Miksi et pese hampaitasi kahta kertaa päivässä?
Tiedän pari ihan aikuista ihmistä, joille on jotenkin hirveän rankkaa ja ponnistuksia vaativaa pestä hampaansa aamuin illoin. Hampaat ovat keltaiset ja likaisen näköiset. Kuitenkin ihan koulutetuista ja työssäkäyvistä ihmisistä kyse. Mun on vaikea ymmärtää.
Kommentit (29)
Hammaslääkäri väittää joka kerta, että 1 kerta päivässä riittää. Silti pesen kolmesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kuluu.
Kolme kertaa on jo liiallista pesua, josta hampaat voikin kulua ja ikään kuin pehmetä. Kaksi kertaa on normi ja toimiva määrä.
Ei jaksa illalla pestä. Ei ole ketään yöllä haistelemassa hengistystäni, joten ei ole mitään väliä.
Minulla on sellainen sylki, että suojaa hampaitani kaikelta, pari pientä reikää ollut 32 vuoden aikana, kiilteet on täydelliset vaikka olen syönyt paljon sokerisia ruokia ja juonut hapollisia juomia.
Mutta olishan se silti hyvä pestä aamuin illoin, perussyynä pesemättömyydelle on silkka laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa illalla pestä. Ei ole ketään yöllä haistelemassa hengistystäni, joten ei ole mitään väliä.
Minulla on sellainen sylki, että suojaa hampaitani kaikelta, pari pientä reikää ollut 32 vuoden aikana, kiilteet on täydelliset vaikka olen syönyt paljon sokerisia ruokia ja juonut hapollisia juomia.
Mutta olishan se silti hyvä pestä aamuin illoin, perussyynä pesemättömyydelle on silkka laiskuus.
Ja olen tosiaan nainen, jos se nyt oli joku merkittävä tekijä tässä (ainakin joku kommentoi tuolla olettaen että vain miehet pesevät kerran päivässä hampaansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kumpi vaurioittaisi/hyödyntäisi hampaita vähemmän: pestä ennen vai jälkeen syönnin. Oikeasti tämä on se syy.
Syönnin jälkeen on tietty aika, mikä pitää odottaa ennen kuin on turvallista pestä. Vähintään puoli tuntia, mutta olen kuullut väitettävän että pidempikin.
Kannattaa pestä heti herättyään, koska suu ei huuhtoudu nukkuessa kunnolla ja pesemällä hampaat saa paletin puhdistettua.
Minusta se uudelleenpeseminen yön jälkeen, ellei syö on turhaa. Eikä mulla ole aikaa odottaa puolta tuntia. Siksi en siis pese.
Täällä yksin himoharjaaja. Reikiä 12 viime tarkastuksessa. Toisaalta mulla on aina ollut reikiä, lapsuudesta saakka. Nykyään olen napostellut aikas paljon, joten uskoisin reikiintymisen selittyvän osittain sillä. Sairastin myös syömishäiriötä kolmisen vuotta(uskon tämän vaikuttaneen myös hampaisiin), en tosin oksennellut mutta elin tosi vähällä ruoalla enkä saanut siis tarvittavia ravintoaineita. Uskon myös, että olen saanut lapsena sen karies-bakteerin(vaikuttaa myös reikiintymiseen :( )
Syönnin jälkeen on tietty aika, mikä pitää odottaa ennen kuin on turvallista pestä. Vähintään puoli tuntia, mutta olen kuullut väitettävän että pidempikin.
Kannattaa pestä heti herättyään, koska suu ei huuhtoudu nukkuessa kunnolla ja pesemällä hampaat saa paletin puhdistettua.