Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kertoa 10v tyttärelle kuukautisista? Itse tuli tunti sitten

Vierailija
06.01.2013 |

kysymään, että mikä on hätänä kun pissalla käynnin jälkeen paperiin tulee verta.

itse menin sokkiin, en saanut sanaa suustani.

Mies selitti tytölle mistä on kysymys.

En kestä itseäni, tää on aivan järkyttävää käytöstä minun puoleltani.

Häpeän itseäni.. miksi en voinut tehdä asiasta luonnollista?

Mutta miten luontevasti kertoa terveyssiteistä jne

t- huono äiti

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessan ovi heiluu kuin saluunassa oli siellä kuka tahansa, mistä johtuen 9-v. tyttäreni on nähnyt minut siteenvaihto- ja jopa kupinkäyttöpuuhissa noin sata kertaa. Aina välillä kysyy yhä uudestaan asiasta, mutta musta tuntuu, että nyt jo vähitellen muistaa, mistä on kyse. Kuppia nyt en mielelläni huuhtele kenenkään nähden, on sen verran karskia puuhaa, mutta muuten yritän pitää nämä toimitukset ihan luonnollisina, niin ei tarvi sitten erikseen järjestää sitä "tyttäreni, nyt keskustelemme kuukautisista" -istuntoa. Ap:lle toivotan tsemppiä ja iloista mieltä. Puhut aamulla tytölle asiasta reippaasti ja rohkaisevasti, niin et todellakaan ole pilannut mitään. Jotkuthan vallan juhliikin tätä virstanpylvästä, mutta siihen en kyllä ihan itse lähtisi.

Vierailija
22/48 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tiedätkö onko teidän luokan tytöillä alkanut vielä kuukautiset tai menkat? Tiedätkö mitä ne ovat?

-ei ole alkanu, tiiän kyllä, kun ope selittää niistä vähän väliä. olin leirillä ja siellä yhellä tytöllä, joka oli meidän huoneessa, oli menkat.

-voit aina kysyä minulta, jos tulee jotain mieleen ja kysyttävää niistä. ne ei ole mitenkään salaisia tai häpeällisiä juttuja. tuut sitten sanomaan minulle, kun alkavat, niin näytän sulle siteet ja muut systeemit. ne ei satu vaikka verta vuotaakin. (tämä tieto huojensi tyttöä hirveästi, kun luuli sitä todella kivuliaaksi)kerroin myös oman tarinani missä menkkani alkoivat.

-mitä jos alkaa koulussa?

-voit ottaa reppuun mukaan siteitä ja laittaa vessassa, jos ne siellä alkaa.

tätä rataa keskustelu eteni, ihan luonnollisesti hän piirteli ja minä istuin koneella ja välillä oltiin hiljaa ja sitten hän kysyi taas jotain juttua ja tarkennuksia.

mutta outoa, jos muut 10v eivät ole kuulleet asiaa koulussa, koska heidän opettajansa ainakin kuulemma toitottaa asiasta useinkin liikkatunneilla. samalla puhuu peseytymisestä ja deodoranteista yms. murkkuikäisten asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusasiat ovat varmasti tytöllä hallussa, itse ainakin tiesin 10-vuotiaana mistä oli kysymys. Äitini meni sekaisin, kuten sinäkin ap ja kertoi jonkun käsittämättömän tarinan vauvan siemenistä jne. Onneksi meille tuli nuorten lehtiä, joissa puhuttiin hygieniasta yms.

Vierailija
24/48 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta outoa, jos muut 10v eivät ole kuulleet asiaa koulussa, koska heidän opettajansa ainakin kuulemma toitottaa asiasta useinkin liikkatunneilla. samalla puhuu peseytymisestä ja deodoranteista yms. murkkuikäisten asioista.

mutta en tiedä, onko meidän tytöllä sitten päässä vikaa, koska vaikka minä olen kertonut monta kertaa odotettavissa olevista kuukautisista, ja näyttänyt ne siteet, ja pakannut koulureppuunkin, niin silti ei tyttö tajunnut mistä on kyse.

Enkä tosiaan tajunnut heti minäkään, kun olin hädissäni viemässä jo lääkäriin, kun kuvittelin sen veren tosiaan olleen virtsassa.

Vierailija
25/48 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkaminen on iso muutos. Vaikka olisi valmistautunutkin, voi siitä mennä nin hämilleen, että ei ensimmäiseksi muista ohjeita miten siteitä pitää käyttää jne.

Aivan normaalia.

Vierailija
26/48 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkaminen on iso muutos. Vaikka olisi valmistautunutkin, voi siitä mennä nin hämilleen, että ei ensimmäiseksi muista ohjeita miten siteitä pitää käyttää jne.

Aivan normaalia.

Vierailija
27/48 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä. Et sitten ole näistä asioista luontevasti keskustellut tyttäresi kanssa ikäluokalle sopivasti? Onko ihme jos tyttö paniikissa. Toisten ei pitäisi lisääntyä

Vierailija
28/48 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan normaalia ,jos järkyttyy.
Ehkä ajattelit menettäväsi ,kunn hänellä alkoi menkat.
Se onn kuitenkin tervettä ja on hienoa ,että tyttärestäsi kasvaa varmasti kaunis ja naisellinen nainen:)

Vierailija
29/48 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
30/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyl ainakaan tienny 10veenä kuukautisista. Sit kun ne 13veenä alko niin olinkin ihan perillä asioista eikä tarvinnu käydä äitin kaa noloo keskusteluu muuten ku sanoo et ne alko nyt, osta siteitä. En vieläkään haluis äitin kaa menkoista puhuu. Kavereiden kanssa kyllä puhun. Ja pidän luonnollisena asiana. Ja ihan hyvä äiti mulla on. 

Miks heti pidetään huonona äitinä jos on vaikee tyttärelle puhuu tommosista? Tai jotenki itte äitinä varmaan hoitais homman silleen, että hankkis jonkun teinitytön oppaan (siis semmosia lappusiahan on esim. kouluterveydenhoitajille ja onhan niistä kirjojakin tehty) ja jossakin vaiheessa laittaisin mimmin yöpöydälle. Ja tilaisin kanssa jonkun nuorten lehden (varmaan Demi) ni eiköhän siellä jossakin kohdissa tulis esille menkoistakin jotakin. Ei mun olis helppoo puhuu asiasta! Ja olisin kanssa paskamutsi siinä, että en mä kymppivuotiaalle hoksais sitä esitettä antaa. 

Vierailija
31/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin kouluterkkarin&lääkärin vastaanotolla, että he kertoisivat tästä asiasta tytölle. Oli koulun puolesta tullut kaikille ajat tarkastukseen, en siis ollut itse tätä pyytänyt. Teekkari sanoi, että asia ei ole vielä ajankohtainen nelosluokalla. Tsiisus. Ei tunnu olevan kaikille ammattilaisillekaan helppoa. Hoidin sit itse asian. Mielestäni kuukautiset on ihan syvältä ja olisin toivonut ammatillisen sanovan niistä jotain puolipositiivista.

Vierailija
32/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojatkin on kyselleet jo ennen kouluikää, mitä on vessan kaapissa siteet ja kuukuppi, miksi äiti niitä tarvii? Ja ikätasoisesti on asioista kerrottu, aina kun on tullut kysymyksiä mieleen. Lapset tietää mistä lapset tulee ja miten tämä siihen liittyy. Älä tee asiasta liian vaikeaa!

Vierailija
33/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pojatkin on kyselleet jo ennen kouluikää, mitä on vessan kaapissa siteet ja kuukuppi, miksi äiti niitä tarvii? Ja ikätasoisesti on asioista kerrottu, aina kun on tullut kysymyksiä mieleen. Lapset tietää mistä lapset tulee ja miten tämä siihen liittyy. Älä tee asiasta liian vaikeaa!

Huh, tuli onneksi ketjuun järkevä kommentti. Omat lapseni tiesivät, että on olemassa ilmiö nimeltä menkat tai kuukautiset, ja ne ovat tytöillä.

Itse korostin varmaan 8-vuotiaille tytöilleni, että kuukautiset ovat merkki siitä, että on terve. Kuukautiset on myönteinen asia.

Ja toisellatytöllä alkoi menkat 10-vuotiaana, mutta oli perillä asiasta, eikä hävennyt, päinvastoin.

Kyllä viimeistään kymmenenvuotiaana pitää tytön tietää asiasta. Olen järkyttynyt, miten voi olla mahdollusta, ettei tällaisisra asioista kerrota lapselle!

Vierailija
34/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä tarvitse kertoa. Koulussa opetetaan.

Vierailija
35/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, tuli onneksi ketjuun järkevä kommentti. Omat lapseni tiesivät, että on olemassa ilmiö nimeltä menkat tai kuukautiset, ja ne ovat tytöillä.

Itse korostin varmaan 8-vuotiaille tytöilleni, että kuukautiset ovat merkki siitä, että on terve. Kuukautiset on myönteinen asia.

Ja toisellatytöllä alkoi menkat 10-vuotiaana, mutta oli perillä asiasta, eikä hävennyt, päinvastoin.

Kyllä viimeistään kymmenenvuotiaana pitää tytön tietää asiasta. Olen järkyttynyt, miten voi olla mahdollusta, ettei tällaisisra asioista kerrota lapselle!

Eivätkö tytöt sitten kyseenalaistaneet omaa terveyttään, kun heillä ei ole menkat vielä alkaneet? Sanovatko he sairaaksi sellaista kaveria, jolla ei menkat ole vielä alkaneet?

Vierailija
36/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö tytöt sitten kyseenalaistaneet omaa terveyttään, kun heillä ei ole menkat vielä alkaneet? Sanovatko he sairaaksi sellaista kaveria, jolla ei menkat ole vielä alkaneet?

Ethän ole tosissasi? Eivät kyseenalaistaneet terveyttään, koska kerroin, että kuukautiset alkavat työillä hyvin eri ikäisinä: jollakin 9-vuotiaana, joskus jopa vasta 17-vuotiaanakin.

Eivätkä sanoneet kavereita sairaaksi. Eivät varmasti edes ajatelleet niin.

Vierailija
37/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyl ainakaan tienny 10veenä kuukautisista. Sit kun ne 13veenä alko niin olinkin ihan perillä asioista eikä tarvinnu käydä äitin kaa noloo keskusteluu muuten ku sanoo et ne alko nyt, osta siteitä. En vieläkään haluis äitin kaa menkoista puhuu. Kavereiden kanssa kyllä puhun. Ja pidän luonnollisena asiana. Ja ihan hyvä äiti mulla on. 

Miks heti pidetään huonona äitinä jos on vaikee tyttärelle puhuu tommosista? Tai jotenki itte äitinä varmaan hoitais homman silleen, että hankkis jonkun teinitytön oppaan (siis semmosia lappusiahan on esim. kouluterveydenhoitajille ja onhan niistä kirjojakin tehty) ja jossakin vaiheessa laittaisin mimmin yöpöydälle. Ja tilaisin kanssa jonkun nuorten lehden (varmaan Demi) ni eiköhän siellä jossakin kohdissa tulis esille menkoistakin jotakin. Ei mun olis helppoo puhuu asiasta! Ja olisin kanssa paskamutsi siinä, että en mä kymppivuotiaalle hoksais sitä esitettä antaa. 

Meillä taas 11 v. lapsi ei voi ymmärtää miten osa luokkakavereista ei kehtaa puhua oman ätinsä kanssa esim. kuukautisista.

Itse olen yrittänyt luoda lapseen sellaiset välit, että aina voi kysyä ihan mistä tahansa. Koulussa käytiin 5. luokalla läpi sekä kuukautisiin että seksiin liityviä asioita ja lapsella olikin mrlkoisesti kysyttävää minulta tuon tunnin jälkeen.

Vanhempana olo on kasvun paikka myös aikuiselle.

Vierailija
38/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sano ei, kun äiti on kertonut että on ihan normaalia että ne alkavat 10 vuotiasna, mutta toisaalta ne voivat alkaa ihan hyvin vaikkapa 13-15 vuotiaana. Usein oman äidin kuukautisten alkamisikä vaikuttaa.

Vierailija
39/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessan ovi heiluu kuin saluunassa oli siellä kuka tahansa, mistä johtuen 9-v. tyttäreni on nähnyt minut siteenvaihto- ja jopa kupinkäyttöpuuhissa noin sata kertaa. Aina välillä kysyy yhä uudestaan asiasta, mutta musta tuntuu, että nyt jo vähitellen muistaa, mistä on kyse. Kuppia nyt en mielelläni huuhtele kenenkään nähden, on sen verran karskia puuhaa, mutta muuten yritän pitää nämä toimitukset ihan luonnollisina, niin ei tarvi sitten erikseen järjestää sitä "tyttäreni, nyt keskustelemme kuukautisista" -istuntoa. Ap:lle toivotan tsemppiä ja iloista mieltä. Puhut aamulla tytölle asiasta reippaasti ja rohkaisevasti, niin et todellakaan ole pilannut mitään. Jotkuthan vallan juhliikin tätä virstanpylvästä, mutta siihen en kyllä ihan itse lähtisi.

Ai vitsi, oot mahtava mamma. Mä repesin tolle "vessanovi heiluu kuin saluunanovi 😃". Meidän perhe suhtautuu kanssa luonnollisesti normaaleihin asioihin. Itsellä ei lapsia (38 v.), mutta olin näitä joilla menkat alkoi 10 vuotiaana ja ei pelottanut kun äiti oli kertonut ja asia oli luonnollinen. Meillä äiti osti kyllä meille leivokset, joilla "juhlistettiin" yhtä siirtymään. 😊 Edelleen hyvät muistot ja edelleen puhutaan naisten asiat keskenämme.

Vierailija
40/48 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkojen juhlistaminen xD xD

Ei saatana.