Otatteko D-vitamiinin illalla? Tiedättekö, että kannattaisi ottaa aamulla?
D-vitamiinilla piristävä vaikutus ja voi aiheuttaa uniongelmia.
Kommentit (23)
tai lounasaikaan viimeistaan. Erityisesti b-vitamiini virkistaa.
Kuuluu aamurutiiniin siinä missä puurokin.
kun aamulla tai päivällä, jos en aamulla muista. Ainoastaan allergialääkkeitä otan illalla, teho on parhaimmillaan aamulla, koska ne vaativat vähän enemmän vaikutusaikaa.
mutta lapsi vasta 3 kk..otetaan d vitamiinit vaihtelevina aikoina..
Minkä ikäisillä olette huomanneet että olisi vaikutusta?
vaikutuksia D-vitamiinilla enkä millään mullakaan - valitettavasti.
vaikutuksia D-vitamiinilla enkä millään mullakaan - valitettavasti.
En usko, että D-vitamiini rasvaliukoisena vitaamiinina olisi nopeavaikutteinen ja veisi yöunia. Vaikutus kestää kuukausia.
Piristävä vaikutus on tullut, kun olen syönyt 40 mikrogramman vrk-annoksia ainakin vuoden. Odottaisin piristävää vaikutusta vasta pidemmässä käytössä ja riittävillä annoksilla. Piristyminen = yleisvoinnin parantumista ja parempaa jaksamista.
mutta lapsi vasta 3 kk..otetaan d vitamiinit vaihtelevina aikoina..
Minkä ikäisillä olette huomanneet että olisi vaikutusta?
Poika 2v 3kk ja aina annettu illalla. Ei piristä. Kuuluu iltarutiineihin ja sellaisena 'väsyttää' lasta.
Mä otan vitamiinit aina aamulla ja kärsin uniongelmista. Mies ottaa vitamiinit aina iltaisin eikä minkäänlaisia uniongelmia. Mutta joo voihan se joillain vaikuttaa piristävästi.
En ole huomannut piristävää vaikutusta, mutta yleensä otan D:n iltapäivällä koska saan kaikista kokeilemistani D-vitamiinivalmisteista niin pahaa närästystä, että on pakko pitää parin tunnin väli niiden ja kahvin juomisen välissä, tai varmaan muuten halaisin Arabiaa :p
Otamme mieheni kanssa myöskin kaikki pillerit aamuisin. Tai itse otan vain c,d ja omega. Mieheni popsii lisäksi verenpainelääkkeensä ja cialiksen joka kuulemma auttaa pitämään eturauhasen kunnossa.
D-vitamiini piristää suurina annoksina käytettynä ja vaikuttaa yöuniin. Kun olen käyttänyt tavanomaisen kokoisina annoksina, en ole huomannut vaikuttavan uniin, mutta käytettyäni muutaman viikon 100-150 µg:n annoksina, yöunet alkoivat pikkuhiljaa lyhentymään. Lopulta sain nukuttua vain 3-4 h yössä. Aikani tätä ihmeteltyäni lopetin D-vitamiinin ottamisen vähäksi aikaa kokonaan ja unimäärä alkoi pian kasvamaan kohti normaalia! Nykyisin otan D-vitamiinin aina aamuisin ja määrän pidän alle 100µg:ssa. Tällä menetelmällä en ole huomannut vaikuttavan uneen. Mutta ei varmasti ole suurtakaan merkitystä pikkulapsilla tai muilla, jotka syövät pieniä 10-20 µg:n vuorokausiannoksia, ottaako aamulla tai illalla.
Aamurutiini koko perheellä, aivan kuten maitohappobakt ym.
Laittakaapa tähän ketjuun muitakin vitamiineja ja lisäravinteita, jotka olisi hyvä ottaa johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta.
Otan päivällä ennen kolmea... onko ok? Vai saako ne ottaa tyhjään vatsaan, onko väliä? Menen töihin kuudeksi, enkä tosiaan syö aamupalaa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa tähän ketjuun muitakin vitamiineja ja lisäravinteita, jotka olisi hyvä ottaa johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta.
Olen antanut itselleni kertoa, että punariisi kannattaisi otta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on hyvä! Ja sellaiset, mitä ei kannata ottaa samalla kertaa.
.
Vai olisiko parempi aloittaa tästä aiheesta uusi ketju?
Että kun illalla ottaa, tuntuu ettei saa unta ja mut teilattiin täällä luulosairaaksi :)