Suomalaisturistit kehtaa valittaa.
"Venäjälle konevian takia päätynyt suomalaisturisti:
"Tästä ei hymyllä selvitä"
Makasimme kylmällä betonilattialla ilman ruokaa, kertoo Samaran kentällä ollut oululainen Armi Ahoranta-Juurakko
Armi Ahoranta-Juurakko pääsee kotiin Ouluun vasta myöhään illalla. Thaimaan unelmalomasta tulikin kauhujen matka.
- Pääsemme mieheni kanssa kotiin vasta iltalennolla. Ihan kuin tässä ei olisi jo tarpeeksi matkustettu ja istuttu kentällä. Äsken söimme pitkästä aikaa kunnon aterian, ja nyt tekisi mieli mennä pitkäkseen omaan sänkyyn, hän kertoo tuntemuksistaan Iltalehdelle.
Takana on rankka, nälän täyttämä yö Venäjän Samaran kentällä. Koneeseen tulleen teknisen vian vuoksi lomalaiset joutuivat viettämään yönsä vieraalla kentällä, ilman suomenkielistä apua.
- Siellä me makasimme kylmällä lattialla, joukossa oli myös yksi raskaana oleva nainen ja lukuisia lapsia. Peitot ja tyynyt saimme ottaa mukaamme koneesta, jos niitä ohuita huopia nyt voi sellaisiksi edes kutsua, Ahoranta-Juurakko tuhahtaa.
Hänen mukaansa Finnmatkojen tiedotus oli täysin puutteellista.
- Kyllä sieltä Suomen päästä muutama tekstiviesti tuli, mutta puhelimien ja sukulaisten puheluiden ansiosta olimme jo tietoisia tapahtumien kulusta.
- Lennolla oli mukana suomenkielinen stuertti, mutta hän karkasi muun henkilökunnan kanssa jonnekin heti Venäjälle tultuamme. Samainen mies oli lennolla Samarasta Suomeen. Sanoin hänelle, että tästä ei nyt hymyllä selvitä.
Ala-arvoista ruokaa
Samaraan jumiin jääneille matkustajille luvattiin ilmaista ruokaa ja juomaa. Lämpimän ruuan piti saapua iltakymmeneltä, mutta se tuli vasta aamukolmelta.
- Meille tarjottiin lentokoneaterialliset venäläistä lihamössöä. Aika harva siitä piti, mutta ei meillä ollut muutakaan.
Ahoranta-Juurakon mukaan ilmoitus Manchesterista saapuvasta huoltokoneesta herätti riemua väsyneissä lomalaisissa.
- Ajattelimme, että vihdoin saamme kunnon aterian. Mitä vielä, saimme keksejä ja mehua. Kuka nyt sellaisella elää, hän pohtii tuohtuneena.
- Aiomme nyt hakea korvauksia ihan kovalla kädellä, Ahoranta-Juurakko päättää." IL.fi
Ei jumalauta kun mua nyppii tuo hätälaskun tehneen lentokoneen matkustajien ruikutus. Ei saatana sentään, että kun piti oikein yksi yö odotella lentokentällä niin kehdataan ruikuttaa. Ruokaakin saivat, ei ihan aikataulussa, mutta kuitenkin ja siitäkin valitetaan että pahaa oli.
Mikään ei noille kelvannut, ruoka oli pahaa, peitot ohuita jne. Heikkoa tekoa on nykysuomalainen kun yksi yö tekee noin tiukkaa. Itse en kehtais valittaa, on päivänselvää ettei mikään matkatoimisto maailmassa voi ihan kaikkea saada järjestettyä noin lyhyessä aikaa ja pitkän matkan päähän. Ja kun ei noilla oikeesti edes ollut mitään hätää, oli peittoja ja sitä ruokaa vaikka iltalehti väittääkin että "Takana on rankka, nälän täyttämä yö Venäjän Samaran kentällä" Ei vittu kun mua suorastaan vituttaa tuollaiset nyhveröt. Kiitos helpotti.
Kommentit (55)
ettei edes huoltokoneeseen voitu ruokaa varata. Siksi minulla on aina eväitä mukana lentokoneessa, enkä kuuntele paskan vertaa lentoämmien rutkutusta, että pitäisi koneesta ostaa.
Samarakaan ei ole ihan mikään pikkukaupunki. Nopealla googlauksella löytyi ainakin 26 hotellia.
Tai sit oot muuten vain tyhmä? Mutta kerron nyt sulle että Venäjällä ei lentokentältä poistutaan jos ei ole viisumia. Vitun pässi.Kiitos tiedosta, vitun ryssä. Ehkä ne siellä Venäjällä eivät osaa kirjoittaa hätätapauksissa viisumia? Yhtä typeriä kuin sinä, vitun lehmä.
Noin vitun tyhjä?Meinasitko ihan tosissaan että venäjän pitäs hommata suomalaisille viisumit parissa tunnissa kun heidän oma lentoyhtiö ei saa aikaiseksi mitään.
Aaarrgghhh saatanan dorka. Ei kukaan voi olla noin tyhmä.
Lentoyhtiö olisi saanut viisumit hoidettua ja koko porukan hotelliin, jos olisivat halunneet. Vaan eivät halunneet, koska se maksaa. Rahaa. Euroja. Ruplia. Aika pentu olet, jos kuvittelet, että rahalla ei selviä.
ettei edes huoltokoneeseen voitu ruokaa varata. Siksi minulla on aina eväitä mukana lentokoneessa, enkä kuuntele paskan vertaa lentoämmien rutkutusta, että pitäisi koneesta ostaa.
Samarakaan ei ole ihan mikään pikkukaupunki. Nopealla googlauksella löytyi ainakin 26 hotellia.
Tai sit oot muuten vain tyhmä? Mutta kerron nyt sulle että Venäjällä ei lentokentältä poistutaan jos ei ole viisumia. Vitun pässi.Kiitos tiedosta, vitun ryssä. Ehkä ne siellä Venäjällä eivät osaa kirjoittaa hätätapauksissa viisumia? Yhtä typeriä kuin sinä, vitun lehmä.
Noin vitun tyhjä?Meinasitko ihan tosissaan että venäjän pitäs hommata suomalaisille viisumit parissa tunnissa kun heidän oma lentoyhtiö ei saa aikaiseksi mitään.
Lentoyhtiö olisi saanut viisumit hoidettua ja koko porukan hotelliin, jos olisivat halunneet. Vaan eivät halunneet, koska se maksaa. Rahaa. Euroja. Ruplia. Aika pentu olet, jos kuvittelet, että rahalla ei selviä.
Eli ihan aiheesta matkustajat valittaa. Kyllä mä nyt sen tiedän että rahalla saa mutta kun Finnmatkat eivät järjestäneet asiaa. Tai ilmoittaneet yhtään mitään vitun pässi. Kiva siellä odotella ilman tietoa mistään.
Eivät informoineet matkustajia mitenkään. Miksi kirjoitat koko ajan puuta paskaa.
Ja ihan sivistyneesti huutaa V****a täällä :)Onneksi en tunne sinua, enkä lapsiasi...
Jos joku olisi vaivautunut jäämään kentälle tai edes puhelimella ollut yhteydessä Suomesta, niin että ihmisillä olisi ollut se tunne, että heistä huolehditaan. Nyt ihmiset olivat siellä säikähtäneinä, eivätkä tienneet mihin olivat joutuneet ja kuinka pitkäksi aikaa. Eivät kaikki maailman kentät ole turvallisia nukkua ja tuskin oli tuttu paikka kenellekään, että olisi tiennyt mitä oli ympärillä. Sitten kun lupaukset ruuan suhteen eivät pidä, niin menee luotto siihen mitä tiedotetaan ja luvataan.
Lehteen kommentoineet väsyneet matkustajat sanoittivat pahan olonsa noiden yksityiskohtien kautta, mutta tosiasiassa varmasti on ollut ikävä ja pelottava kokemus, eivätkä saaneet sitä kohtelua mitä olisivat ansainneet.
Pakettimatkoille menevät myös juuri ne, jotka eivät osaa ja/tai halua itse selvitellä asioita oudoissa paikoissa. Eli ovat olleet vielä vähän keskimääräistä enemmän paniikissa.
Eli ihan aiheesta matkustajat valittaa. Kyllä mä nyt sen tiedän että rahalla saa mutta kun Finnmatkat eivät järjestäneet asiaa. Tai ilmoittaneet yhtään mitään vitun pässi. Kiva siellä odotella ilman tietoa mistään.
Ruokaa oli lennätetty herrasväelle Mancesteristä asti?
Ajatelkaa, jos kouluissa olisi voinut opiskella ruotsin tilalla venäjää. niin tuollakin olisi ollut monta venäjän taitoista ja olisi asiat sujuneet paremmin!
Sun logiikalla, olis pitänyt olla 5 tähden hotelli Samarassa, gourmet-illallinen, oma opas pitämään kädestä kiinni koko ajan, ja tiedottamaan minuutin välein. Pitääkin antaa palautetta Thomsonille, että ohjeistaa kapteenin lentämään perille ongelmista huolimatta, ettei suomituristille vaan tuu paha mieli.
Ettei vaan juuri tuollaisessa tessin sääntöjen mukaan hyväksytyssä majoituksessa? Lain lepoaika täyttyy vaikka lattialla nukkuessa, mutta sillähän ei ollut häpyä edes huolehtia matkustajista. Raskaana olevat ja muuten heikoimmat yleensä huolehditaan parhaisiin oltaviin.
Voisi joku toimittaja selvittää ja haastatella missä kapteeni ja stuertti oli. Tuskin kuitenkaan koneen kimpussa.
Ihan suoraan sanoen, mä näkisin kyllä mieluummin sen kapteenin höyhenpeiton alla kuin vaikka 9 kk raskaana olevan kapteeniin sijassa. Se kapteeni kun joutuu lentemään koneen vielä Suomeenkin ja on vastuussa ihmishengistä. Ja mitä hitto kapteeni ja stuertti olisivat koneen kimpussa tehneet?? Oletko sä jumalauta ikinä käynyt edes lentokentällä?
En tajua sun länkytystäsi sitten ollenkaan.
Olen yöpynyt Lontoossa lentökentän lattialla työkavereideni kanssa, kun emme päässeet suoralla lennolla Edinburghista Suomeen vaan jouduimme tulemaan Lontoon kautta. Kotimatka kesti yli 30 tuntia ekä kukaan erityisesti narissut mistään. Minä sille voi. Itse ostettiin ruoat ja juomat.
Hävettävää tuollainen käytös.
Tuskin kukaan joka lähtee Thaimaan lomalle ottaa mukaan ruplia? Ja toisekseen se oli syrjäseudun kenttä tuskin oli auki mikään kahvila. Mitään tietoa ei ollut joten en ihmettele että alkaa usko loppua.Joten naama kiinni vitun hienoperse. Luonnollisesti Lontoo ja venäjän syrjäinen pikkukylä ovat hiukan eriasioita.
Saatana että ihminen voi olla noin vitun dorka.
Heh. Syrjäinen pikkukylä? Samarassa on yli 1,1 miljoonaa asukasta. Suomessa ei ainuttakaan noin isoa kylää.
Olen yöpynyt Lontoossa lentökentän lattialla työkavereideni kanssa, kun emme päässeet suoralla lennolla Edinburghista Suomeen vaan jouduimme tulemaan Lontoon kautta. Kotimatka kesti yli 30 tuntia ekä kukaan erityisesti narissut mistään. Minä sille voi. Itse ostettiin ruoat ja juomat.
Hävettävää tuollainen käytös.
Tuskin kukaan joka lähtee Thaimaan lomalle ottaa mukaan ruplia? Ja toisekseen se oli syrjäseudun kenttä tuskin oli auki mikään kahvila. Mitään tietoa ei ollut joten en ihmettele että alkaa usko loppua.Joten naama kiinni vitun hienoperse. Luonnollisesti Lontoo ja venäjän syrjäinen pikkukylä ovat hiukan eriasioita.
Saatana että ihminen voi olla noin vitun dorka.
Haastatteluissa sanottiin, että ihmiset olivat ostaneet kentältä mm. kallista jäätelöä. No, lentokentällä nyt ei normaalistikaan ole Lidlin hintataso. Elämä on.
Vai eikö vaan julkisuuteen huolittu ketään, joka olisi liikuttuneena kertonut kuinka mieletön onni heillä oli, että eivät kuolleet koko perhe, vaikka oli niin täpärällä?
Onko ihmiset oikeasti sekaisin? Onko tuo vaan joku shokkireaktio, eivät vielä tajua, miten lähellä kuolema kävi ja miten käsittämätön onni heillä oli?
Valmismatkaa koskevat erityiset valmismatkalakiehdot.
moottorivika lentokoneessa ja sitten joku kitisee että tarjottu ruoka on huonoa. Huh.
Voi katsoa iatan säännöt ja mm. European Court of Justicen ratkaisut. Jo kolmessa tunnissa pitää olla evästä. Juomaa jatkuvasti ja huolenpito on oltava. Säännöissä on, että lentoyhtiön on tehtävä kaikkensa huolehtia ja yrittää järjestää asia. Sillä ei taideta tarkoittaa, että mennään muualle lepäämään.
Kuinka paljon parempia me ollaankaan täällä av:lla. Oikein sivistyneitä, asiallisia keskustelijoita.