Huonoja kokemuksia osteopaateista/hierojista?
Hierojalla käydessäni on olo aina ollut miellyttävä ja keho käsittelyn jälkeen rentoutunut. Ensimmäinen kertani osteopaatilla oli kammottava järkytys ja nyt olen ollut jo kolme viikkoa kipeänä kärsien vaivoista joita ei ennemmin ollutkaan. Hienoa!
Sanomattakin selvää että moiselle puoskarille en enää kuuna päivänä mene. Kuinkahan kauan mahtaa mennäkkään että tämä kokokehon lihasjännitys ja hermokivut laantuvat. Toivottavasti ei tullut mitään pysyviä vaurioita :(
Muilla traumoja kovakouraisista rynttääjistä?
Kommentit (29)
hei kaikki,
antakaa ihmeessä hoitaville osteopaateille palautetta hoidosta ja ehdottomasti jälkeenkinpäin, jos hoitoreaktiot ovat olleet voimakkaat. sanokaa myös ennen hoitoa toiveenne hoidon kulusta ja kysykää hoitavalta osteopaatilta, mikäli ette ymmärrä miksi osteopaatti tekee, mitä tekeekin. on erittäin tärkeää hoidon etenemisen kannalta, että koette olonne turvalliseksi.
osteopatian tarkoituksena on auttaa kehon itseparanemismekanismeja ja jokainen hoidettava ihminen reagoi hoitoon omalla tavallaan. jokainen vaiva myös vaatii erityyppistä hoitoa ja myös hoitotekniikoita on erilaisia. aivan kuten psykoterapiassakin on montaa eri koulukuntaa, myös osteopatiaa voi tehdä monella eri tyylillä. klassista osteopatiaa koulutetaan suomessa metropolia ammattikorkeakoulussa, myös yksityisessä koulussa atlaksessa sekä sitten vielä ortopedistä osteopatiaa, joka eroaa klassisesta osteopatiasta jonkin verran.
jotkut osteopaatit hoitavat pyörittelevillä ja pumppaavilla tekniikoilla, osa taas hoitaa pehmeämmin ja "minimaalisemmin". tällöin saattaa tuntua "ettei mitään tapahdu ja se vaan pitelee käsiään paikallaan". kysymyksessä ei ole reikihoito, vaan osteopatia. uskon kyllä, että mielikuvat hoidosta saattavat lennellä moniin eri suuntiin niinä hetkinä kun ei ymmärrä että mitä hoidossa tapahtuu, tällöin on tärkeää kysyä hoidon kulusta :) omia rajoja on tärkeää kuunnella ja jos jokin hoidossa ei tunnu hyvältä, on erittäin tärkeää ilmoittaa tästä hoitavalle osteopaatille!
terkuin anni, valmistuva osteopaatti
Varasin netissä ajan hierojalle, joka vasta opiskeli osteopatiaa. Kysymättä , kertomatta , päätti käyttää minuun osteopatiaa, jota ei selvästi osannut. Käsitteli pelkästään toista jalkaa , lonkan ja polven seutua. Sanoi käyttäneensä voimakkaita venytyksiä ja mobilisoivia liikkeitä , voimakkaita lähentäjän aktivaatioita. Hoidon aikana jouduin sanomaan että jalkaa ei voi taivuttaa enempää , kun hän veti jalkaani taaksepäin. Käsittely oli kaikenkaikkiaan liian kovaa.Käsittelyn seuraus on ollut seuraavana päivänä alkanut todella kova hermokipu ja lihaskramppi koko käsitellyllä alueella. Usean kuukauden ajan en pystynyt kävelemään kuin metrien tai parin minuutin matkoja. Kävely oli täysin stop. Kuukausien aikana useita käyntejä lääkärillä, fysioterapeutilla ym , useita lääkkeitä ja tutkimuksia.. Tapauksesta on kulunut jo useita kuukausia ja olen käyttänyt rahaa 1.500 euroa edellämainittuihin asioihin. Vieläkään en ole täysin kunnossa. Lähetin pari viestiä kertoen miten kävi ja kun kysyin korvaisiko potilavakuutus edes osan syntyneistä kuluista totesi muunmuuassa että vakuutus ei korvaa eikä hän näe että olisi tehnyt mitään väärin. Toivoin että hän ottaisi opikseen tästä muiden asiakkaiden kohdalla ,mutta jos on on sitä mieltä että ei voi hänestä johtua, niin muille voi käydä samoin. Minua hoitanut fysioterapeutti oli sitä mieltä että tämä pitäisi korvata.Tämä on ollut käsittämätön ja rakas prosessi kaikin tavoin.
Hain pitkäaikaiseen selkäkipuun apua osteopaatilta Tampereella. Hän luki selostuksen magneettikuvauksestani. Sanoi, että tuskin tämä hoito auttaa, taidat tarvita leikkauksen. No, hän kuitenkin teki jonkun hoidon erikoisella hoitotasolla, joka oli moniosainen "sänky". Yksi osa liikkui toiseen, toinen osa toiseen suuntaan. Itse hän hieroskeli yläselkää. Hoidon jälkeen selkä tuli oikealta puolelta niin kipeäksi viikkokausiksi, etten koskaan ole moista kipua kokenut.
Kun otin yhteyttä ja kerroin olotilastani, hän totesi, että "saatoin käsitellä hieman liian tehokkaasti". Nyt odotan omalääk. ja röntgeniin pääsyä, josko selässä on joku repeämä tms.
Tuo oli elämäni ensimmäinen ja viimeinen käynti osteopaatilla. Ei ikinä enää!!!
Osteopaateilla on nykyisin tosi hyvä koulutus. Vaaditaan 4 vuotinen ammattikorkeakoulun tutkinto ja ennen kuin kouluun pääsee, pitää olla pohjalla joku alaan liittyvä koulutus, vaikkapa hierojan koulutus.
Olen käynyt sekä orteopedisella osteopaatilla sekä klassisen suuntauksen osteopaatilla. Olen saanut avun jota olen hakenut. Tosin käsittely on aiheuttanut hieman kipua muutaman päivän ajaksi.
Pitkäaikainen selän kipu paheni osteopaatin osaavissa ja turvallisissa käsissä. Säryt onneksi saatu siedettäviksi, vielä kun toimintakyky palaisi käyntiä edeltävälle tasolle .Viimeiset 5 vuotta mennyt selän kuntoutukseen voishan sitä elämässä muutakin tehdä.
Se että joku koulutetaan Harvardissa tai tässä tapauksessa ammattikorkeakoulussa ei ole takuu osaamisesta. Tietoja ja taitoja pitää osata soveltaa ja näköjään kaikki ei sitä osaa.
No mun siskopuoli ja työkaveri taistelee parhaillaan paikallista osteopaatti-äijää vastaan joista useilla on huonoja kokemuksia ja siskonpuolen ennestään kipeä selkä menikin ihan pas""si äijän käsittelyssä.
Äijä on sitä mieltä että häntä mustamaalataan ja hoidon jälkeen kuuluukin sattua. Kiukuttelee, miksi ihmiset tulee hänen luokseen ja sitten vaativat korvauksia kun ovat kipeitä
No niin, laitanpa oman kokemukseni osteopaatista. Kärsinyt hirveistä selkä/olkapää kivuista vuosia ja vuosia. Käynyt erinlaisilla hierojilla ja saanut kaikenlaista käsittelyä, käynyt kiropraktikoilla avauttamassa nikamalukkoja jne jne vaikka mitä. Nyt kipulääkkeenä Ardinex 400mg tarv. 4-5kpl/vrk, bubrelaastari 10mg, Panadol 1g 3kpl/vrk. Olkapään pienissä nivelissä alkavaa nivelrikkoa ja juuri olkapäät kuvattu ja löytönä paljon jännekalkkia. Rintarangassa pienet hemangiomat. Rintarangassa kipu kuin joku puukottaisi. No ortopedillä käynyt ja ylihuomenna uudelleen. No epätoivoissani ajattelin että käytän työpaikalta saadut smartum edut 80€ omaan hyvinvointiin ja kokeilen sitä mitä en vielä ole kokeillut eli osteopaattia. Löysinkin sellaisen 45min/70€. Tänään menin hyvillä mielin ja ajattelin että ehkäpä jo illalla olisin kivuttomampi. Paikanpäällä osteopaatti kehui kuinka paljon hän on auttanut selkäkipuisia ja olikin selkeästi supliikkimiehiä. No alkkareille ja sit alkoi testailu. Pienellä vasaralla vähän naputeltiin sinne sun tänne, kokeiltiin taipuvuutta erisuuntiin ja jolkain terävällä rullattiin kokeillakseen tuntoaistin toimivuuden. No tähän meni 15min jonka jälkeen sanoi että nytpä mä tiedän mikä sulla on. No olin aika hämmästynyt että ne kaikki lääkärit ym...ja tutkimukset läpi käyneenä tämä hemmo löysi vian 15minuutissa??? No mikäs vialla?? Sinulla on nivelpsoriaasis eikä juurikaan hirveästi tehtävissä ja löi pöydälle 3 A4 paperia ja sanoi että ota noista kuvat..siinä on diettejä mitä voit kokeilla ja jätä heti kaikki kipulääkkeet pois?!! Olin kyllä että mitä helv....15min 70€, enkä saanut siihen hintaan edes 3 tulostetta. Prkl...ei ikinä enää...en koskaan, ikinä, milloinkaan, iki päivänä ole tuntenut itseäni yhtä huijatuksi!!! En ikinä mene, enkä todellakaan suosittele tuollaisella käyntiä.
Se kuumien käsien pitely on uskomushoitoa, jota opetetaan jopa metropoliassa, tästä oli hesarissa juttuakin. Itse en ole käynyt osteopaatilla, koska on kallista enkä voi tietää onko tuollainen käsien pitelijä vai osaako hieroa/manipuloida/mobilisoida. Hierojalla sentään yleensä tulee hyvä olo, paitsi kerran kun hierottiin mustelmille.
Mulle suositeltiin neuvolassa ja fyssarilla raskausajan vaivoihin osteopatiaa ja kävin.
Kolmatta päivää olen nyt kuoleman väsynyt hoidon jälkeen.
Ja se hoito oli ihan outoa sormirullailua vaatteiden päältä, lonkan pyörittelyä ja käsivarsien rullausta sormivoimin. Hoito oli kivuliasta ja sisälsi tosi pitkiä energiansiirtohetkiä, kun hoitaja ”puhui” vauvalleni. 🙄 Tuntui että ei tehnyt oikein mitään alaselälle, jonka takia sinne menin.
En tiedä mitä hoitaja teki tai mikä tarkoitus niillä käsien paikallaan pitämisellä oli (käsien lepuutus?), mutta oloni on nyt pahempi kuin ennen hoitoa.
Vauva pyörii mahassa kuin kirnussa nyt ja jotain hoito kai teki, mutta en halua toiste. Hierojan jälkeen olo on rento, nyt aivan kuollut.
Liian outoa.