Voi miksi yläasteella ollaan niin julmia?
Mulla on kiva tyttö, joka pukeutuu normaalisti, osaa käyttäytyä, ottaa muut huomioon jne. Silti hänellä ei ole ystäviä. Tytöthän muodastavat pareja ja kun suurin osa on sellaisia, jotka ovat tunteneet toisensa suurinpiirtein vauvasta saakka, niin aika vaikea on päästä mukaaan.
Toinen vaihtoehto on se, että menis iltaisin kylille pyörimään, mutta kun niissä porukoissa harrastetaan lähinnä kännäystä niin sekään ei ole ratkaisu.
Kavereita on sentään muutama, mutta ei ketään tosiystävää eikä ketään kenen kanssa olisi koulun jälkeen.
Mä itse olen kotoisin isosta kaupungista ja oiskellut myös sellaisissa, enkä ymmärrä miten täällä maalla ollaan niin tarkkoja reviireistä. Tuntuu todella pahalta, kun lapsi suunnittelee yläasteen jälkeen muuttoa, koska hänellä ei ole yhtään tosiystävää.
Kommentit (10)
Monet ovat kavereita eskarista/ala-asteelta lähtien, ja heille on muodostunut omat piirit, joihin on vaikea päästä mukaan... Olisiko tyttösi koulussa ketään yksinäisempää oppilasta, jonka kanssa voisi mennä juttelemaan?
Kehota tyttöäsi aloittamaan jokin uusi harrastus. Sieltä löytäisi samanhenkisen kaverin, ja monet aloittaa harrastuksen ilman kaveria, joten sieltä voisi löytyä "yksinäisempiä". Jos tytöllä kuitenkin on koulussa jonkun verran seuraa, niin ehkä harrastuksesta löytyisi kaveri vapaa-ajalle.
Tsemppiä tytöllesi!
kaupungissa ja tyttöni yläasteella ollessa ei saanut sitä yhtä tosiystävää. Pari kaveria oli mutteivät enää edes tapaa kuin satunnaisesti.
Tyttö on nyt lukiossa. Lukiossa on saanut muutamia kavereita ja ystävänkin. Lisäksi kuvioissa on poikaystävä jonka kanssa viettää paljon aikaa.
Lohduta tyttöäsi että kyseessä on välivaihe ja asiat muuttuvat vielä paremmiksi.
Tyttäreni itsetuntoon vaikutti se ettei ollut suosittu. Yläkoulussa ollaan julmia, mitätöidään katseella, haukutaan ja kiusataan myös päin naamaa. Nimenomaan tytöt ovat kieroilijoita. Tyttöäni kiusasi kaksi häntä vanhempaa tyttöä. Toinen heistä on huumeriippuvainen tällä hetkellä ja liikkuu kaltaistensa joukossa.
Omanikaan ei kulkenut ryyppyjuhlissa ja ns. pissisporukoissa. Edelleenkään ei ole mikään lissu.
Onko lapsesi lihava/finninaama?
Ihan normaalia että kaupunkilaisläskiä ei huolita piireihin, possutkun kuuluu sikolaan.
Ja onko pröystäilevä teinipissis/amishuora?
Teinihakorasiat ärsyttävät muita tyttöjä. Niitä harmittaa kun yksi pilluaan kaikille aukova pissis vie kylän kaikki miehet.
on ihan turha ihmetellä miksi lapset ovat ilkeitä toisille.
Tyttöni ei todellakaan ole lihava eikä finnejäkään ole sen enempää kuin muillakaan. Miten voisi olla teinijakorasia, jos ei ole ketään kaveria kenen kanssa olla illalla?
Ja sitä epävarmuutta sitten helpotetaan äärimmäisen jyrkillä mielipiteillä ja säännöillä. Mitä epävarmempi ihminen, sitä valmiimpi tuomitsemaan muita. Ksvuikäinen ihminen ei ole vielä valmis, vaan on keskeneräinen ja epävarma-ei sille voi mitään.
Yritä vain tukea omaa tyttöäsi, että hän kestää oman epävarmuutensa. Osoita, että kotona on välittäviä ihmisiä ja että hänellä voi olla kivaa tekemistä yksinäänkin. Ja kuljettakaa harrastuksiin sieltä maalta.
erityistä tarvita, ettei muualta muuttanut mahdu yläastelaisten piireihin.
Eipä siinä ihmeitä voi tehdä. Asia järjestyy, jos on järjestyäkseen. Kunhan ei eristäydy tai suostu uhriksi.
Ja minusta ihan positiivista, että tyttäresi näkee valoa tunnelin päässä: yläasteen jälkeen hän muuttaa muualle. Itsellenikin oli valtavan upeaa löytää fiksuja tyyppejä erikoislukiosta maalaisperuskoulun jälkeen. Nyt nuo entiset koulukaverit ovat amisduunareita tai sikaisäntiä, eikä mulla vieläkään ole heidän kanssaan pohjattomasti jutunjuurta. Paitsi sen silloisen parhaan kaverini kanssa, joka myös on korkeakoulutettu ja matkustellut ympäri maailmaa.
Me puolestaan jouduimme muuttamaan maaseudulle ja tytön elämä muuttui täysin, nyt on kavereita...
Se on niin pienestä kii, löytyykö hyvä ystävä vai ei.
että yläasteella oltaisi julmia. Tytöllähän on kavereita. Parasta ystävää ei vain ole löytynyt. Ja se voi johtua ihan vain siitä, ettei kohdalle ole osunut sellaista persoonaa, joka olisi samalla aaltopituudella, jonka kanssa kemiat kävisi yhteen.
Yleensä se paras kaveri löytyy mieluiten samalta luokalta, sillä oman luokan kanssa ollaan niin paljon tekemisissä. Rinnakkaisluokkalaisia ei kuitenkaan usein nähdä paljon, kun ollaan eri aikaan liikunnan tuplatunnilla, kotitaloustunnilla, eri aikaan ruokavälitunnilla, jne.
Yhdellä luokalla sitten taa ei ole kovin monta vaihtoehtoa kaveriksi, joten ei ihme, jos juuri sitä samanhenkisintä ei ole osunut samalle luokalle.
Käykö tyttösi harrastuksissa?
Ja onko pröystäilevä teinipissis/amishuora?
Teinihakorasiat ärsyttävät muita tyttöjä. Niitä harmittaa kun yksi pilluaan kaikille aukova pissis vie kylän kaikki miehet.
Kyllä nämä teinijakorasiat ovat yksi suurin ryhmä, he hylkivät näitä tavistyttöjä, jotka ei vie miehiä. Mutta jos yrität taviksena tutustua johonkin poikaan, johon tämä teinijakorasia on ihastunut, on koko jengi sun kimpussa -_-
Minä en ollut tavis koulussa, olin oma itseni. Pukeuduin niin kuin halusin, esitin omat mielipiteeni, en kulkenut massan mukana, luin paljon, kuuntelin musiikkia välitunnit, istuskelin nurkassa ja piirsin, minua kiusattiin koska olin erilainen, ainoa joka uskalsi olla OMA ITSENSÄ. Kaikki muut olivat juuri näitä, ketkä olivat sitä mieltä, mitä joukon johtajakin. Ei kukaan muu uskaltanut olla erimieltä kuin tämä pomo.
Syitä kiusaamiselle on monia.
kun näitä erityisen vaikeita päiviä tulee, niin yritän niiden jälkeen keksiä jotain tosi kivaa tekemistä tytön kanssa.
Kiitos viesteistä, sain niistä paljon toivoa. =)
Ap