Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIksi ostat kirjoja? Mikset hae kirjastosta?

Vierailija
04.01.2013 |

En ymmärrä ihmisiä, jotka haalivat kirjoja ikiomaksi. Sitten niitä pitää säilöä kirjahyllyissä pölyä keräämässä, vaikka loppuratkaisut on jo selviä. Muuttaessa on kamala kasa kannettavaa. Kirjojen arvokaan ei nouse, ellet harrasta antikvariaatteja. Kukaan ei halua perinnöksi Päätalon sarjaa tai Hietamiehen romanttisia hetkiä.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan ja uudestaan. Olenkin nettidivarien suurkuluttaja. Harvoin ostan omaksi sellaisen kirjailijan kirjaa, jonka kirjoja en ole ennen lukenut. Voisihan olla etten pitäisikään kirjasta ja se olisi turha ostos.

Haluan OMISTAA hyvät kirjat. Haluan, että kun yön hiljaisina hetkinä herään, voin käydä omasta kirjahyllystäni hakemassa kirjan jota haluan lukea JUURI SILLÄ HETKELLÄ. En voi varalta lainata jatkuvasti kirjastosta tuhatta kirjaa, jotta minulla olisi aina valittavana mielenkiintoinen kirja.

Hyvän kirjailijan kirjoja lukee vaikka kirjan olisi lukenut jo 100 kertaa. Hyvä kirjailija luo sanoillaan maailman, johon voi palata yhä uudestaan.

Kirjastossani on nyt noin 1000 kirjaa ja vähintään samanverran puuttuu. Osaa puuttuvista kirjoista ei ole vielä kirjoitettu. Osaa ei tahdo Suomenmaasta löytyä järkevään hintaan - ei niin millään.

Vierailija
42/54 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ette löydä niitä kirjoja kirjastosta mitä luette..

MITÄ TE LUETTE??

Mulla enimmäkseen ei ole kyse lukemisesta vaan saatavuudesta. Aika monta hyllymetriä on suomen ja vieraiden kielten sanakirjoja ja kielioppaita. Ei joka tarkistusta varten voi lähteä kirjastoon, eikä siellä vieraiden kielten kielioppeja olekaan. Lähimpään kielten laitokseen ja sen tasoiseen kirjastoon on 150 km.

Laulu- ja nuottikirjojakin pitää olla kotona, jos sattuu laulattamaan ja soitattamaan.

Lapset haluaa, että nille luetaan niiden lempikirjat ja -sadut kymmeniä kertoja. Taas huomattavasti mielekkäämpää, että lastenkirjoja on myös kotona.

Ammattikirjat ovat myös kaukana. Varmaan niitä jotenkin saisi jonnekin tilattua, mutta kun täällä lähellä ei ole yliopistoa, niin en ole edes kokeillut saako yliopiston kirjastosta tilattua kaupunginkirjastoon. Hyllyssä on omana ne mitä on tarvittu. Osa on sellaisia vuosittaisia julkaisuja, joita luultavasti ei edes kirjastoissa ole.

Mitäs tuolla vielä on - värssykirjaa, puutarhakirjaa, luontokirjaa, käsityökirjaa, askartelukirjaa, jne, joita käytetään hakuteos-tyyppisesti. Raamatut ja virsikirjatkin on monella kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kirjaastossa ei ole jotain kirjaa, uutuudet ainakin on, jos vain tajuaa pyytää. mulle ainakin on aina kaikki tilattu ja olen saanut ne ekana luettua. koska olen veronmaksaja niin kirjasto tilaa mitä haluan.

Vierailija
44/54 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kirjaastossa ei ole jotain kirjaa, uutuudet ainakin on, jos vain tajuaa pyytää. mulle ainakin on aina kaikki tilattu ja olen saanut ne ekana luettua. koska olen veronmaksaja niin kirjasto tilaa mitä haluan.

Monet lukevat paljon muutakin kuin uutuuskirjoja. Ja tuo tilaaminen, varmasti kirjastot tilaavat uutuuskirjoja, joiden tietävät kelpaavan muillekin kirjastonkäyttäjille. Mutta jos minä, veronmaksaja myöskin, veisin kirjastonhoitajalle listan, että tilatkaapa nämä muutama sata kirjaa (mm. vähemmän tunnettuja loppuunmyytyjä teoksia menneiltä vuosikymmeniltä) kun tekisi mieleni lukea, niin arvannet kuinka käy.

Vierailija
45/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pidän kirjoista esineinä, muuten aika "askeettinen" sisustus (vihaan kaiken maailman maljakoita ja tuikkukippoja ym. sälää) mutta kirjoja löytyy paljon, minä tavallaan "keräilen" niitä.

-Luen kirjoja useampaan kertaan, jos vaikka 10 vuotta väliä sillä kun lukee saman kirjan uudestaan, niin aika usein se "loppuratkaisukin" on voinut jo unohtua. Varsinkin kun lukee paljon, eri asia jos lukee yhden kirjan per vuosi, onhan siinä eroa onko lukenut 10 vuoden aikana 10, 100 vai 1000 kirjaa (miten tarkkaan muistaa jokaisen tapahtumat).

-Joskus kirjoissa (ja elokuvissa ja musiikissa) viitataan johonkin teokseen/henkilöön jne. on mukava kun voi omasta hyllystä hakea kirjan ja sitä kautta pääsee ns. "syvemmälle" ko. asiaan (tyyliin Dickens ja Uriah heep jne.)

-Usein voi alkaa miettimään jotakin asiaa "mikä sen yhden nimi oli seitsemässä veljeksessä" näppärää kun voi asian kirjasta katsoa, toki netistä tietoa löytyy myös paljon, mutta aina kone ei ole päällä.

-Varsinkin runokirjoja lukee usein uudestaan, ja niistä voi aina ottaa lainauksia esim. synttärikortteihin ym.

-Myös lempikirjoja tulee luettua uudestaan, ja olen huomannut että kirjoja usein lukee hieman eri tavalla eri ikäisenä. Eli sama kirja 15-v ja 35-v on aivan eri kirja.

Vierailija
46/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ TE LUETTE??

siis ymmärrän, että esim. opiskelua varten jotain kirjaa haluaa ostaa, kun kirjastosta ei välttämättä juuri silloin yksinkertaisesti sitä saa, kun tarvitsee (kaikki kurssikirjat lainassa..) tai jos käyttää jotain tiettyä tietokirjaa jatkuvasti. Tai tykkää jostain kirjasta tosi paljon. Mutta että ihan paljonkin joutuu ostamaan, koska kirjastosta ei löydy, niin mitä ihmeen teoksia ne ovat??

Vierailija
47/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ostetaan melkein kaikki kirjat englanniksi. Halutaan ne heti ilmestymisen jälkeen eikä odotella puolta vuotta tai vuotta ennen kuin tulevat Akateemiseen. Krijastoon eivät ikinä.

Vierailija
48/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän väliä. Toiseksi, opiskeluaikana eräs opettajani kertoi, että hän ostaa kerran kuussa jonkun kirjan omakseet-kas se on kirjailijan toimeentuloa. Siis ylläpitää suomalaista kirjallisuutta. samasta syystä ostan hyvää musiikkia. Jotta sitä olisi jatkossakin. Katso vähän nenänvarttas pidemmälle niin näet vähän laajempia kokonaisuuksia. Perusromaanit kiertävät ystäväpiirissä- sekä kierrätetään että tuoetaan kuitenkin kirjailijaa. vai oletko sitä mieltä että kirjailijan pitäisi ilmaiseksi ja huvikseen kirjoja kirjoitella?

Vierailija
49/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ TE LUETTE??

siis ymmärrän, että esim. opiskelua varten jotain kirjaa haluaa ostaa, kun kirjastosta ei välttämättä juuri silloin yksinkertaisesti sitä saa, kun tarvitsee (kaikki kurssikirjat lainassa..) tai jos käyttää jotain tiettyä tietokirjaa jatkuvasti. Tai tykkää jostain kirjasta tosi paljon. Mutta että ihan paljonkin joutuu ostamaan, koska kirjastosta ei löydy, niin mitä ihmeen teoksia ne ovat??

kasvun teokset tai jotkut klassikot tai uudet kirjat. Kirjastoissa niihin on pitkät jonot. Hakuteokset, tai sellaiset kirjat joissa on ajatuksia, joihin haluaa palata. 4 viikkoa n lapsiperheessä myös tosi lyhyt laina-aika, kun se lukuaika on joskus tosi kortilla.

Vierailija
50/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niitäpä ei kirjastosta löydy. Sitten kun tekee mieli lukea sellainen tosi suosittu kirja, olen kirjaston varausjonossa sijalla ö enkä todellakaan jää odottamaan sitä kirjan saamista puoleksi vuodeksi. Ostan sen sis kaupasta. Luen myös paljon graafisia novelleja eli siis vähän taiteellisempia ja haastavampia sarjakuvia, joita ei kotikaupunkini kirjastosta löydy yhen ainutta. Pelkkää Hämähäkkimiestä ja muita lasten sarjiksia.

Vierailija
51/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ TE LUETTE??

Scifiä pääasiassa, ja kirjaston tarjonta on jo kaluttu läpi. Amazonin kautta saa käytettyjä kirjoja sentin kappale + parin euron postikulut.

Rakastamani Pratchettit luen mieluiten alkukielellä, suomennoksia lukiessa aina miettii että mitenkähän tämäkin sanaleikki oikeasti oli.

Vierailija
52/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ette löydä niitä kirjoja kirjastosta mitä luette.. MITÄ TE LUETTE?? siis ymmärrän, että esim. opiskelua varten jotain kirjaa haluaa ostaa, kun kirjastosta ei välttämättä juuri silloin yksinkertaisesti sitä saa, kun tarvitsee (kaikki kurssikirjat lainassa..) tai jos käyttää jotain tiettyä tietokirjaa jatkuvasti. Tai tykkää jostain kirjasta tosi paljon. Mutta että ihan paljonkin joutuu ostamaan, koska kirjastosta ei löydy, niin mitä ihmeen teoksia ne ovat??

alusta tai 1940-luvulta. Joku Monte Criston kreivi on käännetty moneen kertaan ja vain yksi käännös on tyylipuhtaasti alkuperäisteoksen arvoinen.

Kirjastoista poistetaan aika ripeästi kirjoja, jotain 1960-luvun tavallisimpia teoksia ei välttämättä löydä. Esim. Kummisetä puuttuu jo monesta paikasta, samoin Ei aina kaviaaria. Ja ihan tavallisia kirjoja 2000-luvun alusta on jo myyty sieltä pois.

Kirjat on pakko ostaa, jos aikoo lukea muutakin kuin myyntimenestyksiä tältä vuosikymmeneltä.

Vierailija
53/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan niitä, ne ovat minulle kotini tärkein esine.

Lainaan paljon kirjastosta ja löydän usein hyvää luettavaa. Mutta ostelen myös paljon, koska haluan ostaa. Mieluummin täytän hyllyni kirjoilla kuin tyhjän päiväisillä esineillä. Kirjat ovat minulle salaisia ystäviä. Ne antavat erilaisia näkökulmia ja ne vievät aikamatkalle. Niiden avulla pystyn matkustamaan lähtemättä kotoa.

Kirjat - niissä on vain se jokin.

Vierailija
54/54 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikirjallisuutta on paljon, romaaneja vähän. Romaaneja olen jopa myynyt tai antanut eteenpäin siis sellaisia joihin en aio palata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi