Ottakaa 40 vuoden asuntolaina!
Pankinjohtaja kannustaa!
Asuntolainat | Pidempi asuntolaina on piristysruiske Suomelle, väittää pankinjohtaja
https://www.hs.fi/visio/art-2000012014588.html
Näihin propagandajuttuihin pitäisi oikeasti laittaa sisältö- ja mainosvaroitus. Joku voi ottaa oikeasti tosissaan.
Kommentit (16)
Pystyy ottamaan isomman lainan, kun maksuaika on pidempi.
Isommalla lainalla saa isomman ja paremman asunnon.
Mielelläni ottaisin vaikka 100 vuoden lainan. En kuitenkaan saa asuntoa arkkuun nii sama jäädä velkaiseksi.
Me ollaan maksettu asuntolaina jo, nelikymppisinä, Helsingissä, Otettiin 3-kymppisenä. Perheasunto.
Ymmärrätkö ap mikä on vaihtoehtoiskustannus?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mietin ihan samaa kun näin tuon artikkelin. Kysyt pankinjohtajalta olisko kannattavaa ottaa enemmän ja pidempää lainaa. Vähän kuin kysyis koiralta haluaako se enemmän makkaraa vai ei.
Efektit tiedossa. Lisää rahaa pankkien taskuun ja asuntojen hinnat lähtee kaahaamaan ylöspäin.
Missä tässä yhtälössä on tuotto sille pääomalle, joka ei mene lainanlyhennyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ottaisin vaikka 100 vuoden lainan. En kuitenkaan saa asuntoa arkkuun nii sama jäädä velkaiseksi.
Joo sadan vuoden laina josta lyhennykset alkaa 80 vuoden päästä. Mä voisin ottaa heti pari - kolme tuollaista lainaa. Näin se talous lähtee kunnolla nousuun.
Jos ottaisin 40 vuoden asuntolainen 20 vuoden asuntolainan sijaan, niin kuukausierä olisi pienempi. Mikään ei kuitenkaan tarkoita, että minun pitäisi 40 vuotta pitää ottamaani asuntolainaa. Tietyssä kohtaa elämää on enemmän kustannuksia ja iän karttuessa usein kustannukset vähenevät sekä palkka paranee. Voisi siis ruuhkavuosilla pitää alempaa kuukausierää ja myöhemmin maksella lisälyhennyksiä tai jopa koko lainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Propaganda 😂
Matemetiikan väittäminen propagandaksi sen takia, ettei itse osaa laskea on kovin erikoinen lähestymistapa.
Olisin 107v. kun laina on maksettu.
Joo en. Ei riitä elinaika eikä tulot takaisinmaksuun.
Sitä voi miettiä miksi pankit haluaa ihmisten ottavan näitä pitkiä lainoja. Mikseivät ne itse vain sijoita rahastoihin ja osakkeisiin kun ne ovat niin mahtavia sijoituskohteita?
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi miettiä miksi pankit haluaa ihmisten ottavan näitä pitkiä lainoja. Mikseivät ne itse vain sijoita rahastoihin ja osakkeisiin kun ne ovat niin mahtavia sijoituskohteita?
Sijoittavathan ne. Samoin kuin vakuutusyhtiöt.
Tiedätkö, mietin ihan samaa kun näin tuon artikkelin. Kysyt pankinjohtajalta olisko kannattavaa ottaa enemmän ja pidempää lainaa. Vähän kuin kysyis koiralta haluaako se enemmän makkaraa vai ei.
Efektit tiedossa. Lisää rahaa pankkien taskuun ja asuntojen hinnat lähtee kaahaamaan ylöspäin.