Kytkin tietokoneen televisiooni. Oli helppo homma!
Ensin piti katsoa, että sekä tietsikasta että telkkarista löytyy samanlainen liitäntä eli joko HDMI (uudemmat laitteet) tai VGA (vanhemmat laitteet). Sitten ostamaan johtoa. 1,5 metrin johto maksoi just alle 20 euroa ja 3 metrin justa alle 40 euroa. Ostin tuon lyhyen ja nyt kaduttaa - se on kyllä liian lyhyt.
Kytkentä oli todellakin niin helppoa, että panin johdot pistorasiohinsa. Sitten valitsin telkkarin kaukosäätimestä "source" ja sieltä löytyi vaihtoehto HDMI. Siinä kaikki - kaikki toimi.
Minulla on ilmainen ja hidas laajakaista. Kuvan laatu varmaan riippuu laajakaistan nopeudesta, television koosta yms. Minulla on vain pieni telkkari ja kuvan laatu, vaikka olisi ollut heikko, kelpasi meille. Eli tässä oli koko juttu.
Kun halusin lopettaa tietsikan katsomisen telkkarin ruudulta painoin taas sitä "source" näppäintä ja valitsin nyt TV.
Mielenkiintoista oli, että saatoin samaan aikaan katsoa juttua sekä tietsikan näytöltä että telkkarista. Itse asiassa asensin tämän eräälle vanhukselle. Nyt hän saa jopa pankin sivun suurella television ruutuun ja siinä voi sitten mennä verkkopankkiinkin, jos siinä ei nyt sitten ole mitään vaaraa.
HIENO HOMMA! SUOSITTELEN!
Kommentit (21)
Alle kympilläkin saa ja kaikki toimivat yhtä hyvin.
Itse maksoin omastani vajaan kympin. Hyvin on toiminut monta vuotta.
Nyt menet sitten sillä koneella youtubeen ja katsot Veskun nauravan kulkurin ja pari UunoTurhapuroa ja ja ja muuta hauskaa
Mitä olisi maksanut muualla? Voiko olla laatueroa?
Vanhoissa analogisissa liittimissä oli laatueroja. Antenniliitin, SCART, komposiittivideo, RCA-kaapelit, ja niin edelleen. Signaali kulkee niissä analogisena, joten liittimien laatu vaikuttaa signaalin laatuun.
DVI, VGA ja HDMI taasen ovat digitaalisia liitäntöjä. Tieto joko kulkee tai ei kulje. 0 tai 1. Ei ole välimuotoja. Signaali on taatusti yhtä laadukas sillä kympin johdolla kuin satasen johdolla. :)
Tietysti siinä mielessä voi olla laatueroja, että kalliimpi kaapeli on suojattu paremmin taipumiselta, ja materiaalit ovat fyysiseen kestävyyteen paremmin valittuja. Signaalin (kuvan/äänen/muun yhteyden) laatuun sillä ei tosin valitettavasti ole yhtään mitään tekemistä.
Mutta, ei tuo parikymppiä tuhottoman kallis vielä ole. Halvin HDMI-johto minkä olen ostanut taisi olla kuusi euroa, ja pituutta oli metri. Maksaahan ne aina jotain.
Hyvä katseluhetkiä AP:lle suuresta ruudusta! :)
Liidistä sai muistaakseni alle 8€ (HDMI)
Miehellä 5m, hintaa 13.95e
Ei ole tynkiä eikä kalliita
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-hdmi-3m-cable-3m-length-29777?…
Tulee postikuiltta. Postilaatikkoon.
Pariis viikos.
Tilasin kiinasta HDMI-kaapelin (ebayn kautta) maksoi alle euron postikuluineen.
Gold Plated
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-hdmi-1m-27449?r=34774240
2,60€
Hyvä ja halpa.
Gold Plated se olla pitää:)
Suomessa on kyllä ryöstöhinnat. Myyvät täällä sitä samaa Kiinassa tehtyä kamaa kymmenkertaisella hinnalla.
Hyvä, että löysin tämän ketjun. Olet selittänyt kaiken ihanan selkeästi. Jopa minä ymmärsin!
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-hdmi-5m-29777?r=34774240
€ 8,78
Tollanen littee vois olla hyvä
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-hdmi-5m-flat-29777?r=34774240
Halvat hinnat, ja usein ihan kohtuulaatuista tavaraa. Ainoa haittapuoli on toimitusaika, joku voi olla kahdesta viikosta kuuteen viikkoon. Olen vuosia tilaillut sieltä, ja nopeimmin on kahdessa viikossa tullut, joskus taas kestänyt toista kuukautta... Joten mitään kiireellistä sieltä ei kannata hakea.
Itse en muutaman euron takia jaksaisi muutamaa viikkoa odottaa, sen verran hätähousu olen. :)
Mutta epäröijille haluan kertoa, että ko. firman kanssa toimii kaikki loistavasti. Olen myös palauttanut viallista tavaraa, saanut rahoja palautettua PayPalille, ovat korvanneet rikkinäiset/vialliset tuotteet. On turvallinen kauppa, ja suosittelen.
Entäs äänet?
Ne kun ei ainakaan VGA:n kautta kulje.
Jopa internetti (ethernet HEC) voipi mennä siitä, jos/kun laitteet tukevat sitä tulevaisuudessa v1.4-piuhoilla.
Kannattaa suosia HDMI:tä.
DX:llä voi nykyään myös maksaa VISAlla suoraan.
Niin ei ole pakko sitä Paypal-tiliä avata.
Jos tavara viipyy eikä jaksa odottaa niin tilauksen voi myös peruuttaa, jos tavara ei vielä lähtenyt.
Tuli 17päivässä paketti (14.12-31.12).
Toinen kesti kuukauden (7.11-9.1).
Tilattu-saapunut. Joten ei hätähousuille, mutta kyll ne sieltä tulee, ja palvelu pelaa.
"If you still don't receive the parcel after half a month, you may contact us for the refunds or reshipment directly."
Postin seikkailuista noi toimitusaika viiveet tossa. :)
Jostain Lidlistä olisin voinut ostaa jonkun johdon, mutta en ollenkaan tietää mitä tehdä ja millainen johto juuri minulla tarttee olla. Eilen sain neuvot ja tänään sain toimimaan.
Ostin kyllä jonkun johdon jolla siirtää Nokian kännystä kuvat nettiin ja se maksoi TeknikMagasinetissä jotain 8 euroa ja mukamas sama johto Elisassa jotain 20 euroa. Ehkäpä se halpatavara on tehty jossain, missä on tehtaassa työolot huonot ja saavat siis tuotettua halvemmalla. Mene ja tiedä erot hintavaihteluihin, jos mukamas ihan sama tuote kyseessä.
Tunnen oppineeni eilisestä aivan valtavasti. Kiitos siitä MustanPörssin myyjälle Suomenojalla.