Mitkä ovat olleet sinun laihduttamisen avainasiat?
Jäin tätä pohtimaan, kun luin muutamaa laihdukseen perehtynyttä sivustoa.
Itselle tärkeitä asioita ovat olleet :
- Selkeät ja realistinen tavoite
- kilojen pilkkominen pieniin osiin eli ei välitavoitteita isoihin lukuihin
- Olla itselle armollinen ja hyväksyä, että repsahdus ei romuta lopputulosta
- Antaa itselle lupa pitää taukoa laihduttamisesta mm juhlat, joulu, uusi vuosi, matkat
- Oman kehon kuunteleminen
- Tiedostaa se asia, että ne kilot ei lähde hetkessä
- Pitkälle kantautuvat suunnitelmat tarkoittaen, että isoa määrä tiputettavaa, kun on niin se vaatii aikaa saada ne pois
- Painotaulukon laatiminen itselle
- Välitavoitteet ja lopullinen tavoite
- Motivaatio: Luvassa jotain ihanaa minkä olen pitänyt mielessä ja se on ollut huikea kannustava voima
Nämä nyt tulivat itselle päällimäisenä mieleen.
Olen jo ison työn suorittanut eli olen laihtunut toistakymmentä kiloa. Urakkaa on tässä vielä, mutta olen äärettömän tyytyväinen tähän saavutukseen.
Matkaa maaliin vielä on, mutta jatkan hyvillä mielin.
Kommentit (23)
että painon nousuun tartutaan HETI. Ei siis silloin, kun on jo 10+ kiloa ylipainoa vaan heti. On helppo tehdä pieni kurinpalautus ja palata ruotuun kuin päästää homma täysin käsistä ja sitten yrittää erilaisilla kuureilla karistaa kymmeniä kiloja. Olen 165 cm ja (jos raskauksia ei lasketa) painanut enimmillään 60 kg. Silloin laihdutin liikuntaa lisäämällä ja annoskokoja pienentämällä 7 kiloa ja tuossa lukemassa olen pysynyt jo parikymmentä vuotta, lasten saannista huolimatta. Aina jos paino nousee yli 55 kilon, mietin, missä vika ja teen tarvittavat toimenpiteet. 53-54 on minulle ns. hyvän olon paino.
tarvitsin ulkopuolisen sparraajan. Liian läheiset henkilöt ei tähän tarkoitukseen sovi. Siis ainakaan mulle. Ja juu, olen kokeillut tehdä itse treeniohjelmia jne, mutta mun mielestä se on eri juttu, kun ammattilaisen kanssa.
Jos haluaa maksaa tästä. Jokainen järkevä ihminen pystyy kuitenkin löytämään treeniohjelmia ja ruokalistoja itsekin. Netti on niitä pullollaan, eikä tiedosta ole pulaa. Pt pystyy ehkä motivoimaan muutokseen. Itse en vain ole valmis maksamaan tällaisesta. Saman asian ajaa hyvä ystävä, jolla samanlaisia tavoitteita.
Mun neuvo on, että palkkaa personal trainer. Asiantuntijalta saat treeniohjelman ja vinkkejä ruokailuun. Laihduttaminen kannattaa unohtaa ja tähdätä muutokseen omien elintapojen suhteen. Itse tapasin ekassa sessiossa pt:n kolme kertaa ja pidin hänelle mm. ruokapäiväkirjaa. Jatkossa keskustelimme sähköpostin välityksellä. Noiden kolmen tapaamisen hinta (plus treeniohjelma ja ruokaneuvonta) oli 170 euroa. Sit jos uusista tapaamisista sovittiin, hinta määräytyi sen mukaan, että mikä niiden tapaamisten tarkoitus oli.
- 3 vuotta sitten xrtavaganzalla 6 kk:ssa 30 kiloa laihduttanut, eikä ole takaisin tullut.