Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kertoa 10v tyttärelle kuukautisista? Itse tuli tunti sitten

Vierailija
06.01.2013 |

kysymään, että mikä on hätänä kun pissalla käynnin jälkeen paperiin tulee verta.

itse menin sokkiin, en saanut sanaa suustani.

Mies selitti tytölle mistä on kysymys.

En kestä itseäni, tää on aivan järkyttävää käytöstä minun puoleltani.

Häpeän itseäni.. miksi en voinut tehdä asiasta luonnollista?

Mutta miten luontevasti kertoa terveyssiteistä jne

t- huono äiti

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kuukautiset saattavat yllättää vanhemmankin eikä siinä ole mitään häpeilemistä jos vähän menee lukkoon. Kerrot missä siteet ovat ja tarvittaessa kuinka niitä käytetään, jos on kipua annat hälle särkylääkettä ja kysymyksiin jos niitä on. Ehkä kannattaa myös kertoa kuinka kierto lasketaan vaikka alkuvaiheessa voivat olla vielä epätasaiset. :) tsemppiä 

Vierailija
42/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla todellista, et jollain on 10-vuotias lapsi joka ei oo koskaan kuullutkaan kuukautisista mitään. Omat lapset alle 5-vuotiaita ja molemmat, niin tyttö ku poikakin tietää kuukautisista edes sen verran, että naisilta tulee välillä verta sieltä. Onpa jopa kerrottu myös miksi tulee ja missä tilanteessa ei tulekkaan, vaikka eivät varmaan muistakkaan enää. Miten ihmiset edes onnistuu tekemään asioista niin luonnottomia, ettei ihan arkipäiväisistä asioista enää uskalleta puhua siinä vaiheessa kun ne on ajankohtasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin kouluterkkarin&lääkärin vastaanotolla, että he kertoisivat tästä asiasta tytölle. Oli koulun puolesta tullut kaikille ajat tarkastukseen, en siis ollut itse tätä pyytänyt. Teekkari sanoi, että asia ei ole vielä ajankohtainen nelosluokalla. Tsiisus. Ei tunnu olevan kaikille ammattilaisillekaan helppoa. Hoidin sit itse asian. Mielestäni kuukautiset on ihan syvältä ja olisin toivonut ammatillisen sanovan niistä jotain puolipositiivista.

Kyllä se kodin tehtävä ensisijassa onkin. Itsekin voit keksiä kuukautisista jotain positiivista aivan helposti. Voisitko kertoa lisääntymisbiologiasta? Kuukautiset ovat olennainen osa siinä ketjussa, miten elimistö valmistautuu mahdolliseen raskauteen. 

Vierailija
44/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (terveydenhoitaja) handlasi tän ainoinaan tosi hyvin (kaikkia juttuja se ei handlannu). Olin just täyttänyt 11 ja mulla heti ekat menkat oli niin kivuliaat, etten mennyt kouluun.

Äitini kertoi erilaisista siteistä ja missä niitä on meillä. Hän opasti pesemään alapäätä vähän useammin menkkojen aikana. Hän kertoi, että ne olivat hänellä itselläänkin aluksi kivuliaat ja että kannattaa ottaa burana heti kun kipua alkaa tuntua vähänkin, muuten se ei ehkä ehdi enää auttaa.

Äitini kertoi myös, että periaatteessa kehoni on nyt valmis tulemaan raskaaksi, mutta että missään nimessä en vielä oikeasti ole valmis siihen (tai seksiin). Äiti myös kertoi, että ne kestävät yleensä vajaan viikon ja tulevat kerran kuukaudessa, mutta aluksi ne voivat tulla useammin/harvemmin ja ylipäätään epäsäännöllisemminkin, joten kannattaa pitää aina repussa mukana sidettä. Jos kuukautiset alkaa koulupäivän aikana yllättäen eikä sidettä ole, niin terkkarilta voi käydä pyytämässä

Vierailija
45/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna selität vain hänelle, että se veri saattoi johtua kuukautisista. Ne tulevat jokaiselle naiselle kerran kuukaudessa ja silloin pitää käyttää kuukautissuojia. Sitten kerrot, mistä ne löytyy. Ei ole vaikeaa.

No ei ihan jokaiselle naiselle. 

Vierailija
46/48 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sanomaan vain että tiedätkö mitkä on menkat ja selittää ymsyms

Vierailija
47/48 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä tarvitse kertoa. Koulussa opetetaan.

Näin sitä siirretään kasvatusvastuu yhteiskunnalle. Toivottavasti pilailet.

Vierailija
48/48 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 9v lapsi ja mulla alko menkat äsken. Mun äiti ei oo ikinä puhunu menkoista, paitsi isäklle on mutissu jotain että sen suteitä on kadonnut, koska mä otin niitä äsken.