Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et pese hampaitasi kahta kertaa päivässä?

Vierailija
07.01.2013 |

Tiedän pari ihan aikuista ihmistä, joille on jotenkin hirveän rankkaa ja ponnistuksia vaativaa pestä hampaansa aamuin illoin. Hampaat ovat keltaiset ja likaisen näköiset. Kuitenkin ihan koulutetuista ja työssäkäyvistä ihmisistä kyse. Mun on vaikea ymmärtää.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mä pesen kolme. Lounaan jälkeen kans.

Vierailija
2/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keltaiset eikä likaisen näköiset hampaat eikä vielä yhtään reikää 37 vuoden ikään mennessä. Joten kerran päivässä hampaiden pesu tuntuu riittävän mulle ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadi ponnistuksia, kun ei vaan pese. en siis pese iltaisin, vaikka tiedän että pitäisi. mutta en siis ponnistele kun olen antanut sen itselleni anteeksi että sitä ei tapahdu. piste.

hampaiden väri riippuu muuten paljon geeneistä ja kahvista jne. mun hampaat on harvinaisen valkoset (ja vähäreikäiset), eli olen onnekas.

Vierailija
4/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

väriset hampaat on eikä ole koskaan ollut reikiä. Olen 33 v.

Vierailija
5/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjaan joka ilta enkä ymmärrä, miksi ne pitäisi heti aamusta harjata uusiksi? Likaantuvatko ne yön aikana jotenkin taianomaisesti vai? Äitini, joka on himoharjannut kahdesti-kolmesti päivässä tähän asti, sai juuri varoituksen hammaslääkäriltä että kiille kuluu turhasta hankauksesta ja hampaiden ärtynyt reaktio johtuu harjaamisesta myös. Oma lapseni oli hammaslääkärin tarkastuksessa ennen joulua ja pelkkiä kehuja sai, ei mitään moitittavaa missään- paitsi siinä, ettei harjannut kahdesti päivässä. Mitään selitystä tälle en saanut, pelkkää totista "ois vielä parempi jos KAHDESTI.."-puhetta.

Vierailija
6/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keltaiset eikä likaisen näköiset hampaat eikä vielä yhtään reikää 37 vuoden ikään mennessä. Joten kerran päivässä hampaiden pesu tuntuu riittävän mulle ihan hyvin.

kellertävät hampaat ei tarkoita sitä, että ne olisivat likaiset.

Vierailija
7/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne yöllä likaannu mutta hengityksen raikastamisen takia vois olla ihan jees pestä.

Vierailija
8/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aamupalaan kuuluu hedelmä tai hedelmämehu (muiden syömisten lisäksi), kyllä viimeistään sen jälkeen hengitys on ihan ok.

Vierailija
9/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muista, ei jaksa?

Mä pesen aina ennen töihin lähtöä, mut viikonloppuisin helposti unohtuu, jopa kokonaan. Iltapesu olis tärkeämpi kuin aamu, mut usein vain unohtuu kun ei ole pakko tehdä sitä tiettyyn aikaan.

Vierailija
10/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellertävät hampaat ei tarkoita sitä, että ne olisivat likaiset.

Mulla on ollut ihan lapsesta lähtien kellertävät hampaat ja olen aina pessyt kaksi kertaa päivässä hampaani.

Jossakin välissä aikuisikää iltapesu jäi sitten pois ja nykyään pesen vain aamuisin. Reikiä nolla.

Vierailija
11/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman hengityksesi :/

Voin sanoa, että se on paha vaikka itse sitä et tajua.

Vierailija
12/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen iltaisin päivän syömiset pois hampaista. En tupakoi, juo alkoholia tai kahvia tai syö mitään väkevää, esim. valkosipulia, joten suuni ei haise aamulla miltään pahalta. Sen sijaan hyvän aamupalan maun on mukava antaa olla suussa sen sijaan, että lähtisi pakkaseen vastapestyllä suulla niin että hampaissa viiltäisi. Hampaani ovat valkoiset ja hyväkuntoiset. En tunne tarvetta aamupesuun. Muutenkin hoidan hygieniani iltaisin, käyn siis iltasuihkussa, en aamusuihkussa.

Ihmisen kuola suojaa hampaita, sillä kuolassa on ns. hyviä bakteereja. Koska nukkuessa kuolaa ei erity (paitsi luonnonoikulla miehelläni, jonka tyyny on aina märkä ja kuolavana valuu suupielestä nukkuessa), pahat bakteerit pääsevät kielessä ja nielussa villiintymään ja reikiinnyttämään hampaita yön aikana. Pahojen bakteerien lisääntymisen suussa yöaikaan huomaa kielessä olevasta sammaksesta ja pahasta hengenhajusta aamuisin. Sen takia hampaat pitäisi aamulla pestä. Tiedän tämän järjellä, mutta koska minulla ei ole hajuongelmia suussa, en jotenkin vain koskaan aamulla tule edes ajatelleeksi hampaiden pesua. Suussa on ihan hyvä olo ja maku yön jäljiltä.

Vierailija
13/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan hyvän aamupalan maun on mukava antaa olla suussa sen sijaan, että lähtisi pakkaseen vastapestyllä suulla niin että hampaissa viiltäisi. /i]

Mutta hampaat pitäisikin pestä ennen aamupalaa eikä sen jälkeen.

Vierailija
14/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miksi en harrasta liikuntaa puoli tuntia päivässä

tai miksi en syö puolta kiloa vihanneksia päivässä

tai miksi en mene ajoissa nukkumaan

tai miksi en laita auton lohkolämmitintä päälle aina kun ulkolämpötila on alle + 5 astetta

tai miksi en sheivaa säärikarvoja talvella

tai miksi en lyhennä kaapissa olevia housuja

tai miksi en opiskele italiaa

tai miksi en paikkaa risaisia vaatteita

tai miksi en pyyhi yläpölyjä.

Olen laiska. Olen patalaiska. Palstailu esimerkiksi on paljon mukavampaa. Tai nukkumaanmeno pesemättömin hampain vaatii paljon vähemmän ponnisteluja.

Vierailija
15/29 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus yli parikymppisenä. Ennen sitä harjasin hampaat perusteellisesti vain iltaisin. Olen aina ollut aamuntorkku joten optimoin aamun aikataulut tarkkaan. En myöskään syö aamupalaa. Noihin aikoihin käytin jenkkiä, sillä sai hengityksen raikkaaksi eikä kukaan koskaan, missään tilanteessa valittanut haisevasta hengityksestä. Ei miesystävät, eivät kaverit, eivät sukulaiset.

Myöhemmin olen alkanut harjaamaan hampaat aamuin illoin. Hampaani ovat ihan saman väriset kuin ennenkin, vain hieman puhtaammat. Aamun hampaiden harjaus on usein pikainen, illalla perusteellinen.

Reikiä minulla ei ole aikuisiällä tullut lainkaan hampaisiin.

Vierailija
16/29 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en pese

Vierailija
17/29 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu 😃

Hampaiden pesu on vaan niin "rankkaa"

En itsekään muista kauheesti pestä

Vaikka päättäisin että nyt pesen hampaat...

Löydän itseni yleensä sängystä puhelimen äärellä

Youtube videoita katellessa ja somet tutkimassa

Yritän saada itseni pesemään

Mutta en aina onnistu

Olen niin laiska etten jaksa tehdä mitään jos haluan katsoa vaikka uuden videon youtubesta

Mut hampaat pitäis pestä kahdesti päivässä aamuin illoin kaksi minuuttia

Kuulostaa helpolta

On helppoa

Mutta todella raskasta

Jos on laiska

Vierailija
18/29 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kumpi vaurioittaisi/hyödyntäisi hampaita vähemmän: pestä ennen vai jälkeen syönnin. Oikeasti tämä on se syy.

Vierailija
19/29 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hampaat ole aamulla likaiset jos ne illalla pesee.

Vierailija
20/29 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä nyrkkisääntönä tässäKIN toimii se, että ei kannata ottaa kumppaniksi tuollaisia mieslapsia, joilla ei ole alkeellisempikaan perushygienia hallussa. Pidän hampaiden pesemättömyyttä vajaaälyisten touhuna.