Miksi mies oksentaa aamuisin?
Hyvin usein käy näin: Mies tekee aamutoimet, syö leipää ja juo pari kuppia kahvia ja menee pesemään hampaansa. Vessasta kuuluu erittäin (häiritsevän) kovaäänistä yökkäilyä / oksentamisen ääntä. Kysyn, mikä on ja mies sanoo oksentaneensa. Sitten se lähtee töihin.
Tämä on toistunut nyt niin monta kertaa, että alkaa jo ihmetyttää. Mitään selityksiä tuolle en ole saanut. Lääkäriin mies ei ole mennyt. Mistä oksentelu voi johtua? Voiko kyseessä olla elimistön hylkimisreaktio esim. kahvinjuonnin takia? Viinaksia mies ei käytä.
Kommentit (30)
Viikkoja, kuukausia, vuosia?
Syitähän tuohon voi olla monia. Pahin varmaan aivokasvain, joka monesti aiheuttaa pahoinvointia.
Kyseessä voi olla myös oksennusrefleksi, joka johtuu hampaitten pesusta?
Tai miehelläkin voi olla syömishäiriö..
ei voi syödä heti heräämisen jälkeen. Ehdota että mies söisi aamupalan 1-2h heräämisen jälkeen?
Hyvin usein käy näin: Mies tekee aamutoimet, syö leipää ja juo pari kuppia kahvia ja menee pesemään hampaansa. Vessasta kuuluu erittäin (häiritsevän) kovaäänistä yökkäilyä / oksentamisen ääntä. Kysyn, mikä on ja mies sanoo oksentaneensa. Sitten se lähtee töihin.
Tämä on toistunut nyt niin monta kertaa, että alkaa jo ihmetyttää. Mitään selityksiä tuolle en ole saanut. Lääkäriin mies ei ole mennyt. Mistä oksentelu voi johtua? Voiko kyseessä olla elimistön hylkimisreaktio esim. kahvinjuonnin takia? Viinaksia mies ei käytä.
nestten kertyminen elimistöön, voi lla toinen.eli turpoaako mies ?
kolmas voi olla itse auheteetu
eli lääkärille mars, ja heti
ja tuota oksentelua ja pahoinvointia teki :(
eli kokemuksesta puhun....
varaa aika välittömästi
SIIS Tuotako tapahtuu vain aamuisin? kykenee muutoin syömään normaaleja annoksia ruokaa oksentamatta??
nyt vauhdilla mies lääkärin puheille, tuo ei todellakaan ole normaalia...
Onko jatkunut pitkäänkin?
Ihmeen lunkisti mies suhtautuu itse tuohon. Onko hänellä kenties työstressiä tai jotain vastaavaa? Mä saattaisin oksentaa jännityksestä tai stressistä johtuen aamulla herkästikin.
esim. ruokatorvessa.
ei kyllä mitenkään leikin asia, varaa sinä aika lääkärille jos mies ei sitä itse tee.
Hammasharja laukaisi oksennusrefleksin. Tai siis kun se tökkäsi sillä jonnekin takahampaisiin ja samalla kitalakeen.
Yöks, pesu-pesu-pesu yöks...
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Olette tosi mukavia, kun jeesaatte.
Hampaidenpesuun se ei kuulemma liity (sen verran olen saanut ukostani irti), eikä syömishäiriöönkään. Muut ruokailut menee yökkimättä. Heräämisestä aamupalaan menee kyllä se tunti, joskus parikin. Aikaisina työaamuina ei käsittääkseni syö mitään.
Aivokasvain kuulostaa aika rankalta. Muita siihen mahd. liittyviä oireita en kyllä ole havainnut, mutta on varmasti syytä ottaa todesta sekin vaihtoehto. Mahahaava voisi ehkä olla todennäköisempi, vaikka suurta stressiä miehellä ei kai juuri nyt olekaan. Tai mistä sitäkään tietää.
Kiitos ja kaikkea hyvää.
Ja syynä refluksin aiheuttama oksennusrefleksin herkistyminen. Minäkin oksentelin aamuisin kun pesin hampaita, ja sitten oksensin jos join kerralla liian paljon.
Miehellä oli samat oireet aamuisin. Ruokatorven "läppä" leikattiin, ja vaiva poistui
eli mikä siihen auttoi?
Ja syynä refluksin aiheuttama oksennusrefleksin herkistyminen. Minäkin oksentelin aamuisin kun pesin hampaita, ja sitten oksensin jos join kerralla liian paljon.
jos joudun heräämään aikaisin, mulla on jokin stressaava meno (olen siis yleensä kotona), yökin koko päivän.
Yleensä en tuolloin saa yöllä nukuttuakaan, ja epäilen, että mulla verenpaine huitelee taivaissa tuolloin myös. Mulla siis on verenpainetauti.
Varsinaisesti en ole vielä oksentanut, mutta jatkuvasti tulee refleksi, ja yökin. Usein myös vähänkään rasituksessa, tai kun käyn esim. kaupassa illallakin, tuo alkaa siellä.
Olen miettinyt, liittyykö jotenkin tuohon verenpaineeseen, vai onko joku hemmetin paniikkihäiriö, kun iskee stressissä ja siellä kaupassa.
eli mikä siihen auttoi?
vatsahappolääke Somac. Ja syömisen päälle otan tarvittaessa Gavisconia.
Oksennan, tai ainakin yökin usein aamuisin jos olen väsynyt. Oksennusrefleksini on tosi herkkä ja muutenkin reagoin juuri oksentamalla, en esim. pääkivulla tai mahakivulla kuten jotkut. Mies ja lapset ovat jo tottuneet siihen että äiti oksentaa aamulan jälkeen viikolla (en koskaan viikonloppuisin).
Tulee heti huono olo ja oksentaa ja pahaolo jatkuu pari tuntia.
Se vaan on niin, ei sitten taas päivänmittaan haittaa.
Joskus kyllä oireilee joidenkin ruokien kohdalla myöhemminkin samoin, mutta aamupala on ehdoton EI.
Sitten loppujen lopuksi löytyi labraviljelyssä mykoplasma. Siihen aikaan niitä tartuntoja löytyi Suomesta vain alle 1000 per vuosi. Se yökkääminen johtui siitä, että kurkkuun kertyi yön aikana limaa mikä sitten tuli ulos kun oli juonut aamulla kupin kuumaa kahvia. Lisäoireena siinä oli pitkään jatkunut yskä. Sain siihen kahden viikon lääkekuurin, jolla se sitten lähti.
Minä en esim. aamuisin herättyäni pysty juomaan jääkaappikylmää juomaa tai syömään jugurttia, oksennan kohta jos näin teen. Kahvitunnilla töissä klo 9 aikaan jo sitten pystyn.