sekopäinen terroristi 8-vuotias
Välillä menee sormi suuhun tokaluokkalaisen tyttömme kanssa. Pieni otanta eilisestä; kaatoi currylautasen täyteen mehua, rullasi koko talon kaikki matot, teki olohuoneen takkapuista jonon läpi pitkin taloa, solmi kaikki sukat pyykkikasasta nipuksi. Kaikki koska huvitti. Kävi hiihtämässä pari tuntia ja käytiin uimassa, luki pitkän pätkän Harry Potteria ja leipoi mun kanssa. Ja silti kaikki nuo!!!
On fiksu tyttö, lukee tosi paljon; menee ihan mikä tahansa kirja ; Rowlings ja Dostojevski. Koulussa pärjää erinomaisesti ja on paljon kavereita. Liikunnallisesti ja musiikillisesti lahjakas (oppi itse soittamaan klarinettia, harjoitteli "salaa" takkahuoneessa). Mutta, koulussakin keksii kaikenlaista; kantaa koko käytävän kengät roskiin, solmii takkijonoja (opettaja päästänyt kirjastoon lainaamaan kirjoja, koska tehtävät jo tehty). Koulu kommentoi vain eläväiseksi tytöksi, eivät kuulema ole tottuneet tytöissä samaan vilkkauteen, mutta eivät pidä epänormaalina. On ainoa tyttö joka käy painimassa poikien kanssa painimatolla...
Jotenkin alkaa mennä hermo noihin tempauksiin...
Kommentit (10)
ja opetteli itse salaa soittamaan klarinettia? Wau!
ja kaikki sotkunsa korjaa, imuroi lattiat ja istuu arestissa kaiken jälkeen. Ja silti ehtii kaiken tämän. Koulussa ollaan yhtä tarkkoja kuin kotona. ja usko, että meillä ollaan puhuttu asiasta. Välillä huudettukin. Välillä kirjoittanut aineita siitä mikä ei ole sopivaa käytöstä.
ADHD tai lievä kehitysvamma tulee kyllä ensimmäisenä mieleen. Helppo verrata, kun itsellä on 8-vuotias poika, olisin todella ihmeissäni, jos tekisi tuollaista. Sen vielä ymmärtää, että joukossa tyhmyys tiivistyy mutta että yksin nuo kaikki.
Eihän se voi ihan normaalia olla, jos ei mene jakeluun, ettei toisten tavaroihin kosketa. Ehkäpä olisi syytä mennä jonnekin perheneuvolaan, ennen kuin tempaukset alkavavat mennä vaarallisiksi.
tosin poikia molemmat, eikä Dostojevski oikein ole uponnut kumpaankaan... Ironista kyllä, olen huomannut että liikuntaharrastusten vähentäminen rauhoittaa toista lasta. Eli mitä kovemmassa kunnossa lapsi on, sitä ehtiväisempi.
Toisella taas jossain vaiheessa auttoivat kalaöljykapselit. Go figure. Tsemppiä, kyllä se siitä.
Sillä ei tuo nyt ihan vain kouluun turhautuneen lapsen käytöstä ole. Kuulostaisi aika aspergerilta tai muulta autimismin kirjoon kuuluvalta piirteilyltä, ellei lapsi olisi selkeästi sosiaalisesti lahjakas. Ei pelkkä sosiaalisuus silti kaikkea muuta voi poissulkea!
Ihan ensimmäiseksi nyt lapselle pitäisi keksiä riittävästi älyllisesti haastavaa tekemistä, ja siihen meidän peruskoulumme ei pysty. Sinunkin lapsesi vain lähetetään kirjastoon lukemaan kirjoja, kun tehtävät on jo tehty (ja ne tehtävät olivat liian helppoja, eikö vain?) sen sijaan, että lapselle tarjottaisiin sellaisia tehtäviä, missä on riittävästi haastetta pitämään hänet koko tunnin työn touhussa.
Omaa lastani en tuossa tilanteessa suostuisi päästämään kirjastoon, vaan pitäisin huolen, että pulpetissa on aina joku sopiva pulpettikirja jo valmiiksi. Tai antaisin lapselle läppärin mukaan kouluun (koska meillä on ylimääräisiä joilla on pelkästään käyttöarvoa, ei rahallista arvoa) jotta voi vaikka kirjoittaa omaa romaania sen aikaa kun muut tekevät puolen sivun ainekirjoitusta siitä, mitä teki viime viikonloppuna. Ja sillä tavalla oppiaineisiin liittyviä lisätehtäviä.
Terveisin toisen lahjakkaan (mutta ei ihan noin lahjakkaan!) lapsen äiti
sun pitää keksiä paljon lisää älyllisesti haastavia aktiviteettejä lapselle, ei auta leipomiset tm jos lapsi turhautuu älyllisesti ja purkaa sen sitten vihaisena tuollaiseen toimintaan jossa älyä saa käyttää vaikkakin pahantekoon sitten. erilaiset matemaattiset tai loogista päättelyä vaativat lauta- tai pelikonsolipelit, ylempien koululuokkien matematiikan opiikirjat, oppimispelit tietokoneelle, erilaisia haasteellisia tehtäviä voit antaa mitkä vaativat ongelmanratkaisukykyä ja loogista päättelyä esim.jos leivotte annat lapsen laskea mittasuhteita jne.
olen välillä antanut itse kopioituja tehtäviä ja välillä isäni (matematiikan ja fysiikan opettaja) tekee ko. aineiden lisätehtäviä. Lukukirja on pulpetissa ja sovittu, että tekee siitä aina lukudiplomitehtävän. Tämä on minusta hieman väärin, kun nyt tekee vissiin kuudettakymmenettäjotain tehtävää ja muut tuskailevat kun on aloittamatta kokonaan. Ymmärrettävästi alkaa kypsyttämään. Oepttaja on suoraan sanomut, että matematiikan ja äidinkielen vuoksi vousi olla jo neljännellä. Käynyt jopa mielesssä kolmannen luokan ylihyppäys...?
Ravinnon olen oikeasti huomannut vaikuttavan; sokerit ovat olleet pois jo tovin. Nyt on vaan alkanut eläinten oikeuksien puolustaminen ja kovasti käydään keskustelua esim. proteiinin turvaamisesta. Itse ottanut selvää mistä proteiinia saa ja mihin sitä tarvitaan.
Jos ei, niin äkkiä ilmoittamaan ja vaativaan opetukseen, jotta saa haastetta.
Meilläkin koulun helppouteen turhautunut 8v, joka on lukenut mm. Potterit jo aikoja sitten ja keskittyy nyt saamaan lisähaastetta musiikin maailmasta.
Kehoititko laittamaan matot ja takkapuut paikoilleen (ja imuroimaan jälkensä?), avaamaan joka ikisen solmun minkä teki? Kehoitetaanko koulussa purkamaan aiheutetut jutut?
Ei nyt epänormaalilta kuulosta, mutta aikuisella vois olla valtaa sanoa vähän enemmän että ei ko. jutut sovi...