Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä tiennytkään, että on tällainen "sääntö" etunimissä:

Vierailija
06.01.2013 |

ensimmäisen etunimen pitää olla lyhyt, ja toisen piempi.

Tai sitten ensimmäinen pitkä(kolmitavuinen), toinen lyhyt ja kolmanneksi vielä pitkä. Whaat!??

Tytöstämme tuli Ilona Helmi, mielestäni kaunis nimikokonaisuus, mutta monta kertaa olen saanut jo kuulla edellämainittuja väitteitä, että pitäisi olla toisinpäin. Siis Helmi Ilona...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis vaikkapa ap:n lapsen nimet Ilona Helmi ovat molemmat etunimiä.

jonka halusimme välttämättä hänelle antaa, mutta ei etunimeksi. Siksi annoimme hänelle lopulta kolme nimeä, joiden tavut menevät 3-2-3. Se kuulostaa ihan kivalta. (Etunimi on hänellä siis puhuttelunimi.)

Yhden kaverin nimien tavut ovat 2-2, mikä kuulostaa todella oudolta ja töksähtävältä.

Vierailija
2/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kannata kiistellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auroora sointuisi kielikorvaani paljon paremmin. Tai sitten tosiaan Helmi Ilona.

Vierailija
4/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on

pojalla kaksitavuinen - kaksitavuinen - nelitavuinen

tytöllä nelitavuinen - kaksitavuinen - nelitavuinen

Vierailija
5/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olvia Sofia ja ainakin se minun korvaan kuulostaa hassulta. Toisin päin olisi ihan ok. Mutta se on vanhemmista hyvä yhdistelmä ja se riittää.

Mummollani ei ole kuin yksi etunimi ja hän on aina kokenut olleensa perheensä mustalammas kun hänelle ei ole muita nimia annettu. Sisaruksilla kun ne on. Mutta nuissa vanhusväestöissä tiedän useammankin joilla on vain yksi nimi.

Ol-vi-a vs. So-fi-a, yhtä monta tavua ja samantyyppiset nimet. Miksi olisi toisinpäin muka parempi?

Vierailija
6/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus että ihmisen elämässä nimien keskenään sointumisella ei ole hyttysen paskan merkitystä.

No joo, koko nimi sanotaan ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa, mutta siinä viimeisessä kerrassa sitä ei ole edees itse kuulemassa.

Vierailija
8/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olvia Sofia ja ainakin se minun korvaan kuulostaa hassulta. .

En usko. Pappi kieltäytyy kastamasta, jos vanhemmat tuollaista ehdottaisivat.

Kuten Karjalaa Sofia, Koffia Sofia (tuo muuten sointuisi!)

Vierailija
9/43 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olvia Sofia ja ainakin se minun korvaan kuulostaa hassulta. .

En usko. Pappi kieltäytyy kastamasta, jos vanhemmat tuollaista ehdottaisivat.

Kuten Karjalaa Sofia, Koffia Sofia (tuo muuten sointuisi!)

Vierailija
10/43 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etunimiä ovat kaikki sukunimen eteen annetut nimet (ILONA HELMI Virtanen, HELMI Virtanen), myös patronyymit. Ensimmäisenä oleva etunimi on ensinimi (ILONA Helmi Virtanen), etunimi jolla lasta kutsutaan ja joka on virallisissa papereissa alleviivattu käytettäväksi, on kutsumanimi (ILONA Helmi Virtanen / Ilona HELMI Virtanen)

Vierailija
11/43 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ensimmäinen pitkä(kolmitavuinen), toinen lyhyt ja kolmanneksi vielä pitkä. Whaat!??

Tytöstämme tuli Ilona Helmi, mielestäni kaunis nimikokonaisuus, mutta monta kertaa olen saanut jo kuulla edellämainittuja väitteitä, että pitäisi olla toisinpäin. Siis Helmi Ilona...

Molemmilla on nimet, joissa on ensin kolmitavuinen nimi, sitten lyhyt, sitten pisin nimi.

Vierailija
12/43 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua ,meillä on noin vaikkei ole säännöstä mitään tiedetty

Sehän se tässä "säännössä" juuri onkin että lähes kaikkien "nimikorva" sanoo että juuri noin nimi kuulostaa hyvältä ja muuten kuulostaa oudolta.

Molemmilla on nimet, joissa on ensin kolmitavuinen nimi, sitten lyhyt, sitten pisin nimi.

Vierailija
13/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi Ilona on rytmikkäämpi ja runollisempi.

Toki nimet saa pistää ihan niin päin kuin itse tahtoo. Pahimmillaan menee niin, että noista nimistä pitävät vanhemmat antavat ne järjestyksessä Helmi Ilona mutta ottavat kuitenkin Ilonan kutsumanimeksi.

Vierailija
14/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse kuin virallisissa papereissa. Monissa maissa ei ole kuin yksi etunimi. Tuollaista sääntöäkään ei ole olemassa muuta kuin joidenkin omissa päissä.

Vierailija
15/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmillisesti kuulostaa "kauniimmalta", kun pidempi nimi on ensin. Mutta eiköhän tämä ole ihan kuulijan korvassa. Omasta mielestäni siis Karoliina Nea olisi typerän kuuloinen ja töksähtelevä, mutta Nea Karoliina sointuisa ja sopusuhtainen. Kun kuitenkin vanhempani halusivat kutsua minua Karoliinaksi, on asia ratkennut niin, että minua kutsutaan toisella nimelläni.

Vierailija
16/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilona Helmi on vähän niin ja näin, kumminkin päin käy. Mutta just tuo jonkun mainitsema Nea Karoliina ei voisi olla toisinpäin.

Miehelläni on ensin pidempi ja sitten lyhyempi nimi, tyyliin Mikael Matti. Aluksi kuulosti hassulta mutta nyttemmin olen tottunut.

Tyttärellä on Pitkä Lyhyt Pitkä.

Vierailija
17/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä sukunimikin rytmittämässä. Tai ehkä olen vain liian tottunut. Meidän suvussa Liisa on monella pitemmän kutsumanimen perässä toisena nimenä, mutta pitempi on sukunimikin.

Vierailija
18/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin jo 1800-luvulla oli niin, että jos lapsella oli 2 nimeä, oli ensin se lyhyt ja vasta sitten pitkä tyyliin Anna Ulrika eikä Johanna Edla.

Vierailija
19/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes käytetään joten siinä mielessä toisilla etunimillä ei ole merkitystä.

Mutta kyllä Helmi Ilona kuulostaa omaan korvaani sointuvammalta kuin Ilona Helmi. Mutta en lähtisi tuttavalle asiasta kyllä sanomaan.

Onkohan meilläkin tehty tyylirikko kun esikoisen nimet ovat lyhyt lyhyt pitkä (kaksi yhtä lyhyttä ensimmäistä nimeä ennen kolmatta). No hyvältä nimi meistä tuntuu.

Vierailija
20/43 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalevalamitta#Viskurilaki

Minusta se on ennemmin taipumus, juuri ehkä itse odottaisin, että ap:n tyttären nimi olisi kolme nimeä, joissa on 3 tavua + 2 tavua + 3 tavua. Silloin tulee oikean oloinen "rytmi".

Sanoisin kuitenkin ap:lle, että älä välitä..Tuo viskurilakikin on tottumus eikä mikään pyhä sääntö.:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän