Saako teinien kanssa puhua isän juomistavoista?
Vai pitäisikö se pitää salassa ja aikuisten asiana?
Kommentit (14)
Jos olisin tiennyt jotain, olisin halunnut tietää kaiken.
-ap
Äiti alkoi purkaa sydäntään isän käyttäytymisestä, kun olin 13v. Olisin halunnut pysyä lapsen maailmassani vielä, enkä auttaa äidin taakan jakamisessa. Hänen olisi pitänyt kääntyä muiden aikuisten eikä lastensa puoleen.
kuin lapsi, vaikka lapsi olisikin huomannut jotain kielteistä. Itselleni tulee mieleen, että lapsi saattaa kokea joutuvansa valitsemaan puolensa, jos lähtee toisen vanhemman kuuntelijaksi.
Ehkä lapsi voisi puhua asiasta, mutta ennemmin jonkun ulkopuolisen kanssa.
En ole varsinaisesti purkanut sydäntä vaan lapseni on kuullut keskustelumme ja nähnyt tietty isän humalassa. Olen kertonut, että isä oli tietyssä tilanteessa kovassa humalassa. Olen myös kertonut, miten alkoholi häneen vaikuttaa,ja että hän ei osaa tai halua lopettaa, kun on juonut enemmän. Lapseni on 17-vuotias.
ap
Äiti alkoi purkaa sydäntään isän käyttäytymisestä, kun olin 13v. Olisin halunnut pysyä lapsen maailmassani vielä, enkä auttaa äidin taakan jakamisessa. Hänen olisi pitänyt kääntyä muiden aikuisten eikä lastensa puoleen.
kuin lapsi, vaikka lapsi olisikin huomannut jotain kielteistä. Itselleni tulee mieleen, että lapsi saattaa kokea joutuvansa valitsemaan puolensa, jos lähtee toisen vanhemman kuuntelijaksi.
Ehkä lapsi voisi puhua asiasta, mutta ennemmin jonkun ulkopuolisen kanssa.
T: 13-vuotiaasta äitiänsä kuunnellut.
Lasta ei pidä asettaa tilanteeseen, jossa täytyy jakaa aikuisen pahaa mieltä kuin salaseurassa. Molemmat vanhemmat ovat rakkaita, vaikka olisi jotakin vaikeuksiakin.
että en halua, että hän valitsee puolta enkä tarkoita haukkua isää hänelle. Meillä on ollut aika vaikeaa ja sitä taustoittaakseni olen asiasta kertonut, kun lapsi eräästä tapahtumasta kysyi.
ap
kuin lapsi, vaikka lapsi olisikin huomannut jotain kielteistä. Itselleni tulee mieleen, että lapsi saattaa kokea joutuvansa valitsemaan puolensa, jos lähtee toisen vanhemman kuuntelijaksi. Ehkä lapsi voisi puhua asiasta, mutta ennemmin jonkun ulkopuolisen kanssa.
Voit tehdä selväksi, että sinä kuuntelet LASTA, jos hänellä on painolastia asiasta, mutta omat murheesi sinun kannattaa kaataa vaikka Al-Anon -ryhmään.
olen kertonut jo liikaakin. Se kaduttaa. Tuntui siltä, että noin isolle pitää kertoa, kun hän kysyi eräästä tapahtumasta. Mutta taisin kertoa liikaa. Ei se muuten mietityttäisi nyt.
ap
Voit tehdä selväksi, että sinä kuuntelet LASTA, jos hänellä on painolastia asiasta, mutta omat murheesi sinun kannattaa kaataa vaikka Al-Anon -ryhmään.
ehkä asioista puhuminen on parempi kuin niistä vaikeneminen jos puhuminen on sen luonteista, että puhutaan mitä tapahtui ja miten voisi jatkaa, miten voisi toimia tästä eteenpäin. Puhuminen taas ei ole niin hedelmällistä, jos vain keskitytään sen vatvomiseen, miltä nyt tuntuu. Toki on hyvä, jos vanhempi voi kuunnella lasta ja osoittaa että kuuntelee ja ymmärtää mutta ehkä tässä asiassa pelkkä vellominen ei ole hyvä.
Sanottu mikä sanottu, ei sitä voi peruuttaa. sano jollakin hyvällä hetkellä, että olet kuulolla aina, jos lapsella on huolia. Olet äidin roolissa aina, vaikka hän olisi 25.
Aikuisen lapsen kanssa voi jossakin vaiheessa palata lapsuuskuvioihin, kun keskustelu on jo tasaveroista. Olen puhunut oman äitini kanssa ihan valtavasti sen jälkeen kun täytin 30 ja nelikymppisenä koen olevani ystävän asemassa yhtä paljon kuin tyttären.
Saako teinien kanssa puhua äidin nalkuttamisesta, vai pitäisikö se pitää salassa.
Jos lapset ottaa sen puheeksi, niin siitä pitää puhua.
Mutta jos äiti haluaa tuoda sen lapsille esille, niin mikä on motiivi?
että hän on siksi niin kireä, koska äiti nalkuttaa koko ajan. Mutta siitä huolimatta kadun nyt, että kerroin, että minulla on ollut isän kanssa vaikeaa (vaikka lapsi osan jo tiesikin). Kerroin kyllä, että rakastan isää edelleen yhtä paljon ja toivon asioiden parantuvan.
ap
Saako teinien kanssa puhua äidin nalkuttamisesta, vai pitäisikö se pitää salassa.
Yli 12 vuotiaalla on oikeus tietää.