Onko teidän mielestä perheessä elämä nykyään seuraavaa:
Nettimaailma toivottavasti vinouttaa pahasti käsityksiä vanhempien ja lasten suhteista. Se, mitä itse olen oppinut netin kautta lasten/perheiden elämästä (ja mielessäni tietysti sopivasti vääristellyt) on:
- lapset valvovat nykyään pitkään jos ei ole koulua seuraavana aamuna ja nukkuvat aamuisin pitkään, sillä ei ole väliä, vaikka 12v heräisi klo 15 sunnuntai-iltapäivänä ja seuraavana päivänä on koulua "on kuin rahaa laittaisi pankkiin, kun nuori ihminen nukkuu"
- lapset pelaavat säännöllisesti koko päivän sisällä yöpaidoissa ja se on ok, koskee lapsia, jotka ovat vähän isompia kuin päiväkoti-iässä esim. 8v ihan normipäivä, tavallinen arki on niin rankkaa. Lasta ei kannata patistaa ulos tai yhtään mihinkään, ei kauppaan mukaan, ei kavereiden kanssa olemaan, ei harrastuksiin, tulee vain lapselle ahdistus
- myöhäinen nukkumaanmeno ei tunnu olevan ongelma kuin opettajille koulussa ja joillekin harvoille vanhemmille (mutta yhteiskunnan pitäisikin mukautua paremmin myöhäiseen rytmiin)
- lasten mielipiteet vaikuttaa koko perheen valintoihin sillä seurauksella, että vanhemmat haluavat ulkoistaa itsensä kokonaan lapsista, koska "joutuvat" hukkaamaan itsensä heidän seurassaan ollessaan aivan täysin.
- vanhemmat joutuvat mm. opettelemaan teinikieltä, jotta kykenisivät kommunikoimaan lasten kanssa, lasten ei tarvitse vaivautua esittämään asiaansa vanhemmille selvällä tavalla
- vanhemmat toivovat sydämensä pohjasta, että lapset pitäisivät heitä cooleina, mikä ei tietenkään tapahdu.
- kunnes lapset ovat muuttaneet kotoa, vanhemmat eivät voi syödä lempiruokiaan laittamatta sitä jauheliha tms. helppoa ruokaa lapsille myös omaksi, erilliseksi ateriaksi (helpompaa laittaa vain se jauheliha tms, mikä se ruoka sattuu olemaan)
- vanhemmat eivät voi katsoa uutisia tai ohjelmia, joista pitävät, eivät voi kuunnella musiikkia, josta pitävät, koska tärkeintä on se, että lapset viihtyvät kotona, eivätkä he voi viihtyä, jos joutuvat kuuntelemaan jotain keskiaikaista musiikkia
- vanhemmat joutuvat jatkuvasti kuuntelemaan vittuilua omasta ulkoisesta olemuksestaan, joka ei ole enää yhtä hehkeä kuin parikymppisellä
- vanhempi on nolo
- kasvattaminen on sitä, että vanhemmat hönkivät koko ajan lapsen niskaan, jaellen rangaistuksia ja seuraamuksia, sekä wilmaa jatkuvasti tuijotellen (joka päivä), molemmat sitten hyökkäilevät poteroistaan toistensa kimppuun - toisalta rahalla sitten koetetaan motivoida suorittamaan tiettyjä asioita, koenumero, siivous jne
- jatkuvaa keskustelua käydään koulun yms "kumppaneiden" kanssa lapsesta, joka on keskusteluissa täysin ulkopuolinen ja johon ei ole mitään todellista kontaktia, sehän on tehnyt mielensä mukaan, itseään kasvattaen jo iän päivät (mitä nyt on sitten niitä rangaistuksia ja rahaa saanut osakseen)
Kommentit (34)
Ei, ei perhe-elämä ole yleensä tuollaista.
Mutta minun mielestäni vanhemman pitää olla nolo, siis teinin mielestä. Se kuuluu asiaan.
Sen allekirjoitan. Varmaan ap:nkin mielestä joskus muinoin oli, jos enää niin kauas muistaa?
Ei ole tuollaista meillä tai tutuilla.
lapsensa lomallakin klo 7 ylös ja viimeistään klo 8 pihalle "reippailemaan", oli sää mikä tahansa.
Vetää sitten mielikuvansa muista perheistä toiseen äärilaitaan...
se vanhempi, joka pitää kiinni taaperoiden kanssa rytmistä, tekee itse kotiruokaa lapsille, pitää kodin siistinä, ulkoilee paljon lasten kanssa ja pitää kuria lapsille (selkeät säännöt, joista pidetään kiinni) niin olet ihan kamala tiukkis.
Varsinkin, jos pakotat lapsesi nukkumaan aikaisin ja heräät lasten kanssa aikaisin, ja iltaisin ei anneta lasten riehua, kiukutella nukkumisajanvenymisestä jne. Tällainen vanhempihan on ihan despoottii.
Sitten ihmetellään kun meidän NicoPetteri kiukuttelee aina iltaisin nukkumaanmenosta, itketään ja tapellaan vastaan, lapsi ei suostu pysymään sängyssä jne ja ihmetellään miten teidän lapset menee niin kiltisti aina nukkumaan, miten niitä jo nyt väsyttää vaikka kello ei ole kuin 19.30, ja miten kiltisti ne meni vain itsenäisesti pesemään hampaat...
T monilapsinen perhe, jossa lapset menevät kiltisti nukkumaan, myös se perheen 1-vuotias taatero joka tottunut tiettyyn päivärytmiin.
jos se ei lomallakin noudata samaa armeijarytmiä kuin arkena.
se vanhempi, joka pitää kiinni taaperoiden kanssa rytmistä, tekee itse kotiruokaa lapsille, pitää kodin siistinä, ulkoilee paljon lasten kanssa ja pitää kuria lapsille (selkeät säännöt, joista pidetään kiinni) niin olet ihan kamala tiukkis.
Varsinkin, jos pakotat lapsesi nukkumaan aikaisin ja heräät lasten kanssa aikaisin, ja iltaisin ei anneta lasten riehua, kiukutella nukkumisajanvenymisestä jne. Tällainen vanhempihan on ihan despoottii.
Sitten ihmetellään kun meidän NicoPetteri kiukuttelee aina iltaisin nukkumaanmenosta, itketään ja tapellaan vastaan, lapsi ei suostu pysymään sängyssä jne ja ihmetellään miten teidän lapset menee niin kiltisti aina nukkumaan, miten niitä jo nyt väsyttää vaikka kello ei ole kuin 19.30, ja miten kiltisti ne meni vain itsenäisesti pesemään hampaat...
T monilapsinen perhe, jossa lapset menevät kiltisti nukkumaan, myös se perheen 1-vuotias taatero joka tottunut tiettyyn päivärytmiin.
Miksi niin aikaisin pitäisi mennä, ellei asu maaseudulla ja koulutaksi tulee pihaan 05.00...
Meillä lapset menevät -hui kauheaa- jo klo 20.00 nukkumaan! Ovat jo kuitenkin väsyneitä klo 19.30! Tämä oli se asia.
Ihan natsi perhe ollaan, kun lapset menevät joululomallakin (1. ja 2. luokalla + 1-vuotias) normirytmin mukaan nukkumaan. Tiedän. Ollaan ihan kamalia nykyvanhempia!!!
pakottaa koululaisen 19.30 nukkumaan. Ellei tosiaan koulumatka ole jotain sata kilometriä, pitkä venematka saaristossa tms?
Ehkä perheessä on pahoja ongelmia jos arki on tuota.
Meillä lapset heräisi tuossa tapauksessa viimeistään kuudelta, mitä ihmeen järkeä?
Meillä lapset menevät -hui kauheaa- jo klo 20.00 nukkumaan! Ovat jo kuitenkin väsyneitä klo 19.30! Tämä oli se asia.
Ihan natsi perhe ollaan, kun lapset menevät joululomallakin (1. ja 2. luokalla + 1-vuotias) normirytmin mukaan nukkumaan. Tiedän. Ollaan ihan kamalia nykyvanhempia!!!
Eli ovat väsyneitä kun heräävät liian aikaisin. Tosin jos kouluun pitää lähteä jo seiskalta, niin ymmärrettävää. Kouluikäiselle riittää 8-10h yöunet, sen ylittävä osa lisää vain sitä väsymystä ja on myös terveysriski tulevaisuudessa...
mutta tuo "aamulla herääminen" on aika vanha jäänne. Mikään ei tänä päivänä pakottaisi meitä elämään ns. "auringon mukaan", ennen oli eri asia kun piti kaikki tehdä päivänvalolla =aikaisin aamulla ylös ja sitten takaisin torppaan kun aurinko laski.
Nykyään moni kärsiin aikaisista aamuista, varsinkin talvella. Onko mitään järkeä siinä, että ihminen joka menee töihin esim. klo: 8.00. tai jopa klo: 7.00. joutuu lapsensa repimään väkisin keskellä "yötä" ylös ja viemään päiväkotiin?
Ja miksi lasten pitää mennä kouluun niin aikaisin, miksei koulu voisi alkaa 1-2 tuntia myöhemmin mitä nyt, ja jatkua sitten 1-2 tuntia pidempään?
Itse olen koko elämäni ollut illan virkku, aamun torkku. Olen koko elämäni kärsinyt siitä, että yhteiskunta elää omassa "8-16" rytmissä, mikä on minulle aivan liian varhainen. Minulle paras aika herätä on siinä yhdeksän maissa, eli 10-18 aika olisi minulle paras.
Ja tuon oman rytmin muuttaminen ei onnistu, kyse ei ole siitä että menisi ajoissa nukkumaan ja heräisi sitten aikaisin virkeänä. Olen elämäni varrella kaikkea kokeillut, ja mikään ei auta. Tuo ollut minun rytmini jo pienestä lapsesta alkaen, vaikka toki lapsena minut on sänkyyn ajoissa laitettu. En vaan ole nukahtanut maannut vaan sängyssä, ja sitten esim. kouluun herääminen ollut helvettiä kun unta saanut liian vähän.
Nyt aikuisena olen ratkaissut asian, teen hoitoalan hommia ja säännollistä iltavuoroa, eli en enää joudu heräämän väkisin aamuvarhaisella. En käytä herätyskelloa, herään itsekseni kesäaikaan yhdeksän maissa, talvisin kymmenen maissa. Elämänlaatuni on parantunut huimasti, ehdin ja ennenkaikkea JAKSAN harrastaa paljon enemmän mitä ollessani aamuheräämisten helvetissä.
Meillä on perheen omat säännöt. Meillä mennään aikasin nukkumaan ja jokainen nousee puolilta päivin viimeistään teininä. Naapurissa ei näin toimita ja se heille sallittakoon mutta heistä olen tiukkis kasvattajana.
Lapsien ei tarvitse tykätä kaikista mitä määrätään saa purnata vastaan koska heillä on omat mielipiteensä ja asioista voidaan keskustella kun lapsi on sen ikäinen että osaa perustella, silloin tulee taas vastuuta ja velvollisuuuksiakin.
Teen ruokaa jonka päätän tehdä, sitä saa syödä määrän jonka tykkää. Omiakin lemppareita teen ja lapset ei aina välitä. Ei sitä itsekään aina jotain tahtoisi syödä.
Anna palkkaa siivoamisesta on sovittu viikkosiivoukset mutta koska tämä on elämää niin lapset pyydettäessä tekee muutakin, vaikka vie roskat ulos. Ja saa nurista mennessään, ei se auta ja keskustellaan siitä kuuluuko äidin ja isän tehdä kaikkea kotona vai tehdäänkö yhdessä niin ehditään pelatakin yhdessä..
Lapseni harrastaa muutenkin lajia jossa parhaimmat pelaajat palkitaan, kyllä hyvästä suorituksesta voikin palkita. Onneksi lapseni ei ole vielä keksinyt että kokeistakin voisi saada rahaa vaan tekee parhaansa ilmankin rahaa, mutta voisin kyllä maksaa hyvästä suorituksesta.
Kotona kaikkien kuuluu viihtyä, tylsää saa olla ja joskus jokaisella on huonoja päiviä.
Meillä joskus saa olla yövaatteissa pidempään, jouluaikana vaikka koko päivän (jos ei lähdetä vieraisille tai joku tule kylään). :)
Vanhemmat päättää loppukädessä telkkarista mutta kyllä itse joustan jos lapset jotain katsoisivat eikä ole jo katselleet määräänsä enempää telkkaria.
Minkäänlaista vittuilua en lapsiltani kuuntele enkä tykkää hyvää että muuallakaan lapseni puhuu rumia.
pakotti kouluikäiset pihalta iltapuuhiin klo 18 ja sänkyyn jo klo 19.30.
Voin sanoa että ei ne lapset kyllä kovin onnellisilta vaikuta.
Mutta kun äiti niin tarvitsee sitä omaa ilta-aikaa :O
kun lapset menevät ajoissa nukkumaan..
Jos meillä lapset ovat olleet tavallista väsyneempia, haukottelevat ja kiukuttelevat väsymyksestä, niin eihän se ole kuin puolituntia ennen normaali nukkumaanmenoa, tuo klo 19.30 nukkumaanmeno???
MIITEN kumman myöhään teillä pienet alakoululaiset menevät nukkumaan????
Ymmärrän, että esim. 10 vuotiaana mennään vasta klo 21. nukkumaan, mutta en ymmärrä että annetaan pieneten alakoululaisten mennä nukkumaan myöhään!!
Oikeasti, ettekö todellakaan usko opettajien suosituksia, jossa nimenomaan painotetaan, että lapsi menisi ajoissa nukkumaan ja heräisi ajoissa pirteänä???
Jos alakoululaista lasta pitää herättää kouluun/tarhaan, niin silloin lapsi menee liian myöhään nukkumaan!
Pienten lasten tulisi herätä itsekseen pirteänä esim. klo 7.00, silloin ei tule kiirettä tarhaan, tai kouluun.
Jos lapsen joutuu uniltaan kesken herättämään jokapäivä, niin silloinhan lapsi ei pääse nukkumaan vapaasti tarpeeksi!!!
Ylipainoa, päänsärkyä, "laiskuutta", ruokahaluttomuutta, tai voi olla merkki vakavista sairauksista. Myös ajattelu ja aivotoiminta kärsii liiasta unesta - eli nukuta vaan lapsiasi 12h yössä. Ei taida lapset uskaltaa vastustaa...
Miksi niin aikaisin pitäisi mennä, ellei asu maaseudulla ja koulutaksi tulee pihaan 05.00...
Meillä mennään nukkumaan puolikasilta ihan sen takia että herätään ajoissa. Olen kotona lapsien kanssa mutta me lähdetään ulos klo 9, sitä ennen on syömiset, pisut ja pesut ja pukemiset.
Lapsen tarttee isompanakin lapsena nukkua miltei kellon ympäri. Kauanko omat lapsesi sitten nukkuu? Mihin aikaan menee nukkumaan ja moneltako herää?
Ps. Jos meillä taksi hakisi lapsen klo 5 niin menisi nukkumaan jo ennen klo 19.30! :)
17
Ja meilläkin olisi ellei oltais mieheni kanssa vittumaisia tyranneja jotka pakottaa lapset petille ajoissa jne. Ja noloja ollaan myös.