Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttärelläni kohta 15 vuotta ei vielä ole kuukautisia, pitääkö huolestua?

Vierailija
08.01.2013 |

Itsellä alkoivat 14-vuotiaana. Pitääkö asia ottaa esiin pian olevassa lääkärin tarkastuksessa? Tytöllä on kyllä puberteetin merkkejä, mutta kasvu on hidastunut. Jää reilusti minua lyhyemmäksi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan kysyisin niistä.

Itsellänikin alkoi joskus 14-15v, mutta omalla sitten jo 11-vuotiaana, ja odotan toisellakin alkavan yhtä aikaisin.

Vierailija
22/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta 15v asti on normaalin rajoissa.

Äitini (kätilö) on aina todennut että tytöillä alkaa kuukautiset kun paino on yli 40kg. En tiedä mikä logiikka tuossa on, mutta tosiaan ne joilla kuukautiset alkavat aiemmin ovat yleensä isokoisia. Vastaavasti ne joilla alkavat myöhään ovat yleensä pienikokoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta 15v asti on normaalin rajoissa.

Äitini (kätilö) on aina todennut että tytöillä alkaa kuukautiset kun paino on yli 40kg. En tiedä mikä logiikka tuossa on, mutta tosiaan ne joilla kuukautiset alkavat aiemmin ovat yleensä isokoisia. Vastaavasti ne joilla alkavat myöhään ovat yleensä pienikokoisia.

Pituutta oli 155 cm. Tytöistä tuli lopulta 160-senttisiä. Ei siis mitään kovin isokoisia olleet mun tytöt eivätkä ole vielä nyt aikuisinakaan.

Itse taas olin 171 cm pitkä ja 42-kiloinen, kun kuukautiset alkoi. Pituutta ei tullut tuon jälkeen enää yhtään. - 4

Vierailija
24/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin alkaa 15-18 vuotiaana, onko se normaalia en tiedä mutta en kauheasti stressaisi. voihan sitä lääkärissä käydä. onko lapsi normaali bmi. esimerkiksi monilla kovasti urheilevilla alkaa vasta kun laihin aika on ohi. minusta voisi kysyä mieluummin onko normaalia että alkaa menkat jo 9-vuotinaana. se on kauheaa. jos tyttösi kehitys on muuten ok, en usko että mitää vaivaa on.

Vierailija
25/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olin 15v, 170cm ja 60 kg kun alkoi menkat.

Vierailija
26/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olin tasan 15,5-vuotias kun menkat alkoi. en olis ainakaan yhtään tykännyt, että äiti olis lääkäriin sen takia raijannut. ihan olen normaali ja olin silloinkin.

14-vuotiaana olen ollu yhtä pitkä kuin nykyäänkin, eli 172 cm ja menkkojen alkaessa painoin semmoset 45 kiloa, ja oli se 40 kiloakin siis ylitetty jo pituuskasvun yhteydessä.

älä stressaa, ihan normaalia, jos 14-vuotiaalla ei vielä ole kuukautisia. ehtiihän niiden kanssa vielä soheltaa kymmenia vuosia, herraisä. ei noin nuorille mitään hormoniakaan varmasti kukaan lääkäri suosittele vaan vuosi pari oman hormonitoiminnan odottelua vielä ihan rauhassa. hyvä niin. muutenkin hormonimyrsky menossa ja vaikea ikävaihe.

ainiin, myöskään mulla ei ollu mitään murrosiän merkkejä näkyvissä. kuten ehkä bmi:stä huomaa, olin ihan kukkakeppi. en lihonut, ei tullut muotoja. ei levinnyt lantio jne. pienet rinat tuli joskus 19-vuotiaana kun kalorit alkoi muutenkin jäädä kroppaan kiinni. :) lantiotakin on jossain vaiheessa huomaamatta ilmestynyt sen verran, että luokioaikaiset mekot kinnaa lantioluista, vaikka muuten sopisivatkin. olen siis nykyään 27.

Vierailija
27/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi pari kuukautta ennen kun olin 16 v mutta myös äidilläni alkoi aika myöhään (15 v).

Olisi kyllä ollut hyvin nöyryyttävää jos vanhemmat olisivat jollekin lääkärille patistelleen tuon vuoksi. Kouluterkkakin sanoin 8-luokan tarkastuksessa että hyvin voi odotella vielä pari vuotta.

Vierailija
28/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä alkoi menkat vasta 15v. ja nyt kun on 16v. niin kierto ei ole vielä säännöllinen.

Ehkä syynä on hoikkuus 43kg mutta rinnatkaan eivät ole vielä kehittyneet kunnolla.

Voikohan hoikalle tytölle tulla vielä "normaalit" rinnat vai onko jo myöhäistä? Kokemuksia kenelläkään?

Vierailija
29/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15,5-vuotias kun tuli 40 kg täyteen, silloin alkoi menkat.

Vierailija
30/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

gynelle viimeistään tuossa vaiheessa.

Vierailija
31/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö siis vielä 14v. Jos kuitenkin jo murrosiän merkkejä niin odottele rauhassa kunnes täyttää 16v. Sitä kai pidetään ns. ikärajana.

Ensimmäiset menkat voivat sitä paitsi alkaa todella yllättäen, joten olethan antanut tytölle siteitä jo valmiiksi mukaan kouluun ja harrastuskassiin?

Vierailija
32/39 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alettua kasvua tulee vielä 3-15 cm noin keskimäärin eli kasvuakin on vielä jäljellä. Käyrää katsomalla yleensä näkee onko loppumassa vai hidastunut ennen kasvuspurttia joka voi siis olla vielä tulossa

Itse asiassa keskimääräinen pituuskasvu kuukautisten alkamisen jälkeen on 7 cm...

Vierailija
33/39 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki otetaan jo huomioon koluluteveydenhuollossa jos vanhemmat eivät välitä. Minulla ei ollut kuukautisia vielä 20 vuotiaana ja itse olin hyvin hädissäni, mikä minua vaivaa. Äitini ei halunnut asiasta puhua. Yli 20 v menin itse gynekologille kun sain rahaa, ja tutkimuksissa todettiin kohdun puuttuvan. Asiasta ei ole ikinä vanhempieni kanssa puhuttu. Se on ollut minun suruni ja vain yksin minun. Elämäni on tietysti mennyt eritavalla kun normaalien naisten, yksinäisenä ja perheettömänä, ja tuntenut voimakkaana tulleeni hyljätyksi.

Vierailija
34/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan tyhmää vertailla toisia ihmisiä. Äidilläni alkoi menkat 16-vuotiaana, eikä se ketään haitannut. Toisilla alkaa menkat aijemmin ja toisilla myöhemmin. :)

Vierailija
35/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani alkoi kuukautiset vasta joskus lukiossa. Muutenkin murrosikä rintojen kasvuineen ja tunnemyllerryksineen alkoi tosi myöhään ja pituutta kasvoi vielä parikymppisenä. Kasvoi minua ja siskoani vähän pidemmäksi lopulta. Tutkimuksissakin kävi jossain vaiheessa mutta ei mitään ilmennyt.

Vierailija
36/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon siistimpää se on jos ei ala ollenkaan.

Vierailija
37/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijaq kirjoitti:

Nykyään kaikki otetaan jo huomioon koluluteveydenhuollossa jos vanhemmat eivät välitä. Minulla ei ollut kuukautisia vielä 20 vuotiaana ja itse olin hyvin hädissäni, mikä minua vaivaa. Äitini ei halunnut asiasta puhua. Yli 20 v menin itse gynekologille kun sain rahaa, ja tutkimuksissa todettiin kohdun puuttuvan. Asiasta ei ole ikinä vanhempieni kanssa puhuttu. Se on ollut minun suruni ja vain yksin minun. Elämäni on tietysti mennyt eritavalla kun normaalien naisten, yksinäisenä ja perheettömänä, ja tuntenut voimakkaana tulleeni hyljätyksi.

Tuli surullinen olo tilanteestasi. Jospa äitisi tiesi ettei sinulla ole kohtua muttei kertonut sitä. Olisiko mahdollista että sikiön ultrauksessa näkyisi kohdun puuttuminen. Kohdun puuttuminen ei kuitenkaan estä sosiaalista elämää, eikä seurustelua eikä sukupuolielämää. Parisuhteenkin voi solmia, moni mies olisi tyytyväinen suhteessa jossa ei ole lapsia. Jos lapsia haluaa voi adoptoida. Toki kumppanille pitää kertoa ettei voi saada lapsia. Minkä ikäinen olet? 

Vierailija
38/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijaq kirjoitti:

Ei kaikilla lapsenteko onnistu vaikka on kohtu. Lapsettomuudesta kärsii moni. Tiedät varmaan tämän.

Lapsettomuus voi johtua useista syistä. Kohdun puuttuminen lienee kuitenkin harvinaista.

Mitä tulee aloittajan kysymykseen niin pitäähän se tutkia miksi kuukautisia ei vielä ole. Onko lapsesi kenties anorektisen laiha?

Vierailija
39/39 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailijaq kirjoitti:

Tuli surullinen olo tilanteestasi. Jospa äitisi tiesi ettei sinulla ole kohtua muttei kertonut sitä. Olisiko mahdollista että sikiön ultrauksessa näkyisi kohdun puuttuminen. Kohdun puuttuminen ei kuitenkaan estä sosiaalista elämää, eikä seurustelua eikä sukupuolielämää. Parisuhteenkin voi solmia, moni mies olisi tyytyväinen suhteessa jossa ei ole lapsia. Jos lapsia haluaa voi adoptoida. Toki kumppanille pitää kertoa ettei voi saada lapsia. Minkä ikäinen olet? 

Yli 20 vuotta sitten ei sikiöitä niin tarkkaan ultrattu, että olisi aina nähty varmasti edes sukupuolta. Sitäkin sattui, että oli useampi sikiö, ja se paljastui vasta jossakin viimeisessä ultrassa.

Onko ap se, joka hätäilee " eihän koulun terveystarkastuksessa tarvitse riisua"?

Kun ei saa tutkia eikä hoitaa mahdollisesti hoidettavissa olevia juttuja, siinäpä sitten ihmetellään.

Kouluterveydenhoitajalle voisi kyllä vihjata , että tutkii vähän tarkemmin, onko jotain aihetta mennä tutkimuksiin.

Mistä ap muuten tietään tyttärensä tulevan pituuden, kun kuukautiset eivät ole vielä alkaneet? Kasvu nimittäin jatkuu vielä ehkä pari vuotta?

Tai siis ehkä nyt jo tietää, kun aloituksesta on 3 vuotta.