Onko mielestäsi oikein, etten saanut jäädä hoitamaan sairasta lasta
kotiin, koska mies oli samaan aikaan kotona? Miehellä yövuoro takana ja joutuu nyt hoitamaan oksentelevaa sairasta lasta umpiväsyneenä.
Näin on käynyt ennenkin ja oma työnantajani pysyy tiukasti siinä linjassa, että en ole oikeutettu jäämään kotiin lasta hoitamaan ellei mies ole samaan aikaan töissä.
Kommentit (63)
ovat eri työpaikoissa.
Ap on varmaan kysynyt pomoltaan:'Saanko jäädä palkallisena hoitamaan sairasta lasta vaikka mies on kotona? Sitä kun väsyttää niin kovasti yövuoron jälkeen niin se ei millään jaksais hoitaa lasta.' Pomon vastaus : no et saa.
Jos ap olisi vaan ilmoittanut, että lapsi sairas ja jään hoitamaan eikä olisi puhunut miehestään mitään ei ongelmaa olisi ollut.
Työpaikalta, että mies on ollut töissä.
miten sun työnantaja tietää montako aikuista teillä on kotona?
on yksityisyrittäjä ja itse oma pomonsa, niin kuka sellaisen todistuksen kirjoittaa?
Kun yrittäjän lapsi sairastuu, on tilanne usein paljon hankalampi. Mutta meillä on omat tapanne seurata työaikaamme ja meillä pitää olla selustan turvaamismappi, jo ihan verottajaakin varten.
Mahdollinen verotarkastus on myös yksi syy miksi, jotkut työntajat sitä todistusta vaatii.
Miksi se on aina äiti?
Ja omalla kokemuksella voin sanoa että ainakin meidän työpaikalla isät jäävät hoitamaan sairasta lasta kotiin siinä kuin äiditkin.
Mä olen itse tehnyt aikanaan yötyötä. Jos lapset oli kipeitä, niin mun hoidettavanahan ne oli. Samoin oli lasten hammaslääkärikäynnit ja muut hoidettava, vaikka oli yön ollut töissä.
Sellaista se elämä on. Joskus on vaan jaksettava, vaikka ei jaksaiskaan.
Mitä enemmän on näitä väärinkäytöksiä, sitä enemmän kontrolloidaan. Mä veikkaan, että kaikenlainen kontrollointi lisääntyy ja kohta saa joka asian tilittää monella todistuksella. Kiitos tyhjänpäiväisten poissaolojen, kaikki poissaolot tulevat taatusti vaikeutumaan. Osa kun näyttää kuvittelevan, että töistä voi olla pois ihan miten huvittaa.
Paras mun tietämäni tapaus oli eukko, joka soitti miehelleen töihin, että tämän pitää tulla kotiin, kun hän on oksentanut lattialle, eikä saata siivota sitä. Eukko oli siis krapulassa. Ja ihan tosi juttu on. :(
Miksei isä ota lastenhoitovapaata töistä Miksi se on aina äiti?
Miksi sinussa roolimallit istuvat noin tiukassa?!
ja en saanut jäädä kotiin hoitamaan oksentelevaa lasta,kyseessä taapero jota olisi pitänyt kantaa,pestä pyllyä ym ja mies liikkui sauvoilla---se oli musta väärin
olisit ottanut lomapäivän tai palkattoman vapaan. Mutta et halua uhrata lomapäiviäsi turhaan. Myöskään työnantaja ei halua maksaa turhasta. Kyllä se Pena jaksaa muutaman tunnin valvoa, saahan se nukkua sitten iltapäivällä kun tulet töistä. Jestas kun ihmiset on laiskoja.
olisit ottanut lomapäivän tai palkattoman vapaan. Mutta et halua uhrata lomapäiviäsi turhaan. Myöskään työnantaja ei halua maksaa turhasta. Kyllä se Pena jaksaa muutaman tunnin valvoa, saahan se nukkua sitten iltapäivällä kun tulet töistä. Jestas kun ihmiset on laiskoja.
Työehtosopimuksen mukaan ei saa
Siis? Mikä työehtosopimus on kyseessä?
Tarkoitatko ettei saa ottaa palkatonta vapaata?
ei jestas kun ihmisyys puuttuu tässä kohtaa touhussa kokonaan, ei ihminen ole mikään kone joka ei koskaan sairastu eikä ihminen jaksa aina kaikkea (esim. yöt töissä sitten hoitaa sairasta lasta siihen päälle) tässä kohtaa katsotaan onko työnantajalla ihmisyyttä ollenkaan toista kohtaan ja varsinkin arvostusta!
ei jestas kun ihmisyys puuttuu tässä kohtaa touhussa kokonaan, ei ihminen ole mikään kone joka ei koskaan sairastu eikä ihminen jaksa aina kaikkea (esim. yöt töissä sitten hoitaa sairasta lasta siihen päälle) tässä kohtaa katsotaan onko työnantajalla ihmisyyttä ollenkaan toista kohtaan ja varsinkin arvostusta!
Kaikki velvollisuus pois työelämästä pois! Kaikki hyvä työntekijöille ilman mitään todellista vastuuta!
Onhan se väärin, että joutuu itse ottamaan vastuun omista henkilökohtaisista arvovalinnoistaan, kuten esim. lapsista!
kyttäysmeininki menemään turhan pitkälle normaaleissa asioissa->työntekijän/lapsen sairastuessa. ei mitään järkeä tässä touhussa
Onhan se väärin, että joutuu itse ottamaan vastuun omista henkilökohtaisista arvovalinnoistaan, kuten esim. lapsista!
Ei lasten "tekeminen" ole yhteiskunnallisella tasolla arvovalinta vaan välttämättömyys (elämän/yhteiskunnan) jatkuvuudelle: Ihmiset syntyvät ja kuolevat, se on sykli joka ei katoa niin kauan kuin ihmisiä täällä Suomessa on. Yhteiskunta antaakin sen takia etuuksia ja oikeuksia lapsiperheille.
ja en saanut jäädä kotiin hoitamaan oksentelevaa lasta,kyseessä taapero jota olisi pitänyt kantaa,pestä pyllyä ym ja mies liikkui sauvoilla---se oli musta väärin
Ei siihen kahta aikuista tarvita yhtä sairasta lasta hoitamaan, kun kyseessä on noin mitätön vaiva. Meilläkin kaupunki työnantajana vaatii puolison työajasta todistuksen, ja vain sen avulla osoittamalla miehen olevan töissä saa nainen jäädä palkallisesti kotiin, ja päinvastoin. Sairaalassa on vielä sellainenkin sääntö, että jos on vaikka päivävuoro klo 12-20 ja miehellä työaika 8-16, nainen saa olla palkallisesti kotona vain klo 16 asti ja hänen pitää mennä töihin loppupäiväksi heti, kun mies on tullut töistä. Jos haluaa olla koko päivän pois, on otettava palkatonta vapaata tai sumplittava viikkolepopäivä hoitopäivän kohdalle.
lääkärintodistuksen, jossa sanotaan, että mies on vammojensa takia estynyt hoitamasta sairasta lasta. Sen avulla nainen olisi voinut jäädä palkallisesti kotiin.
Yötä valvonut lasten sairastaessa, meillä nukutaan yöllä.
yksi vanhempi riittää, ei sinun työnantajaasi kiinnosta onko lapsen isä väsynyt, jos on kotona niin on kotona.
Onko tuossa mitään järkeä, se on ihan eri asia.