Tyttärelläni kohta 15 vuotta ei vielä ole kuukautisia, pitääkö huolestua?
Itsellä alkoivat 14-vuotiaana. Pitääkö asia ottaa esiin pian olevassa lääkärin tarkastuksessa? Tytöllä on kyllä puberteetin merkkejä, mutta kasvu on hidastunut. Jää reilusti minua lyhyemmäksi.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 20:41"]
Tytöllä alkoi menkat vasta 15v. ja nyt kun on 16v. niin kierto ei ole vielä säännöllinen.
Ehkä syynä on hoikkuus 43kg mutta rinnatkaan eivät ole vielä kehittyneet kunnolla.
Voikohan hoikalle tytölle tulla vielä "normaalit" rinnat vai onko jo myöhäistä? Kokemuksia kenelläkään?
[/quote]
Voi käydä niin, että rinnat eivät enää juuri kehity. Puhun omasta kokemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 20:34"]Mulla alkoi pari kuukautta ennen kun olin 16 v mutta myös äidilläni alkoi aika myöhään (15 v).
Olisi kyllä ollut hyvin nöyryyttävää jos vanhemmat olisivat jollekin lääkärille patistelleen tuon vuoksi. Kouluterkkakin sanoin 8-luokan tarkastuksessa että hyvin voi odotella vielä pari vuotta. [/quote]. Kiva kuulka tälläsii juttuja kun itse täytän elokuussa 15v eikä ole alkanut. Nää sivustot auttaa mua
[/quote]
Odottele ihan rauhassa vaan vaikka tylsäähän se välillä on, jos kaikki kaverit "kehittyneempiä". Kuukautiset on kuitenkin aika rasittava juttu, jälkikäteen ajateltuna oli oikein hyvä että minullakin alkoi vasta 15-vuotiaana. Sai elellä paljon huolettomammin kuin ne joilla alkoi jo 10-11-vuotiaana.
Mun menkat alkoi 16vuotiaana, ihan normaali olen..
Oletko varma ettet vain tiedä? Minun äiti sai tietää kun olin 16, alkoi kun olin 13. Häpesin asiaa niin paljon (tietenkin suotta) ja piilotin tamponit huolella :D
Kyllä minä ainakin hoidin menkkani ihan itsekseni ilman että äidin tarvitsee niihin puuttua. 15-vuotias osaa esimerkiksi itse käydä kaupassa niin miksi äitin pitäisi [quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 23:13"]Tyttö siis vielä 14v. Jos kuitenkin jo murrosiän merkkejä niin odottele rauhassa kunnes täyttää 16v. Sitä kai pidetään ns. ikärajana.
Ensimmäiset menkat voivat sitä paitsi alkaa todella yllättäen, joten olethan antanut tytölle siteitä jo valmiiksi mukaan kouluun ja harrastuskassiin?
[/quote]
Itse hoidin menkkani rauhassa itsekseni ilman että äidin olisi niihin tarvinnut sekaantua. Osaanhan 15-vuotias nyt itsekin kaupassa käydä yms. varautua tähän asiaan. Pitäisi ainakin. Nuoremmilla voi olla vähän eri juttu, mutta tässä ketjussa oli kyse 15-vuotiaasta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:19"]Kyllä minä ainakin hoidin menkkani ihan itsekseni ilman että äidin tarvitsee niihin puuttua. 15-vuotias osaa esimerkiksi itse käydä kaupassa niin miksi äitin pitäisi [quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 23:13"]Tyttö siis vielä 14v. Jos kuitenkin jo murrosiän merkkejä niin odottele rauhassa kunnes täyttää 16v. Sitä kai pidetään ns. ikärajana.
Ensimmäiset menkat voivat sitä paitsi alkaa todella yllättäen, joten olethan antanut tytölle siteitä jo valmiiksi mukaan kouluun ja harrastuskassiin?
[/quote]
Itse hoidin menkkani rauhassa itsekseni ilman että äidin olisi niihin tarvinnut sekaantua. Osaanhan 15-vuotias nyt itsekin kaupassa käydä yms. varautua tähän asiaan. Pitäisi ainakin. Nuoremmilla voi olla vähän eri juttu, mutta tässä ketjussa oli kyse 15-vuotiaasta.
[/quote]
Ääh tuli samaa asiaa kahteen kertaan.. sori!
Mulla alkoi 16 vasta .ihan normaali ihminen .pituus 162 50 kg nykyään ja 2 lasta .ei sairauksia
[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 20:44"]gynelle viimeistään tuossa vaiheessa.
[/quote]
Gynelle?? Miksi lapsen vartaloinen neitsyt (?) menisi gynelle?
Olen 16 vuotias tai täytän 17 parin kuukauden päästä ja minulla on ollut ongelmia kuukautisten kanssa. Ysiluokan keväällä kouluterveydenhoitajani sanoi, että jos syksyyn mennessä (kun täytän 16) menkat eivät ole alkaneet minun pitäisi käydä lääkärissä.
Niinpä sinne tuli sitten mentyä. Ultraäänellä selvisi, ettei rakenteessa ollut mitään vikaa eikä verikokeessakaan näkynyt mitään. Lääkäri sanoi, että rankka urheilu, jota tein voisi olla syynä (kyseessä ei nyt ole, että olisin liian laiha). Sain sitten reseptilääkkeen joihinkin hormoonipillereihin ja vähän aikaa niitä popsittuani kuukautiset alkoivat ja kivuliaasti. Niitä tuli pari-kolme kertaa ja sitten tyssäsivät. Jatkoin pitkään odotettuan uudestaan niiden pillereiden syömistä ja ne tulivat uudestaan. Nämä kestivät myös pari kertaa ja siitten loppuivat. Äitini on viemässä minua pian sinne lääkäriin uudestaan, ja toivottavasti seuraavat temput tulevat onnistumaan.
Olen siis tutkinut näitä asioita ja haluaisin nyt tehdä selväksi pari asiaa nuorille tytöille:
Kuukautiset alkavat 10-17 ikävuosien kuluessa. Jos ne eivät ole alkaneet 16 mennessä käy lääkärissä. Useimmissa tapauksissa he antavat hormoonilääkettä ja sitten kaikki toimii normaalisti. Vain harvoissa tapauksissa rakenteellinen vika tai sairaus on syynä (en siis tiedä mikä minulla nyt on). Ennen tuota ikää, jos asia huolettaa, kannattaa kysyä terveydenhoitajalta, sillä lääkärit tahtovat olla aika kalliita. Myös sillä, minä ikävuotena äidilläs alko, ei merkitse niin paljoa kuin luullaan.
Asiasta kannattaa aina puhua jollekin, sillä itse ainakin stressasin asiaa - pelkään edelleenkin, etten voisi tulevaisuudessa saada lapsia, vaikka kaukaa haetulta se kuullostaakin. Ja älkää ihmiset sanoko, että ollaan onnekkaita, että ollaan vältytty siltä sotkulta muutaman vuoden, sillä tämä huolestuneisuun (minun ja äidin) ei ole erityisen hauskaa. Ensimmäisen kerran, kun ne kuukautiset tulivat olin niin onnellinen, vaikka ne sattuivatkin helvetisti.
Onnea nyt vaa kaikille teille ja kaikki kuitenkin kääntyy parempaan suuntaan! (ja anteeks tää romaani)
Jos kaikki muu kunnossa niin ei tarvitse huolehtia.
Etenkin kovasti treenaavilla nuorilla kuukautisten alkaminen voi viivästyä muutenkin, ja jos nuorella on esim. syömisongelmia. Mutta 15v on vielä ihan normaaleissa puitteissa, joten ei hätää.
Mulla alkoi 16-vuotiaana. 13-vuotiaana olin saavuttanut jo pituuskasvun 178cm. Lantio levisi, kun olin n.22v. Onneksi, sillä sain lapsen 27-vuotiaana. Ihmiset ovat yksilöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 19:39"]Mutta 15v asti on normaalin rajoissa.
Äitini (kätilö) on aina todennut että tytöillä alkaa kuukautiset kun paino on yli 40kg. En tiedä mikä logiikka tuossa on, mutta tosiaan ne joilla kuukautiset alkavat aiemmin ovat yleensä isokoisia. Vastaavasti ne joilla alkavat myöhään ovat yleensä pienikokoisia.
[/quote]
Tää on vähän jännä, vai olinkohan itse sitten jotenkin epänormaali. Olin luokkani pienikokoisin (pituudelta ja painolta), mutta kuukautiset alkoivat ensimmäisten joukossa ollessani 12v.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 20:44"]gynelle viimeistään tuossa vaiheessa.
[/quote]
Gynelle?? Miksi lapsen vartaloinen neitsyt (?) menisi gynelle?
[/quote] no esim että voidaan tutkia onko lapsella normaali kohtu ja munasarjat. Voidaan tutkia ihan vatsankin päältä. Ei 15-vuotiaan ehkä vielä tarvitse, mutta moni nuori saa mielenrauhan jos tarkastetaan että kaikki on kunnossa.
Normaalisti tytöllä alkaa kuukautiset 10-14-vuotta.
Jos ei kuulu 15,5 v mennessä, lähdetään yleensä selvittelemään, 16 v mennessä pitäisi alkaa. Selvät puberteetin merkit pitää kyllä olla jo tuossa iässä. Kannattaa kysyä vielä koululääkärin tarkastuksessa eikä luottaa nettikoululääkärin vastaukseen (:
Ihan normaalisti kehittynyt nuori olin. Mun tytöillä on kuukautiset alkaneet 11-vuotiaana, vaikkei juuri mitään merkkejä puberteetista ollut ennen niitten alkamista. Tytöt olivat ihan laihoja ja lapsen näköisiä.
Asia tulee varmaan puheeksi lääkärintarkastuksessa.
Kuukautisten alettua kasvua tulee vielä 3-15 cm noin keskimäärin eli kasvuakin on vielä jäljellä. Käyrää katsomalla yleensä näkee onko loppumassa vai hidastunut ennen kasvuspurttia joka voi siis olla vielä tulossa
Kuukautisten alettua kasvua tulee vielä 3-15 cm noin keskimäärin eli kasvuakin on vielä jäljellä. Käyrää katsomalla yleensä näkee onko loppumassa vai hidastunut ennen kasvuspurttia joka voi siis olla vielä tulossa
[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 20:34"]Mulla alkoi pari kuukautta ennen kun olin 16 v mutta myös äidilläni alkoi aika myöhään (15 v).
Olisi kyllä ollut hyvin nöyryyttävää jos vanhemmat olisivat jollekin lääkärille patistelleen tuon vuoksi. Kouluterkkakin sanoin 8-luokan tarkastuksessa että hyvin voi odotella vielä pari vuotta.
[/quote].
Kiva kuulka tälläsii juttuja kun itse täytän elokuussa 15v eikä ole alkanut. Nää sivustot auttaa mua