Sain aikoinaan säästettyä 20000 € pienistä tuloista.
Mies oli sairaseläkkeellä itse olin hänen omaishoitajansa ja tulomme olivat n.1200€/kk niistä sain tuon säästettyä.Asumisesta ei tarvinnut maksaa lainaa eikä vuokraa mutta remonttia jouduimme tekemään ja sähkölaskut olivat isot kun oli sähkölämmitys.Samoin auton korjaaminen vei paljon rahaa koska auto oli vanha ja asuimme 19km päässä keskustasta missä oli kauppa.Pienistäkin tuloista pystyy siis säästämään.
Kommentit (26)
Äitiysrahoista ja talonmies-miehen palkasta me kolmilapsinen perhe säästimme 100 000 markkaa, omakotitalon pankkilainan omarahoitusosuuden. Muutamassa vuodessa.
Myöhemmin erosimme ja tienasin tuolloin 1000 e käteen /kk. Sain takaajien avulla pankista lainaa 130 000 euroa (12 vuotta sitten) ja ostin mummonmökin, jonka remontoin. Nyt laina on maksettu. Tänään saan käteen 1500 e/kk.
En muista koskaan kituuttaneeni. Ihan hyvin on syöty ja vaatteitakin ostettu. Matkoille tosin lähdin ekaa kertaa elämässäni vasta, kun talo oli maksettu.
Että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
eli sitäkin lyhensimme kuukausittain sitä voisi pitää ns.vuokrana tms.
autosta, remonteista, sähköstä ja asumisesta joka kuukausi...
Kyllä se nyt vaan niin on, että pelivaraa jää huomattavasti enemmän silloin kun asumisesta ei tarvitse maksaa.
Olen m inäkin joskus ollut matalapalkka-alalla osa-aikaisena työskentelevä kahden lapsen yh joka maksaa asumisestaan kalliisti. Ja kaikki muu siihen päälle. Olin tosin samalla lapseni omahoitajana, en olisi kokoaikatyöhön pystynytkään.
Jos olisin saanut asua ilmaiseksi, olisi käytössä olevat varani tuntuneet hulppeilta :-)Vaikka se talon keittiö ja pesuhuoneremppa jäikin erossa minun maksettavaksi....
Minusta on ihana ostaa uusia vaatteita, meikkejä, käydä hoidoissa, käydä ulkona syömässä, matkoilla, miten saisin lopetettua nuo haluat. :/
Jos olisit laittanut kaikki tulosi säästöön 20000e säästämiseen menisi yli 16 vuotta.
Mies oli sairaseläkkeellä itse olin hänen omaishoitajansa ja tulomme olivat n.1200€/kk niistä sain tuon säästettyä.Asumisesta ei tarvinnut maksaa lainaa eikä vuokraa mutta remonttia jouduimme tekemään ja sähkölaskut olivat isot kun oli sähkölämmitys.Samoin auton korjaaminen vei paljon rahaa koska auto oli vanha ja asuimme 19km päässä keskustasta missä oli kauppa.Pienistäkin tuloista pystyy siis säästämään.
Minusta on ihana ostaa uusia vaatteita, meikkejä, käydä hoidoissa, käydä ulkona syömässä, matkoilla, miten saisin lopetettua nuo haluat. :/
ruokaa ostin muuta en juurikaan joskus vaatteita yms en vieläkään ostele paljon mitään enkä pidä sitä köyhäilynä.Ex-mieheni oli lisäksi niin sairas ettei hänen kanssaan tullut matkailtua tai ulkona käytyä syömässä yms
Jos olisit laittanut kaikki tulosi säästöön 20000e säästämiseen menisi yli 16 vuotta.
6v ajan säästin.
Ja laske paljonko säästetty summa olisikaan ollut jos koko palkan olisi laittanut säästöön. Huomaat että summissa on valtava ero :)
1200E KUUSSA EI VUODESSA!
säästää jos ei asumisesta joudu maksamaan. Monella menee lähes puolet nettotuloista lainanlyhennykseen/vuokraan.
Helposti kuudessa vuodessa säästää 20000 jos ei vuokraa tarvitse maksaa
Muistan aikoinaan kun valmistuin yliopistosta pahimman laman aikaan ja aloin saamaan ensimmäistä kertaa elämässäni toimeentulotukea.
Tuosta summasta jäi opintolainan lyhennyksiin 500 markkaa kuukaudessa. Rahaa riitti myös esim. tupakkaan.
Kyllä oli ihan eri lailla rahaa käytettävissä kuin opiskeluaikoina.
jonka ostimme omilla rahoilla,teimme siihen remonttia ja myin sen aikanaan tappiolla kun en meinannut saada kaupaksi enkä halunnut sitä pitää koska siitä olisi ollut vaan turhia kuluja¨.ap
no elämä on vslintoja niin kuin sanotaan.
Me ei haluttais asua pienessä, remontoitavassa mökissä. Me maksetaan aika iso summa kuussa asumisesta, mutta maksetaan mielellään koska halutaan asua uudessa ja isossa talossa.
Sitä on niin vaikeaa kuluttamaan tottuneen sukupolven käsittää. Mutta kaikki hyvä ei ole ikuisiksi ajoiksi ansaittua, siksi pitää jossain elämän vaiheessa köyhäillä.
Oma sankari tarinani alkaa 14 vuotiaasta, bussikuskin ja torikauppiaan tyttärestä, joka ymmärsi, että köyhäilyllä on oma merkityksensä.
jonka ostimme omilla rahoilla,teimme siihen remonttia ja myin sen aikanaan tappiolla kun en meinannut saada kaupaksi enkä halunnut sitä pitää koska siitä olisi ollut vaan turhia kuluja¨.ap
autonkorjauksen ja ison sähkölaskun LISÄKSI vielä asumisestaan joko vuokrana tai lainanlyhennyksinä...