Suosittele gynekologia pks:lla jolle veisit 6-vuotiaan!
Hakusessa empaattinen ja ymmärtävä naislääkäri jolle on veisin 6-vuotiaani. Tytär valittaa usein että pylly on kipeä ja kutiava, on kokeiltu vaikka mitä mutta selvitystä ei ole löytyny. Kerran saatiin hiivalääkkeet. Yle-puolen lääkärit tuntuu toisinaan että vähättelee ja vaan pesua ja pesua ja kyllähän pestään mutta häntä vaivaa silti, toisinaan kihomatolääkkeitäkin määrätty varmuudeksi, mutta silti vaivaa. Usein menee illat itkien kun pitäisi rauhoittua... Haluaisin viedä gynelogille niin osaisi katsoa asiaa "oikealle silmällä".
Kommentit (21)
että kyseessä voi olla myös se bakteeritulehdus?
Ei kaikki ole allergiaa.
Tässäkin ketjussa peräti 2 viestiä, joissa kerrottiin allergiankin mahdollisuudesta.
Omassa viestissäni kehotin menemään ensin lastenlääkärille, jolla ap ei lastaan ole vielä käyttänyt.
Ap on käynyt ARVAUSKESKUKSESSA, josta tänä päivänä valitettavan harvoin saa kunnolla apua.
Eikai nyt kukaan raahaa 6 vuotiasta gynelle ilman oikean lastenlääkärin lähetettä! Kyseessä kuitenkin on todennäköisemmin sellainen vaiva, johon lastenlääkäri osaa avun antaa.
ensiksi liiat pesut pois (tarkoittaa ihan oikeasti ei alapesua joka päivä), voi olla että olette pesseet normaalin bakteerikannan pois. Mun gynekin joskus sanoi että nykyajan vitsaus on liika hygieenisyys.
Sitten kevyesti molkosania limakalvoille. Tätä olen itse aikoinani käyttänyt ja monet muut ystäväni "epämääräisiin" oireisiin.
Mutta Pikkujätin sivuilla on gynekologeja listattuna.
niin varmaan jollekin gynelle vaan, varaat byt vaan ajan, älä täällä kysele, kuulostaa tosi ilkeeltä, hiiva mullekin tuli mileen...
etupyllyn vai takapyllyn ongelma, näin palstatermejä käyttäen?
ja meillä olemassa hiivan tarkotettu voidetta mutta nyt sekään ei tunnu helpottavan... :-(
mulla oli koko ajan alapää kipeä ja aristava. Syyn tajusin vähän vanhempana: mun äiti pesi sen aina suihkussa saippualla, eikä huuhtonut saippuaa kunnolla pois. Liekö siitä syystä mun alapää jäänytkin tosi herkäksi, iho siellä on todella kuiva ja joudun käyttämään usein kaikenlaisia öljyjä, varsinkin talvisaikaan.
Toivottavasti tyttösi saa avun jostain, aristava alapää on inhottavan tuntuinen!
Vie yksityisen puolen lastenlääkärille, lastenlääkäriasemalle.
Tosi usein tyttöjen pimpankutina on itse asiassa oire kihomadoista, se olisi hyvä tarkastaa aivan ensin. Toinen on se, että pikkutytöille käytetään liian saippuaisia pesuaineita, ja ph on mennyt sekaisin, eli itsekin voit kokeilla laittaa Lactal-geeliä ulkoisesti ja emättimen suulle. Kipeä ja kutiava pylly voisi kertoa myös ummetusvaivasta.
Siis aniharvoin on kyse synnytinelimistöstä, siksi ymmärtäväinen lastenlääkäri on tässä tapauksessa parempi.
T: äiti, jonka tyttärellä löytyi ensin kihomadot ja myöhemmin sitten hoidettiin Lactalilla loppukutinat pois
yksityiselle lääkäriasemalle. Kerroin vaivan ajanvarauksessa ja sain sopivan lääkärin.
Tyttärelläni oli usein 6-7 vuotiaana sellaista bakteeriperäistä tulehtusta pimpassaa, oli pahanhajuista pientä limaista eritettä, pimppa oli punainen ja ärtynyt.
Siitä pinnalta otettiin pumpulitikulla näyte labraan ja saatiin hoitavaa voidetta.
Vaiva jäi pois. Kyllä näitä voi pienilläkin olla, jos vähänkin rapsuttaa ja tulee vaikka pienen pieni haava kynnestä ja bakteereja, niin se on siinä. Turha tätä on mystifioida, ihoa se on siinä kuin muukin ja sinnekin voi bakteeri, sieni ja hiiva asettua.
Lisäksi se oli meillä mennyt sitten palstatermin mukaan takapyllyn puolellekin, eli nilellä oli koko alakerta ja haisi ihan märänneelle :(
Nyt lapsi on jo iso teini, eikä ongelmia ole sen koommin ollut.
En tiedä onko viisasta viedä lasta gynelle tuon takia? Lopeta peseminen saippualla, jos sellaista teet, saippuaa ei saa käyttää.
(kuten kuvittelen, koska muualla asuva mainitsisi aina kaupungin ;-))
...soitat vaan Ruusulan vastaanottoon ja selität vaivan. He osaavat ohjata lääkärille.
Ei ole kyse naisten tuon ikäisellä! Myös allergiat voivat vaivata limakalvoilla. Voi kutittaa pyllyreikä ja pimpinseutu, tulla ihottumaa ja punoitusta, hiertymiä tms.
Omalla pojalla kutisee pahoissa allergiaoireissa pyllyreikä sekä pippelinpää. Myös korvakäytävät kutiavat :-(
Kunnon lastenlääkärille mars!
Anna Schlenzka.
Me ollaan käyty usein hänen luonaan, oikein empaattinen ja lapset huomioon ottava lääkäri!
Onneksi meidän perheessä ei ole kellään etupyllyjä, kyllä yhdet peruspyllyt riittää. Onko tuo joku suomenruotsalaisten käyttämä termi?
Kannattaa jättää lasten alusvaatteiden pesusta huuhteluaineet pois, käyttöön zeoliititon herkän ihon pesuaine ja HUOM! Annostus!!! Ja ohjelma, joka huuhtelee varmasti pesusinejäämät pois!
Jos pesen omat alkkarit tuoksuvilla aineilla, kutisee alapää 100% varmuudella!
Mun lapseni oli eka kertaa lasten/nuorisogynellä 6-vuotiaana, kun oli värillistä valkovuotoa. Seurailtiin vähän munasarjoja ja niiden toimintaa ja sitten tehtiin emättimen tähystys. Noin pienille on laitteita vaan sairaalassa ja tuo lääkäri otti sinne käymään, että tuokin katsottiin.
Ei ollut emättimessä tulehdusta, mutta munasarjoissa oli vähän liikaa toimintaa. Se kumminkin onneksi loppui seurannan aikana.
en osaa neuvoa Hesan lääkäreistä, kun me ei olla lähelläkään.
Rauli Mäkelä kirjassaan Apua lasten infektioihin ja allergioihin kertoo tämän tyyppisestä vaivasta näin:
"Monivuotisen vastaanottotoimintani aikana olen myös havainnut sekä pikkutytöillä, että aikuisikka naisilla emättimen saattavan oireilla allergian kohde- elimenä. Toisin sanoen vääräntyyppisen ruoan syöminen on aiheuttanut heille emätin- ja virtsaamisvaivoja."
jne...
että kyseessä voi olla myös se bakteeritulehdus?
Ei kaikki ole allergiaa.