Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea synnytystraumaan?

08.01.2013 |

Löytyykö täältä kaltaisiani äitejä, joille synnytys on ollut niin traumaattinen kokemus, että sen ajattelu kammottaa ja ahdistaa vielä pitkänkin ajan kuluttua? Synnytin pitkään yritetyn ja odotetun esikoistyttäreni TAYSissa viime kesäkuussa ja kokemus oli niin nöyryyttävä, etten vieläkään pysty ajattelemaan asiaa voimatta pahoin. Synnytyskivuista minulle ei jäänyt traumaa, sillä kivut olivat läpi synnytyksen täysin kestettävissä, mutta traumatisoiduin kätilön taholta saamastani huonosta kohtelusta ja totaalisesta tuen puutteesta itselleni täysin uudessa tilanteessa.

Synnytyksestä lähtien olen yrittänyt löytää itselleni apua synnytystrauman käsittelyyn, ja ammattiapua olenkin löytänyt, mistä on ollut minulle hyötyä. Olen kuitenkin koko ajan kaivannut mahdollisuutta keskustella aiheesta myös muiden synnytystraumasta kärsivien kanssa, mutta vertaistukea on ollut vaikea löytää. Löytyisikö sitä ehkä tältä palstalta? Monissa maissa on traumaattisen synnytyksen kokeneiden naisten vertaisyhdistyksiä, mutta Suomessa sellaista ei ole, eikä aiheeseen liittyvää kotimaista verkkovertaistukeakaan ole tarjolla. Olisiko tämän palstan lukijoissa naisia, jotka olisivat kiinnostuneita esimerkiksi perustamaan kanssani vertaistukiryhmän verkkoon?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva lehdessä (ei uusin vaan sitä edellinen)oli muistaakseni jokin juttu aiheesta...haettiin tarinoita tai jotain kaltoin kohdelluista synnytyksessä...ihan tarkalleen en muista mutta varmaan löydän näiltä sivuiltakin jotain kun selailet....

Vierailija
2/2 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä! Täytyypä etsiä tuo lehti käsiini. Kovasti olen yrittänyt selailemalla löytää tietoa tai kokemuksia, mutta huonosti löytyy. Mutta vaikea uskoa, että ihan ainoa synnytyksestä traumatisoitunut olisin. Jos sieltä ruudun takaa löytyy joku, niin olisi mukava jakaa kokemuksia - tai mukava on ehkä väärä sana, mutta todennäköisesti helpottavaa ja keventävää kuitenkin. Tarpeellista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla