MIksi ostat kirjoja? Mikset hae kirjastosta?
En ymmärrä ihmisiä, jotka haalivat kirjoja ikiomaksi. Sitten niitä pitää säilöä kirjahyllyissä pölyä keräämässä, vaikka loppuratkaisut on jo selviä. Muuttaessa on kamala kasa kannettavaa. Kirjojen arvokaan ei nouse, ellet harrasta antikvariaatteja. Kukaan ei halua perinnöksi Päätalon sarjaa tai Hietamiehen romanttisia hetkiä.
Kommentit (54)
Alleviivaan ja kirjoitan muistiinpanoja kirjan viimeisille tyhjille sivuille. Käytän lyijykynää, joten merkinnät saa tarvittaessa pois eikä jälki leviä niin rumasti kuin kuulakärkikynällä.
Lainaan myös kirjastosta, mutta välillä inhottaa niiden kirjojen likaisuus. En välitä räkäklimpeistä ja litistetyistä suklaapatukoista kirjojen sivuilla.
aah, onneksi on e-kirjat ja kevyet lukulaitteet e-ink näytöillä. Tuhannet klassikkokirjat on ilmaisia.
Nyttenkin mulla on yli 2000 lukemattoman kirjan "varasto", josta löytyy jokaiseen hetkeen sopivaa luettavaa.
Lukulaite painaa vain 150g ja pitää sisällään kaikki nuo kirjat. Akku kestää arviolta 20 kirjan lukemisen yhdellä latauksella. Laite on aina mulla taskussa ja käynnistyy lukupaikkaan kahdessa sekunnissa.
Aivan huippua!
Rakastan kirjoja esineinä, niiden tuntua ja tuoksua. Rakastan kirjojen sisältöä ja niiden kirjoittajia. Rakastan sitä, että ne ovat aina vieressä ja että voin aina valita omasta hyllystä juuri sellaista luettavaa kuin kulloinkin haluan.
rakkaat asiat ja ihmiset on ihan omia.
Ei mulla ole lainamiestä eikä lainalapsiakaan :)
Luen kirjat mielummin suomenkielisenä tai englanninkielisenä kuin tanskaksi. Ostan aina Suomen käynnillä kirjoja ja mulla on jo aika hyvä kokoelma täällä kotona. Viimeksi ostin yli 20 kirjaa ja vielä on osa lukematta.
Kirjaston kirjat ovat usein siivottomassa kunnossa. Yllättävän monet rasvaavat ja sotkevat kirjoja.
Luen mielelläni uudelleen kirjoja, joten ostan mieleiset kirjat kotiin.
Olet oikeassa siinä, että kirjat ovat hankalia muutossa.
Neliskanttisina esineinä mahtuvat hyvin muuttolaatikkoon ja sitten nuoret, salskeat pojat tulevat ja kantavat laatikot uuden kirjahyllyn eteen!
kuin lainata kirjastosta. Olen hyvä lainaaja mutta laiska palauttaja.
Miksi kaikkia uutuus kirjoja ei tehdä pokkareina, vihaan kirjojen kovia kansia.
ei niitä pian enää ilmestyisikään.
Vai millä luulet, että kirjailijat, kääntäjät, kustannustoimittajat ja kustantamot ylipäätään elävät?
Aivan erinomainen juttu, että meillä on myös kirjastoja, joista kirjoja voi lainata, mutta ilman kirjojen ostajia ei olisi kirjallisuuttakaan.
Kirjastomaksuilla ei taida paljon kannattaa kirjailla.
Samasta syystä pyrin ostamaan myös sitä musiikkia.
kuten klassikot ja joidenkin alojen perusteokset - kuten keittokirjat - ostan omiksi .
minä kerään kirjoja, siis en mitään arvokkaita painoksia, ihan vaan luettavia kirjoja, pokkaritkin kelpaa. En tiedä miksi, nautin vaan siitä, että on paljon kirjoja.
Meillä on kirjahylly makkarissa, ja usein viikonloppuna aamuisin makoilen sängyssä ja katselen hyllyä, mitä kirjoja siellä on, minkä voisin lukea joskus uudestaan, mikä on vielä lukematta jne.
Ei se minusta ole sen kummepi "harrastus" kuin esim. jonkun astiasarjan kerääminen, tai postimerkkien, tai olutpullojen (yksi ex-poikaystävä keräsi erikoisia olutpulloja) tms.
eikä vain lainaksi.
Minä haluan omaksi kirjat. Esimerkiksi autoa voin lainata jostain silloin kun tarvitsen.
-lempparikirjoja luen uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, enkä aina jaksa hakea kirjastosta. Ja kyllä, katson monta kertaa myös mieluisat elokuvat ja sarjat, puhumattakaan musiikista, jossa jaksan hinkata samoja levyjä ties kuinka paljon.
-kirjasto ei aina ole käytännöllinen ratkaisu: haluamiani kirjoja ei välttämättä ole kovin hyvin saatavilla (osaa luetaan niin paljon että ovat koko ajan varattuja, osaa ei ole tarjollakaan), enkä jaksa stressata palautuspäivistä
-koen saavani hyötyä siitä että joistain aiheista on AINA saatavilla kirjat (esim. keittokirjoja, tunnistusoppaita, sanakirjoja jne), koska nettikään ei aina ole se nopein ja näppärin tapa etsiä joku tietty tieto
-ammattikirjallisuutta on turha etsiä peruskirjastosta, ja oman alan erikoiskirjasto on hankalan matkan päässä + olisi ihan turha uusia samat kirjat kuukauden välein
-luen paljon ja fiiliksen mukaan, minulla saattaa olla kesken 3-5 kirja ayhtä aikaakin. Haluan että voin vaihtaa kirjaa lennosta ilman erillistä reissua kirjastoon
työssäni ja rakastan kirjoja. Kirjastossa käyn ehkä kaksi kertaa vuodessa. Noin sata kirjaa vuodessa ostan.
t. kirjallisuuskriitikko ja kirjailija
Minä pidän kirjoista, lukemisesta, lauseista ja sanoista.
Samaa kirjaa en lue useita kertoja loppuratkaisun takia, vaan ihan muista syistä.
Kirjoja en osta kenellekään perinnöksi, vaan ihan itsekkäästi itselleni.En tarvitse kenenkään ymmärrystä tai hyväksyntää.
Haluan tiettyjen kirjailijoiden kirjat omaksi, niitä voin lukea vaikka kuinka monta kertaa. Joululahjaksi en toivo muuta kuin kirjoja, nytkin hyllyssä odottaa kolme uutta kirjaa lukemista.
e-kirjat kiinnostaa periaatteessa, milloinkahan niillä voisi lainata kirjoja? Omaksi kuitenkin haluan perinteiset kirjat.
jotain lainaisin, niin en saisi palautettua sitä ajoissa. Muutama kirja on tullut lainattuna paljon kalliimmaksi, kuin mitä olisin niistä maksanut kaupassa.
mutta, kiitos näiden nykyajan ihmekoneiden, voin tilata toiselta puolelta maailmaa käytettyjä kirjoja pikkurahalla suoraan postilaatikkooni.
ei saa kirjastosta. Tykkään tieto- ja kuvakirjoista ja sellaiset on paras ites omistaa, romaanit voi lainata kirjastosta, kun romaanit on kerran luettu, niihin ei yleensä palaa, kuva- ja tietokirjojen kanssa on eri juttu, niitä tulee selailtua.
Ostan kirjani yleensä kirppareilta, erityisesti metsästän vanhoja kirjoja.
Haluan omakseni esimerkiksi suosikkikirjailijoideni kirjat ja sellaiset, mihin tulee palattua uudelleenkin. Kirjastosta lainaan suurimman osan lukemistani kirjoista, usein ostan omakseni kirjan minkä olen jo kertaalleen lainakirjana lukenut. Kuten moni on jo kirjoittanut, kaikkia kirjoja ei edes saa kirjastosta.
Omistamistani kirjoista ehkä kolmannes on hankittu uutena, loput ovat peräisin mm. divareista ja kirjastojen poistokirjamyynneistä.
Päätaloia hyllyistäni ei löydy, mutta Hietamiehiä on, sekä Lailan että Heikin kirjoja. Kuten muutkin kirjani, olen ostanut ne itselleni, ja jos joku perillisistäni ei niitä joskus tulevaisuudessa halua, myyköön tai heittäköön pois.
ja rakastan niitä! Oletteko lukeneet 30-luvun kioskikirjallisuutta? Aivan mahtavaa!
Luen kirjoja laidasta laitaan ja lainaan kirjastosta, äidiltäni ja siskoltani ja osan ostan. Saan kirjoja lahjaksi ja ne ovat aina mieleisiä.
Aikaa on tosin kahden pienen lapsen työssäkäyvänän äitinä vähän. Siksi kirjastosta lainataan pääasiassa lapsille lukemista. Juuri tosin ostin Pekka töpöhännän alesta, kun olemme lainanneet sitä pitkin syksyä ja aina myöhässä...
Luen kirjoja uudestaan mutta vielä useammin selaan tietyn kohdan, luen hetken jne. Parhaimmat muistoni mummolasta oli se, kun pääsi kesäisin istumaan mummolan kirjastohuoneeseen ja lukemaan kaikkea laidasta laitaan. Mahtavaa! Saman haluan mahdollistaa omielle lapsilleni ja lastenlapsillenikin.