Nyt ymmärrän miksi kaverin lapset ovat pk:ssa
Joskus salaa mielessäni paheksuin sitä että kaverin 2 ja 5-vuotiaat ovat täysipäiväisesti päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Nyt lomalla ollessani vahdin noita lapsia (omieni lisäksi) pari tuntia. Huh, mitä täystuhoja. Todellakin ymmärrän ettei noiden kanssa pysty edes vauvaa syöttämään ilman että koti muuttuu kaatopaikaksi.
Pari tuntiakin veti hermon kireälle. En todellakaan jaksaisi kuukausitolkulla tuollaista. Niin ne ajatukset muuttuvat.
Kommentit (20)
kuten villi-ihmisiin jotka on pakko dumpata pois jaloista kun ei niitä muuten kestä, niin lapset käyttäytyvät odotusten mukaisesti.
Minä en käsitä, mitä sellaista voi kaksivuotias tehdä, että hänet on pakko laittaa päiväkotiin. Kaksivuotias on pieni vielä, hänen paikkansa on kotona äidin kanssa. Ei ihme jos lapsi on sekaisin, kun joutuu päiväkotiin vaikka äiti on kotona pienimmän kanssa. Ihan normaali ja terve reaktio ihan normaalilta lapselta. Ja äiti voisi kyllä katsoa peiliin.
Koska kyllähän vanhemmat ja tarha osaa lapsia hoitaa.
Koita saada 3 lasta samaan tarhaan. Se siinä varmasti on syy. Jos antaa hoitopaikan pois niin monen lapsen saaminen samaan tarhaan on iso juttu kun se päivä tulee ajankohtaiseksi.
Kyllä tuon ikäiset tykkää kerhoilla joten miksi ei olisi tutussa tarhassa jossa on kaverit samat?
kahdeksan tunnin hoitopäivään. Ehkäpä niissä on pikkasen eroa kuitenkin, käykö kerhossa 6 tuntia viikossa vai päiväkodissa 40 tuntia viikossa.
Jos ei itsellä ole vilkasta lasta, ei kertakaikkisesti tiedä, mitä se on. Kun lapsia on useampi, kaikkia heistä ei voi vahtia joka sekunti.
Meillä mm. empaattinen ja avulias 2-vuotias nosti vauvan sohvalle, kun äiti oli laskenut sen lattialle käydäkseen keittiössä hämmentämässä ruokakattilaa. Siitähän se vauva sitten putosi. :( Eikä mulla ollut käynyt mielessäkään, että lapsi voisi keksiä tehdä noin, joten en osannut etukäteen kieltäkään.
Tämmöistä kaikenlaista kun sattuu jatkuvalla syötöllä, sitä kaipaa itselleen breikkiä ja aikaa vauvan kanssa. Jos paikkakunnalla ei ole kerhoja, päivähoito jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Tosin osapäiväistä hoitoa kyllä kannattaisi harkita, pysyy se paikka päiväkodissa silläkin.
viedä vauvan tieltä... 5-vuotiaan kohdalla ymmärrän kyllä jo, että ei aina jaksa kotona pyöriä. Kyllä 2-vuotiaan äidille voisi tulla sellainen mieleen, että vauva kannattaa ottaa mukaan keittiöön eikä jättää pienen lapsen armoille.
kun jouduin laittamaan 4-vuotiaan (puolipäiväiseen onneksi) hoitoon. Tai siis, hoidon aloittaminen osui juuri vauvan syntymään.
Poika olisi ollut mieluummin kotona minun ja vauvan kanssa mutta minkäs teet kun kehotus hoidosta tuli "ylemmältä" taholta.
Jos ei itsellä ole vilkasta lasta, ei kertakaikkisesti tiedä, mitä se on. Kun lapsia on useampi, kaikkia heistä ei voi vahtia joka sekunti.
Meillä mm. empaattinen ja avulias 2-vuotias nosti vauvan sohvalle, kun äiti oli laskenut sen lattialle käydäkseen keittiössä hämmentämässä ruokakattilaa. Siitähän se vauva sitten putosi. :( Eikä mulla ollut käynyt mielessäkään, että lapsi voisi keksiä tehdä noin, joten en osannut etukäteen kieltäkään.
Tämmöistä kaikenlaista kun sattuu jatkuvalla syötöllä, sitä kaipaa itselleen breikkiä ja aikaa vauvan kanssa. Jos paikkakunnalla ei ole kerhoja, päivähoito jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Tosin osapäiväistä hoitoa kyllä kannattaisi harkita, pysyy se paikka päiväkodissa silläkin.
Jos ei tiedä mitä elämä vilkkaan lapsen kanssa on, niin turha sanoa mitään. Nimim. esikoinen oli osa-aikaisesti päiväkodissa, kun olin vauvan kanssa kotona (2pv/vko). Ja en totisesti irtisanonut paikkaa, koska sitä on sitten vaikea kahdelle saada.
viedä vauvan tieltä... 5-vuotiaan kohdalla ymmärrän kyllä jo, että ei aina jaksa kotona pyöriä. Kyllä 2-vuotiaan äidille voisi tulla sellainen mieleen, että vauva kannattaa ottaa mukaan keittiöön eikä jättää pienen lapsen armoille.
No, minulle ei sillä kertaa tullut, koska silloin olisi automaattisesti myös 2-vuotias tullut perässä ja pienessä keittiössä kuuman kattilan kanssa olisi voinut käydä jotakin oikeasti vaarallista, kun siellä olisi ollut vilkas taapero törmäilemässä ja vauva jossain lattialla pyörimässä mihin se taapero olisi äkkiä kompastunut, se kun saattoi melkein kompastua omaan varjoonsakin.
Vilkkaan lapsen kanssa on oikeasti ihan oma maailmansa, se vauva kasvettuaan oli tavallisempi tapaus.
koska on niin vilkas että voi kotona kompastua keittiössä? Oletko ihan tosissasi?
No, minulle ei sillä kertaa tullut, koska silloin olisi automaattisesti myös 2-vuotias tullut perässä ja pienessä keittiössä kuuman kattilan kanssa olisi voinut käydä jotakin oikeasti vaarallista, kun siellä olisi ollut vilkas taapero törmäilemässä ja vauva jossain lattialla pyörimässä mihin se taapero olisi äkkiä kompastunut, se kun saattoi melkein kompastua omaan varjoonsakin.Vilkkaan lapsen kanssa on oikeasti ihan oma maailmansa, se vauva kasvettuaan oli tavallisempi tapaus.
koska on niin vilkas että voi kotona kompastua keittiössä? Oletko ihan tosissasi?
Ei, vaan se oli vain yksi vuosien takaa mieleen tullut esimerkki siitä, mitä kaikkea ihmeellistä vilkkaan lapsen kanssa tapahtui. Tuollaista vahinkoaltista lasta kun vahtii jatkuvasti ja yrittää samalla sitä vauvaakin hoitaa, ja edes vähän kotitöitä tehdä, alkaa sille isommalle kaivata jotain muuta valvottua hoitopaikkaa edes joiksikin tunneiksi viikossa. Jos sellaista ei muualta löydy kuin päiväkodista, niin sitten sinne - mutta ei suinkaan millekään 45 tunnin viikolle vaan vaikkapa yhdeksi puolikkaaksi päiväksi.
Tässä ketjussahan oli kyse nyt siitä, että ap tajusi kaverinsa lapsia vahdittuaan, että ne ovat huomattavasti omia lapsiaan vilkkaampia, ja veivät hänestä mehut jo kahdessa tunnissa! Eikö lasten äidistä sitten, joka on lasten kanssa joka päivä?
pitää tehdä lisää ja lisää ja lisäää....
jos ei jaksa entisiäkään hoitaa??????
Kertokaapa tyhmälle??
t. 4:n äiti
Mitähän äitimuorini tuumaisi jos kuulisi sinne haudan taakse, että nykyään voidaan lapset heivata päiväkotiin, vaikka mamma on kotona, kun ei niitä jaksa hoitaa...... Tehdä kyllä jaksetaan. Se tässä ihmetyttääkin! Ketä varten niitä pusketaan ylen määrin??? Meitä veronmaksajiako varten? EI kiitos! En tarvitse päivänsäteitänne elätiksi.
No, minulle ei sillä kertaa tullut, koska silloin olisi automaattisesti myös 2-vuotias tullut perässä ja pienessä keittiössä kuuman kattilan kanssa olisi voinut käydä jotakin oikeasti vaarallista, kun siellä olisi ollut vilkas taapero törmäilemässä ja vauva jossain lattialla pyörimässä mihin se taapero olisi äkkiä kompastunut, se kun saattoi melkein kompastua omaan varjoonsakin. Vilkkaan lapsen kanssa on oikeasti ihan oma maailmansa, se vauva kasvettuaan oli tavallisempi tapaus.
oisko kannattanut jättää siihen?
pitää tehdä lisää ja lisää ja lisäää.... jos ei jaksa entisiäkään hoitaa?????? Kertokaapa tyhmälle?? t. 4:n äiti
Ehkä he tekevät yhteiskunnalle hyvän työn? Lisää veronmaksajia. Hahhh...anna mun nauraa. Lisää elättejä he tekevät MULLE!
Jos ei itsellä ole vilkasta lasta, ei kertakaikkisesti tiedä, mitä se on. Kun lapsia on useampi, kaikkia heistä ei voi vahtia joka sekunti. Meillä mm. empaattinen ja avulias 2-vuotias nosti vauvan sohvalle, kun äiti oli laskenut sen lattialle käydäkseen keittiössä hämmentämässä ruokakattilaa. Siitähän se vauva sitten putosi. :( Eikä mulla ollut käynyt mielessäkään, että lapsi voisi keksiä tehdä noin, joten en osannut etukäteen kieltäkään. Tämmöistä kaikenlaista kun sattuu jatkuvalla syötöllä, sitä kaipaa itselleen breikkiä ja aikaa vauvan kanssa. Jos paikkakunnalla ei ole kerhoja, päivähoito jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Tosin osapäiväistä hoitoa kyllä kannattaisi harkita, pysyy se paikka päiväkodissa silläkin.
Pakkosterisiaatioon sinut ja heti!!
Minulla on kolme vilkasta lasta. Neljäs lapsi tulossa. Yksikään ei ole koskaan ollut päiväkodissa.
Kyllä täällä sattuu ja tapahtuu päivittäin! Mutta, ei tulisi mieleenikään dumpata isompia päiväkotiin vauvan edestä.
Kyllä sitä aina pärjää kun haluaa pärjätä!
Ja jos ei pärjäää, silloin on tehnyt liian monta lasta.
En minä niitä vertaa. Mutta kokonainen päivä, pari kertaa viikossa tarhaa on parempi kuin pitää kahta autoa tai lähteä vauvan kanssa bussilla isomman lapsen kanssa kohti tarhaa. Tulla takaisin kotiin ja parin tunnin päästä lähteä hakemaan isompaa tarhasta!
Koita nyt miettiä mitä se elämä alle 5 h hoidossa on. Ellei se tarha satu olemaan ihan kodin vieressä. Mutta senkin paika menettää jos ottaa isomman kotiin. Mitä marttyyriyttä sekin on että ottaa lapsen hoidosta ja laittaa kerhoon.
Vai olisitko siis ihan 247 kotona 3. lapsen kanssa? Niillä isommilla ei saa olla kavereita. Ja jos joku tulee puhumaan puistoista niin ei niissä kaikissa ole aina lapsia, niissä on kuka kulloinkin ja miten kaikista paikoista puistoihinkaan pääsee?
Minua häiritsee suuresti se että otetaan oma elämä, ei pystytä ajattelemaan mitä se on muille käytännössä! Ei kaikilla ole samaa. Yksi ei pärjää yhden kanssa ja joku vie lapsiaan hoitoon vaikka PÄRJÄÄ. Tuo "pärjääminen" taitaa olla eräiden tapa tyynnytellä itseään, joku menee töihin koska ei pärjää kotonaan ja joku taas laittaa lapset hoitoon koska ei osaa hoitaa niitä.
Melko surullisen kuvan tässä antaa vaan ne jotka syyttelee toisia.
Itse olen vienyt lapsiani kerhoihin ja tarhoihin. Enkä minä lähde kenellekään sanomaan että teette jotenkin väärin.
4
pitää tehdä lisää ja lisää ja lisäää....
jos ei jaksa entisiäkään hoitaa??????Kertokaapa tyhmälle??
t. 4:n äiti
Aikuiseen asti. Sekä minä ja mieheni ollan kumpikin oltu erittäin vilkkaita lapsena. Nyt mieheni on osastonsa vastaava, tienaa isoja summia ja istuu paljon kokouksissa ja koneen ääressä. Anoppi sanoi ei olisi ikinä uskonut että hänen poikansa joskus voisi istua paikallaan yli 10 min
Tarkoittaako sinun mielestä ettemme saa hankkia lapsia, koska hyvin suurella tod näk lapsistamme tulee vilkkaita mutta viisaita myöhemmällä iällä ?
Tää on tää palstan juttu, että ihmiset jotka eivät tiedsä tapauksesta yhtään mitään ala-arvioi muita ja kuvittelevat olevansa tietopankkeja. Yleensä mitä enemmän lapsia, sitä yksinkertaisempaa tekstia tulee.
Onhan se oikeasti vähän typerää tunkea lapsia päiväkotiin vauvan edestä.
Koskaan sitä ei ajatella asiaa lapsen kannalta. Tai kuvitellaan ajattelevansa. Kuvitellaan, että se 2 vuotias lapsi tarvitsee KAMALASTI kavereita. No ei tarvitse, se 2 vuotias lapsi tarvitsee äitiään ihan samallalailla kuin vauva.
Jos äiti ajattelee asiaa niin, että hän saa levätä vauvankanssa sen aikaa, niin saa miettiä miksi on tehnyt sen vauvan, jos ei jaksa hoitaa lapsiaan?
Haluatte vain väittää, että me useamman lapsen äidit olemme yksinkertaisempia. No tavallaan totta, näin kun miettii. Koska siihen on hyvä syy. Ei ole mitään monimutkaista syytä siihen, miksi joku tekee koko ajan lisää ja lisää lapsia vaikka ei jaksakaan. Ei se ole mitään tiedettä, hommaa vain kunnon ehkäisyn niin voi pitää itsestään paremmin huolta kun ei ole laumaa lapsia jaloissa. Itseään ei tarvitse tietenkään ajaa piippuun lasten takia. Mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sen verran tiedostaa omat voimavaransa, ettei yritä mahdottomuuksia.
Eli, jos sinusta tuntuu, ettet jaksa nykyisiä lapsiasi, ratkaisu siihen ei ole uusi lapsi ja isommat hoitoon. Koska kun sinusta tulee äiti/isä, saat moniksi vuosiksi huollettavan. Ja sinun pitää huolehtia siitä, että myös sinä itse jaksat heitä. Kaikista paras keino on siihen, että teet sen sopivan määrän lapsia joita myös pystyt hoitamaan.
mulla 4 kotona, ja ihan hyvin voin rauhassa imettää. En edes raskisi viedä hoitoon, haluan olla heidän kanssaan.