Hyvä kirjoitus Ruben Stilleriltä aiheesta Abu-Hanna.
Samoilla linjoilla olen itsekin.
http://yle.fi/uutiset/ruben_stiller_herne_nenassa/6436723
Kommentit (51)
Kiitos, ap, kun toit tämän hyvän kirjoituksen esiin. Suomessa on todellakin tarvetta asialliselle keskustelulle kipeästä ja vaikeasta aiheesta rasismi.
omaan luokkaansa noinkin lyhyessä kirjoituksessa.
Stiller esittää nyt suvaitsevaista kun puolustaa juutalaisena arabia. Stilleriltä voisi kysäistä kantaa brutaaleihin poikien ympärileikauksiin niin silloin voisi hieman tuo suvaitsevaisuus karista.
Stiller esittää nyt suvaitsevaista kun puolustaa juutalaisena arabia. Stilleriltä voisi kysäistä kantaa brutaaleihin poikien ympärileikauksiin niin silloin voisi hieman tuo suvaitsevaisuus karista.
Abu-Hanna toimii itse samalla tavalla kuin rasistit. Jos yksittäinen mummo solvaa hänen lastaan, niin Abu-Hanna tuomitsee suomalaiset rasisteiksi.
Siinä puhuttiin vähän muustakin kuin yksittäisestä mummosta.
Haloo! Abu Hannah on kuitenkin saanut täällä ilmaisen korkeskoulutukinnon, ääniä tolkuttomasti laariin vaaleissa, hyviä työtehtäviä. Missä se rasismi silloin oli? Olen samaa mieltä, että tuommoiset mummot ovat syvältä, mutta minä en suomalaisena suostu ottamaan rasistin viittaa noiden mummojen takia! Samanlaitsta yleistämiustä kuin "kaikki mallit ovat tyhmiä " jne..
Ei se Appelisinista rasistia tee, että katsoo asiaaa myös toisesta kulmasta.
Haloo! Abu Hannah on kuitenkin saanut täällä ilmaisen korkeskoulutukinnon, ääniä tolkuttomasti laariin vaaleissa, hyviä työtehtäviä. Missä se rasismi silloin oli? Olen samaa mieltä, että tuommoiset mummot ovat syvältä, mutta minä en suomalaisena suostu ottamaan rasistin viittaa noiden mummojen takia! Samanlaitsta yleistämiustä kuin "kaikki mallit ovat tyhmiä " jne..
kieltää toisen kokeman rasismin. Aivan kuten täälläkin palstalla ollaan syytetty valehtelijaksi jos on kertonut, kuinka paljon rasismia on kokenut. Mikä oikeus toisella on sanoa "ei tuo ole totta, et sinä ole tuollaista kokenut kun ei sellaista ole kun en minäkään sellaista tiedä". Näin mm. Appelsin teki.
"Abu-Hanna on kieltämättä syyllistynyt majesteettirikokseen. Hän ei halua näytellä iloisesti taputtavan maahanmuuttajahylkeen osaa suomalaisen uusnationalismin sirkuksessa."
"Sellaisia ne ovat, ne huonot maahanmuuttajat.
Ne suuttuvat liikaa lapseensa kohdistuneesta rasismista."
"Ne kieltäytyvät nöyristelemästä ja kehtaavat väittää, että ovat itse ansainneet paikkansa."
Abu-Hanna on työllään ansainnut paikkansa ja tutkintonsa. Hän on myös maksanut veronsa vuosikymmeniä Suomeen. Miksi hänen pitäisi nöyristellä loputtomiin suomalaisten edessä vain siksi, että on sattunut syntymään muualla?
Ei se Appelisinista rasistia tee, että katsoo asiaaa myös toisesta kulmasta."Abu-Hanna on kieltämättä syyllistynyt majesteettirikokseen. Hän ei halua näytellä iloisesti taputtavan maahanmuuttajahylkeen osaa suomalaisen uusnationalismin sirkuksessa."
"Ne kieltäytyvät nöyristelemästä ja kehtaavat väittää, että ovat itse ansainneet paikkansa."
Abu-Hanna on työllään ansainnut paikkansa ja tutkintonsa. Hän on myös maksanut veronsa vuosikymmeniä Suomeen. Miksi hänen pitäisi nöyristellä loputtomiin suomalaisten edessä vain siksi, että on sattunut syntymään muualla?
Jos jotain olisi pakko keksiä, ehkä siksi ettei Abu-Hannan kansa kykene tuottamaan sellaista yhteiskuntaa jossa hän haluaisi asua? Ehkä hän voisi olla kiitollinen siitä että sai toisen mahdollisuuden asua kaukana sukulaisistaan.
Mitenkä suomalaisia kohdeltaisiin Abu-Hannan heimolaisten yhteiskunnassa?
Pitäisi nähdä hänen vastauksensa näihin kysymyksiin. Jos vastauksena olisi kiertelyä ja kaartelua tai jopa vihamielistä kieltäytymistä mitä tulee asian käsittelyyn, voitaisiin varovasti päätellä että Abun mielestä Ali-Baba-ihmisiltä ei saa odottaa mitään aivan kuten eläimiltäkään ei saa odottaa inhimillistä käytöstä, ja silloin hän olisi aika rasistinen kun pitäisi vain suomalaisia ihmisinä joita saa kritisoida.
Vaihtoehtoisesti hän voisi puhua 'kulttuurista' joka vallitsee Abu-Aladdin maassa mutta se vain siirtäisi kysymystä kauemmas ja saisi kysymään mistä se kulttuuri tulee jos ei ihmisistä.
Ei se Appelisinista rasistia tee, että katsoo asiaaa myös toisesta kulmasta."Abu-Hanna on kieltämättä syyllistynyt majesteettirikokseen. Hän ei halua näytellä iloisesti taputtavan maahanmuuttajahylkeen osaa suomalaisen uusnationalismin sirkuksessa."
Jos jotain olisi pakko keksiä, ehkä siksi ettei Abu-Hannan kansa kykene tuottamaan sellaista yhteiskuntaa jossa hän haluaisi asua? Ehkä hän voisi olla kiitollinen siitä että sai toisen mahdollisuuden asua kaukana sukulaisistaan.Mitenkä suomalaisia kohdeltaisiin Abu-Hannan heimolaisten yhteiskunnassa?
Pitäisi nähdä hänen vastauksensa näihin kysymyksiin. Jos vastauksena olisi kiertelyä ja kaartelua tai jopa vihamielistä kieltäytymistä mitä tulee asian käsittelyyn, voitaisiin varovasti päätellä että Abun mielestä Ali-Baba-ihmisiltä ei saa odottaa mitään aivan kuten eläimiltäkään ei saa odottaa inhimillistä käytöstä, ja silloin hän olisi aika rasistinen kun pitäisi vain suomalaisia ihmisinä joita saa kritisoida.
Vaihtoehtoisesti hän voisi puhua 'kulttuurista' joka vallitsee Abu-Aladdin maassa mutta se vain siirtäisi kysymystä kauemmas ja saisi kysymään mistä se kulttuuri tulee jos ei ihmisistä.
Kaikilla on siis lähtökohtainen velvollisuus asua juuri siinä maassa, missä on sattunut äitinsä kohdusta putkahtamaan? Minusta tuo seikka on aika vähäpätöinen ihmisen koko elämäntyön rinnalla.
Stillerisssä kiteytyy juuri kaikki se mikä mamuissa on vikana vielä sukupolvia maahan tulon jälkeen. On ryöhkeä kaveri
Kaikilla on siis lähtökohtainen velvollisuus asua juuri siinä maassa, missä on sattunut äitinsä kohdusta putkahtamaan? Minusta tuo seikka on aika vähäpätöinen ihmisen koko elämäntyön rinnalla.
Sun mielestä ihmiset saa muuttaa minne haluaa ja käyttäytyä miten haluaa?
Sun mielestä ihmiset saa muuttaa minne haluaa ja käyttäytyä miten haluaa?
Mun mielestä ihmiset saavat muuttaa minne haluavat, kunhan osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen parhaansa mukaan. Juuri näinhän Abu-Hanna on tehnyt. Luultavasti ollut tärkeämpi ja rakentavampi osa suomalaista yhteiskuntaa kuin esim. sinä ikinä. Ehkäpä jopa maksanut tänne enemmän veroja...
Näin juuri:
Ehkä Ilta-Sanomien kannattaisi märehtiä vähemmän sodalla ja keskittyä tutkimaan suomalaisen arjen rasismia. Palataan Ulla sieltä juoksuhaudoista tähän päivään ja katsotaan, mitä esimerkiksi Suomi 24 -sivustolla on kirjoitettu Abu-Hannasta.
Kun olet lukenut asiaa käsitteleviä nettikeskusteluja, kysy itseltäsi uudelleen, liioitteleeko Abu-Hanna. Vieläkö huvittaa leimata hänet liioittelevaksi diivaksi, joka ylireagoi rasistisen mummon puheisiin?
Sun mielestä ihmiset saa muuttaa minne haluaa ja käyttäytyä miten haluaa?Mun mielestä ihmiset saavat muuttaa minne haluavat, kunhan osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen parhaansa mukaan. Juuri näinhän Abu-Hanna on tehnyt. Luultavasti ollut tärkeämpi ja rakentavampi osa suomalaista yhteiskuntaa kuin esim. sinä ikinä. Ehkäpä jopa maksanut tänne enemmän veroja...
Jokaisella maalla on oikeus valita ketkä pääsee maahan. Mieti nyt vähän mihin se riittää jos lukutaidoton tekee parhaansa.
Näin juuri:
Ehkä Ilta-Sanomien kannattaisi märehtiä vähemmän sodalla ja keskittyä tutkimaan suomalaisen arjen rasismia. Palataan Ulla sieltä juoksuhaudoista tähän päivään ja katsotaan, mitä esimerkiksi Suomi 24 -sivustolla on kirjoitettu Abu-Hannasta.
Kun olet lukenut asiaa käsitteleviä nettikeskusteluja, kysy itseltäsi uudelleen, liioitteleeko Abu-Hanna. Vieläkö huvittaa leimata hänet liioittelevaksi diivaksi, joka ylireagoi rasistisen mummon puheisiin?
Eikös tämä Vihreä porukka Stillerin mukaanlukien ole kailottaneet että maahanmuutto ei ole iso ongelma Suomessa.
Eikös tämä Vihreä porukka Stillerin mukaanlukien ole kailottaneet että maahanmuutto ei ole iso ongelma Suomessa.
Maahanmuutto ei ole ongelma, rasismi on. Onko tässä jotain epäselvää?
ÄÄh, iänikuinen talvisotakortti. Tämä on mun mielestä niitä väittelyitä, joissa mikään osapuoli ei ole esittänyt mitään oikeaksi tunnistettavaa kantaa. Totta on että Suomi on rasistinen junttila, mutta ehkä me tästä vielä parannetaan. Toisaalta totta on myös se, että ei täällä asiat niin huonosti ole kuin Abu-Hanna kirjoituksessaan väitti. Stiller taas ei lopulta sanonut oikeastaan yhtään mitään.