Kehtaisitko (lasten synttäreistä)?
Moi,
mulla kaksi lasta, 7v. ja 6v. Heidän yhteinen, samassa rivarissa asuva kaverinsa 7v. kutsui synttäreille jostain syystä vain 7v. lapseni. Mitään riitaa tms. ei tietääkseni ole, varmaan vaan tosta iästä johtuen tehty tällainen rankkaus. Kutsuja on aina kutsuttu molemmille mun lasten synttäreilel.
Tiedän kokemuksesta, että kutsulistalla on tehtävä karsintaa, mutta tämä oli musta vähän erikoista... Tiedän, että 6v. tulee itkemään silmät päästä. Mitä tekisit, kehtaisitko kysyä, saisiko pikkusiskokin tulla?
Kommentit (25)
Kiitos teille vastauksista!! Joo, vähän kurjalta tämä tuntuu, ja olisin ehkä itse kutsujan äitinä toiminut toisin, jos vaikka tyttö siis itse on sanonut, ettei halua pieniä 6v. vauvoja ;) mukaan.
Mutta, en sitten varmaan kehtaa kysyä/pikkusiskoa mukaan väkisin työntää. Itse asiassa mullakin kävi mielessä, että meillä saattais olla muuta menoa koko perheellä tuolloin... Ei missään kostomielessä tietenkään, vaan ihan välttääkseni sen itkun, parun ja mielipahan, minkä tiedän tästä seuraavaan.
ettei raukoille tule vain negatiivisia kokemuksia ja tunnetiloja, joita vanhemmat eivät kestä. Huoh. Ja sitten myöhemmin ihmetellään kun lapsella onkin ongelmia.
Anna nyt hyvä ihminen sen kutsutun mennä sinne synttäreille ja kerro pikkusiskolle, että aina kaikki eivät saa kutsua. Jatkoss aihan yhtälailla pikkusisko tulee saamaan kutsun johonkin, mihin isosisko ei saa. Se on normaalia elämää.
Ymmärrän täysin ettei kaikkia sisaruksia voi kutsua juhliin, johonkin täytyy vetää raja.
Jos vanhemmat vetävät tästä nyt jonkun elämää suuremman draaman "itse olisin toiminut toisin/ järjestämme jotain muuta sille päivälle / olipa epäreilua" niin teette siinä van ison karhunpalveluksen lapsillenne -jatkossakaan kun siskoksia ei kutsuta joka paikkaan yhdessä, vaikka vapaa-ajalla porukalla leikkisivätkin.
parhaiten autat lastasi, kun tuet häntä sopeutumaan asiaan ja hyväksymään, ettei nyt pääse synttäreille. 6-vuotias ei ole enää niin pieni, ensi vuonna jo kouluainen. Se vahvistaa pettymyksensietokykyä sitten tulevaisuutta varten ja niitä varmasti tulee. Isompi saattaa sitäpaitasi kokea tilanteen epäreiluna, jos ei pääse synttäreille hänkään. Älä pelkää itkua, ja parkua ja mielipahaa, se on elämää.
vain hänet kutsuttaisiin eikä pikkusiskoa.
Kun on noin pieni ikäero, isommasta saattaa tuntua että hänellä ei ole iän puolesta mitään etuoikeuksia vaan pikkusisko saa aina kaikki samat. Kyllähän sellainen kypsyttää pidemmän päälle.
voi tapahtua ihan vain siitä syystä, että synttäreillä on ohjelmaa, joka ei sovi alle 7v. eka mikä tulee mieleen on se, että jos on leffa-teemaiset synttärit ja se katsottava leffa on sallittu yli 7v, niin minä ainakin ymmärtäisin ikärajan hyvin.
Ja jos siskokset ovat aina leikkineet yhdessä muitten kavereiden kanssa ryhmässä, niin pieni ero sitä isompaa pönkittääksesi on ihan hyvä. Ettei se vanhempana koe, että aina sen tartti pikkusiskoa raahata joka paikkaan.