Tuon MOT-ohjelman katsoneena, minua pelottaa sellainen uhkakuva
että joskus tulevaisuudessa joku rekisteriin pääsevä kilahtanut ihminen voisi laittaa nettiin jonkun ihmisen sairauskertomuksia. Tai että joku hakkeriryhmä laittaa vaikka koko rekisterin nettiin. ei kai tuollaisessa periaattessa tarvita, kuin että joku yksittäinen ihminen sekoaa tai vain haluaa tehdä jotain vahingollista Voidaanko tällaista estää?
Oletteko te muuten pyytäneet omia tietojanne? Onko teidän tietojanne asiattomat urkkineet?
Kommentit (14)
Myönnän itsekin, kun olin hoitoalalla, katselleeni sukulaisteni syntymäaikoja ja terveystietoja ihan vaan uteliaisuudesta.
Onneksi et ole enää. Meillä on vaitiolovelvollisuus, eikä mikään uteliaisuus saa mennä sen edelle. Olit siis huono ja ammattitaidoton hoitaja.
Ovat kuitenkin aika epätodennäköisiä, vaikka toki MIKÄÄN tietojärjestelmä ei ole 100% aukoton, ei pankkien järjestelmät ei mitkään. Mutta kukaan yksittäinen pikkuhakkeri ei noihin systeemeihin pääse, ja muilla taas ei oikein ole intressejä johonkin tavallisten ihmisten terveystietoihin edes, samoin kuin voi olla vaikka pankkitietoihin.
Suurin riski edelleen on se, että ihmiset joilla on ihan lailliset oikeudet käyttää noita järjestelmiä, katsovat sieltä sellaisten ihmisten tietoja kun ei saisi. Myönnän itsekin, kun olin hoitoalalla, katselleeni sukulaisteni syntymäaikoja ja terveystietoja ihan vaan uteliaisuudesta.
Miten hoitoalalla olevat tekevät sen? Eli riittääkö ihmisen nimi vai pitääkö tietää enemmän?
Mitä siellä oikeesti näkyy?
Ovat kuitenkin aika epätodennäköisiä, vaikka toki MIKÄÄN tietojärjestelmä ei ole 100% aukoton, ei pankkien järjestelmät ei mitkään. Mutta kukaan yksittäinen pikkuhakkeri ei noihin systeemeihin pääse, ja muilla taas ei oikein ole intressejä johonkin tavallisten ihmisten terveystietoihin edes, samoin kuin voi olla vaikka pankkitietoihin.
Suurin riski edelleen on se, että ihmiset joilla on ihan lailliset oikeudet käyttää noita järjestelmiä, katsovat sieltä sellaisten ihmisten tietoja kun ei saisi. Myönnän itsekin, kun olin hoitoalalla, katselleeni sukulaisteni syntymäaikoja ja terveystietoja ihan vaan uteliaisuudesta.
joku lähisukulainen olisi katsonut tietojani. Se on äärimmäisen väärin.
pystyykin nuuskimaan. Ei jää edes jälkiä logien siivouksen jälkeen, jos haluavat viihdyttää itseään päivät pitkät tuijottelemalla muiden terveystietoja. Valitettavasti idioottivarmaan järjestelmää ei ole. Onneksi suurimmalla osalla ihmisistä siellä ei ole mitään niin maata mullistavaa tietoa. Esim. jos mun tietoihin joku murtautuisi ja laittaisi lehteen, niin eipä sieltä mitään ihmeellistä paljastuisi.
Onneksi nörtit on usein sellaisia, että niitä ei kiinnosta ihmiset. Siksi ovatkin niissä hommissa.
sain huomautuksen...
Viime keväänä kävin kerran väärissä tiedoissa vahingossa; oli uusi potilas joka ei ollut vielä paikkakartalla, piti kattoa labravastaukset. LAitoin hakuun nimen ja valitsin vahingossa samannimisen väärän ihmisen. Siinä vaiheessa tajusin kun en löytänyt tuloksia mitä oli satavarmasti otettu.. saas nähdä joudunko joskus viralta tuon takia :-/
Miten hoitoalalla olevat tekevät sen? Eli riittääkö ihmisen nimi vai pitääkö tietää enemmän?
Mitä siellä oikeesti näkyy?
siitä mikä meillä oli, sai kyllä nimellä haettua.
Sieltä löytyy siis ihan kaikenlaista mitä on henkilön terveydentilasta kirjattu kun hän on käynyt alueen julkisen terveydenhuollon yksiköissä. Oirekuvauksia, labratuloksia, lausuntoja, diagnooseja, kuvantamistutkimusten tuloksia, ...
jos joku laittaisi minun terveystietoni vaikka paikallislehden kanteen.
Poskiontelotulehdus, antibioottikuuri,josta ihottumaa.
Keuhkoputkentulehdus,
Poskiontelotulehdus
Korvatulehdus
Siinä kaikki mitä atk aikana minulle on tapahtunut
Ihan voisi vaikka tulla kysymään minulta ja kertoisin.
Meillä oli kunnassa ollut 8vuotta tiedot koneella kun menin ensi kertaa tk:n ja hoitaja kysyi olenko vasta muuttanut kun sanoin että koko ikäni olen paikkakunnalla asunut kysyi hoitaja miksi en ole käynyt terveyskeskuksessa, öööö miksi terveen ihmisen olisi pitänyt käydä?
pystyykin nuuskimaan. Ei jää edes jälkiä logien siivouksen jälkeen, jos haluavat viihdyttää itseään päivät pitkät tuijottelemalla muiden terveystietoja. Valitettavasti idioottivarmaan järjestelmää ei ole. Onneksi suurimmalla osalla ihmisistä siellä ei ole mitään niin maata mullistavaa tietoa. Esim. jos mun tietoihin joku murtautuisi ja laittaisi lehteen, niin eipä sieltä mitään ihmeellistä paljastuisi.
Onneksi nörtit on usein sellaisia, että niitä ei kiinnosta ihmiset. Siksi ovatkin niissä hommissa.
jos minun asioitani puoli sukua tai kaupunkia lukisi, niin olisin ihan hajalla henkisesti.
mä oon ollut tekemässä erästä suurista terveydenhuollon tietojärjestelmistä. Ei mua koskaan huvittanut kannasta hakea niitä ihmisten terveystietoja, ei kiinnostanut. Sen sijaan huvitin itseäni usein lukemalla mitä hulluimpia ICD-10 sairaskuvauksia ja printtamalla itselleni reseptejä lääkkeistä hulluihin vaivoihin, esim. terskatulehdukseen (naiselle).
sain huomautuksen...
Viime keväänä kävin kerran väärissä tiedoissa vahingossa; oli uusi potilas joka ei ollut vielä paikkakartalla, piti kattoa labravastaukset. LAitoin hakuun nimen ja valitsin vahingossa samannimisen väärän ihmisen. Siinä vaiheessa tajusin kun en löytänyt tuloksia mitä oli satavarmasti otettu.. saas nähdä joudunko joskus viralta tuon takia :-/
jos minun asioitani puoli sukua tai kaupunkia lukisi, niin olisin ihan hajalla henkisesti.
Nykyisin ONNEKSI seurataan sitä, kuka on avannut potilastietoja. Jokaisesta katsomisesta jää jälki kantaan.
Mutta ennen niin ei ollut, ja tosiaan, on tapauksia joissa on esim. perheen lapsen suvulta salattu diagnoosi levinnyt yhden järjestelmiin käsiksi pääsevän hoitajan kautta supisupi-puheina eteenpäin suvussa..
Siinä on ihsn tsrpeeksi kun selailee läpi niitä tietoja joita töissä oikeasti tarvitsee.
mä oon ollut tekemässä erästä suurista terveydenhuollon tietojärjestelmistä. Ei mua koskaan huvittanut kannasta hakea niitä ihmisten terveystietoja, ei kiinnostanut. Sen sijaan huvitin itseäni usein lukemalla mitä hulluimpia ICD-10 sairaskuvauksia ja printtamalla itselleni reseptejä lääkkeistä hulluihin vaivoihin, esim. terskatulehdukseen (naiselle).