Kouluruotsihan oli siinä vaan pohjana.

Vierailija
13/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ruotsinruotsalaiset ymmärtää suomenruotsia

Ihan sama, millä aksentilla puhut! Siitä en murehtisi. Parempi varmaan, että tunnistaisivat sinut puheen perusteella suomalaiseksi, kuin että luulevat, että olet vaikka jugoslaavi?

isompi ongelma lienee se, että oikeasti pystyy seuraamaan riikinruotsia, varsinkin Skånen suunnalla ei mikään itsestäänselvyys, jos pohjana on vain Suomen kouluruotsi...

Toisekseen, pari vuotta maassa asuneena sanoisin, että ei se suomalainen aksentti ainakaan Tukholman seudulla ainakaan asiakaspalvelua paranna, ellei tiskin takana satu olemaan ruotsinsuomalainen. Ennakkoluulot vähän säälittävistä ja juopoista suomalaisista elävät kummasti edelleen.

Ap:tä suosittelen kuuntelemaan ruotsalaisia podcastejä tauotta ja tietysti lukemaan ruotsalaista kirjallisuutta, esim. ruotsalaiset dekkarit ovat yleensä koukuttavia ja helppolukuisia. Vähitellen sanasto tarttuu. Podcasteja voit selata vaikka täältä: http://sverigesradio.se/

Vierailija
14/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on lukenut aika monta vuotta ruotsia ja sitten ihmettelee täällä, miten oppisi ruotsia.

Juuri on todettu, että Suomen koululaitos maailman paras. Vika ei siis kuitenkaan kolulaitoksessa vaan blondi pullamössö aivoissa.

Bimbo asuu kaksikielisessä maassa, jossa on mm. yksi suomenruotsalainen tv-kanava sekä muutama radiokanava ja kaksikielisissä kaupungeissa omat osastot kirjastoissa. Tekstityksiä saa ruotsiksi moniin ylen ohjelmiin, vuokraleffoihin yms. yms.

Vinkit:

- FST

- Vega ja/tai X3T

- husari

- muumit ruottiksi 200 dved:n boxi

- harrastekirjojen lukeminen ruotsiksi

Vierailija
15/20 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se saattaa johtua ihan muusta kuin puhumastasi "tönkkömuumiruotsista". Ruotsissa kelpaa ihan hyvin se kieli, jolla esim. Muumit on kirjoitettu. Oletko varma että nauru oli pilkallista?

Puhun suomenruotsia eikä se ole koskaan herättänyt Ruotsissa mitään erityisempää hilpeyttä.

Ap, katso Solsidania, ruotsalaisia dekkareita, Strömsötä, YLEfemman kirjallisuusohjelmia ja TV-nyttiä - ts. totuttele ruotsin kieleen; lue Muumi-romaanit ja kuvakirjat ruotsiksi, lue ääneen itsellesi. Hae kirjastosta ruotsinkielisiä äänikirjoja.

Ja muista, ettei muita kiinnosta tekemäsi virheet vaan se, mitä sanottavaa sinulla on.

Vierailija
16/20 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostaisi tietää, asuuko ap vieläkin ruotsissa ja miten on pärjännyt siellä

Vierailija
17/20 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis opiskellut ruotsia kyllä aikoinani, mutta eihän sitä ole tullut käytettyä ja osaan sanoa hej ja esitellä itseni ja kysyä tietä tyyliin. Minulla on siis vajaa puoli vuotta aikaa oppia, Ruotsin päässä yritän saada alani töitä mahd. pian sitä ennen mahdollisimman hyvin olisi hyvä taitaa. Kursseille en ehdi mennä, koska lapset+harrastukset joista olen vastuussa miehen ollessa töissä ne ajat. Eli nyt vinkkejä! Onko ihan toivotonta! Miten oppia myös ääntämään kieltä suht ruotsalaisittain, ettei ihan tönkköä ole?

Aika monta tarinaa on kuullut, missä elämä onkin heittänyt nuorempana sellaisen "mihin mä ruottia tarttisin?" ihmisen länsirannikolle rakkauden tai työn perässä tai ruotsiin/norjaan myöhemmässä vaiheessa elämää. Ikinä ei voi tietää mihin sitä kieltä tarttee, vaikka asuisi missä itärajan korvessa.

Vierailija
18/20 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta tarinaa on kuullut, missä elämä onkin heittänyt nuorempana sellaisen "mihin mä ruottia tarttisin?" ihmisen länsirannikolle rakkauden tai työn perässä tai ruotsiin/norjaan myöhemmässä vaiheessa elämää. Ikinä ei voi tietää mihin sitä kieltä tarttee, vaikka asuisi missä itärajan korvessa.

Paljon on tarinoita kuultavaksi, eli aloittajalle tiedoksi, että ruotsia ei saa opiskella enää myöhemmin, vaan se on pakko tehdä peruskoulussa. Onneksi kukaan ei haaveile muuttavansa Ruotsia pidemmälle, sillä koulutusjärjestelmämme ei ikinä soveltuisi siihen.

Vierailija
19/20 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin unelmana Tukholmaan muuttaminen. Oma ruotsin kieleni on melko hyvä, koska vieraillessani Norjassa; norjalaisetkin ymmärsivät minua hyvin, kuten myös minä heitä. Olen siis 15-vuotias.

Vinkkejä:

-Kuuntele ruotsin kielistä musiikkia

-Lue lehtiä ruotsiksi

-Aseta tv tekstitykset ruotsiksi

-vaihda puhelimen kieleksi ruotsi

Vierailija
20/20 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskellut ruotsia WordDiven avulla. Voi opiskella sen aikaa kerralla mitä ehtii. Mä esimerkiksi opiskelen silloin kun odotan bussia ja matkalla töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan