Jos istut lapsesi huoneessa hänen nukahtamiseensa asti
Kommentit (49)
Usein makailen omassa sängyssäni iltasadun jälkeen. Jutellaan hetki ja sitten odotan, että lapset nukahtaa. Toisinaan nukahdan itsekin.
Nukutaan kaikki samassa huoneessa. Lapset 9-vuotias tyttö ja 7-vuotias poika.
välillä istun vieläkin, en aina.
Minäkään en ymmärrä, miksi lapsen pitäisi itsenäistyä ennen aikojaan. Mitä pahaa on mukavassa yhteisessä hetkessä?
Meillä usein jutellaan päivän asioista/mieltä painavista jutuista. Lapsi oikein sanoo, että tule tänne, niin jutellaan. Olen ajatellut, että mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä parempi, että tuollainen keskusteluyhteys säilyy.
Toki perheet on erilaisia. Jos on 6 lasta, niin ei siinä jokaisen vieressä voi äiti olla joka ilta. Mutta jos on mahdollisuus, niin miksi ei olisi.
Joskus vielä luetaankin yhdessä, vaikka 8v. nyt lukee jo itsekin. Sekin on mukavaa yhdessä oloa ja rauhoittumista.
12-vuotiaan esikoisenkin kanssa sängyssä ennen nukahtamista päivän tapahtumista ja niistä mieltä painavista asioista. Mutta en istu siinä niin kauan että nukahtaa, jaan aikani kolmen lapsen kesken ja jokainen saa sen rauhoittumis- ja juttutuokionsa, on aina saanut, mutta ketään ei ole koskaan varsinaisesti nukuttaa tai istua huoneessa nukahtamiseen asti.
esimerkiksi pimeää on muuten synnynnäinen ominaisuus ja yksi temperamenttipiirre. Joten jos se lapsi kokee turvattomuutta nukahtamisen hetkenä hämärässä huoneessa, niin se ei kerro perheestä mitään, vaan pelkästään siitä että sellainen lapsi vain luonteeltaan on.
olen lapseni lähellä hänen mennessä nukkumaan. Kyllä hän ihan itse nukahtaa iltasadun ja pienen juttelun jälkeen. Luen usein kirjaa tai lehteä siinä lapsen lähellä ja hän nukahtaa ihan itsekseen.
Voisihan sitä toki lukea vaikka olkkarissa ja lapsi nukahtaisi omassa huoneessaan, mutta mielummin vietän sen lukuhetken lapsen lähellä.
Kyllä meilläkin vietetään yhteinen köllöttely- ja jutteluhetki ennen nukahtamista; itse asiassa luen vielä iltasadunkin, vaikka osaisi itsekin lukea. Mutta ei tulisi mieleenikään jäädä odottelemaan, että lapsi nukahtaa. Johan sellainen häiritsee sitä nukahtamista! Lapsi (yli 3 v.), jonka perusturvallisuus on kunnossa, kykenee nukahtamaan yksin omassa huoneessaan.
ja lukee hänelle kirjaa. Lähtee tosin pois ennen lapsen nukahtamista. Minä olen 2-vuotiaan kanssa iltaisin, ja luen hänelle, laulan, lapsi laulaa minulle ja silittää, jutellaan päivästä ja seuraavasta päivästä, ja pötköttelen kunnes tyttö nukahtaa.
Ihan paras hetki päivässä. Mikään ei ole ihanampaa, kuin pieni tyttö, joka sanoo ennen nukahtamista "äiti pijä miusta tiukasti kiinni".
aina selitti kovaan ääneen, että heillä lapset opetetaan nukkumaan jo vauvasta lähtien yksin omassa huoneessa ja ilman nukuttamista. Oli sitä mieltä, että muuten lapset ei koskaan osaa olla yksin ja roikkuvat aina vanhempien jaloissa. Kävi sitten niin, että tämän tutun mies vaihtoi työpaikkaa ja mies joutui lähes viikottain olemaan työreissussa yön pari kerrallaan. Tästä tämä nainen sitten meuhkasi suuna päänä, ettei hän pysty yksin nukkumaan ja on ihan paniikissa, kun mies ei ole kotona öitä....
Joo meni vähän aiheen vierestä, mutta kerroinpa nyt kuitenkin.
että olenko kokeillu nukahtaako 1v8kk itsekseen.
mitäs luulet kun kirjoitin, että huutaa vaikka 5 tuntia? nykyään jopa nukahtaa omaan sänkyyn...meillä on 3 muutakin lasta jotka tarvitsevat unta. heitä ei ole koskaan tarvinnut nukuttaa, vaikka olemme heidät laitoksiin "sulkeneet" ennen kahta ikävuotta. tämä 4. on varsinainen tuittupää ja ei nukahda ilman mua ja on kotihoidossa
Makoilen vieressä kunnes nukahtaa, ennen nukahtamista jutellaan syvällisiä. Ihana iltahetki :) Ei kestä monta vuotta kun iskee esimurkkuus ja äiti ei ole enää mitään.