Oletko tapetoinut vanhan tapetin päälle?
Minä olen kiltisti poistanut aina vanhan tapetin ja kuluttanut siihen aikaa 3 kertaa sen mitä uuden tapetin laittoon menee.
Nyt oli yksi hakala kulmapaikka, johon jouduin laittamaan osittain vahnan tapetin päälle. Kohdasta tuli yhtä siisti kuin puhtaalle seinälle tapetoitu.
Nyt mietinkin makkarin uudelleentapetointia, että säästänkö 3 iltaa aikaa siinä, että laitan tylysti päälle vaan. Nykyinen tapetti on liimalla laitettu ja täysin sileä.
Kommentit (14)
mutta ilmeisesti se voi onnistua. Olen sen verran varman päälle tekijä, että käytän mieluummin aikaa vanhan poistamiseen, jos sillä sitten varmistan hyvän lopputuloksen ja vältän mahdollisen epäonnistumisen...
ja hyvä tuli...ei ongelmia.
T:laiskat
Tässä asunnossa on kaikki vanhat tapetit poistettu.
Se vaatii työtä, aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta se kannattaa.
Tässäkään asunnossa emme tienneet monta kerrosta tapettia on. Ja niitä oli muuten paljon.
Myöhemmin jos haluat uudistaa niin tiedät mitä odottaa. Suosittelen vanhan poistoa.
päälle laitettuna on riski että alempi tapetti vetyy tmv kohta poistat sekä uuden että vanhan tapetin
10 vuotta sitten laitettu sileä tapetti pohjamaalattuun seinään, voinko vetää päälle sellaisen uudenlaisen "liisteri-suoraan seinään"-tapetin? Vai tuleeko vanha tapetti sen liisterin kanssa alas?
Jos on ollut kunnolla seinässä kiinni ja täysin sileää. Pienikin kohokuvio näkyy alta, varsinkin jos uusi tapetti on vaaleaa.
Tähän nykyiseen, omaan kotiin, ollaan kyllä aina otettu vanhat pois, niitä on ollut 2-3 kerrosta. Ja kitattu seinät sekä hiottu ja maalattu valkoiseksi. Mutta musta remppaaminen on mukavaa hommaa, joten mua ei haittaa "tuhlata" aikaa :)
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten laitettu sileä tapetti pohjamaalattuun seinään, voinko vetää päälle sellaisen uudenlaisen "liisteri-suoraan seinään"-tapetin? Vai tuleeko vanha tapetti sen liisterin kanssa alas?
Sama pohdinnassa, onko kokemuksia?
Päälle voi tapetoida jos:
1 vanhassa tapetissa ei ole kohokuvia
2 vanhassa tapetissa ei ole vahvoja värejä, jotka näkyvät läpi uudessa.
3. Liima läpäisee vanhan tapetin. Muovitapettien kanssa ei välttämättä onnistu.
Hio hiukan vanhaa tapettia ennen kuin lautat uuden päälle. Muista putsata hiontapöly pois ennen tapetointia.
Olen tapetoinut. Olkkarin seinässä menossa kolmas tapetti. Hyvin näyttää pysyvän.
Vanha tapetti saattaa lähteä todella helpolla ruiskuttamalla vettä siihen ja antamalla imeytyä. Kuivilteen repimiseen menee okä ja terveys.
Päällekkäin laittettujen tapettien poistaminen on karseeta. Jossain vaiheessa ne kaikki pitää poistaa. Ei voi määräämättömää määrää tapetoida päällekkäin.
Kaikista idioottimaisinta on maalata tapetin päälle.
Olin työnjohtajana rakennustyömaalla, jossa eräs työmaan kohteista oli noin 100 vuotta vanha talo. Se modernisoitiin muutaman perheen asuintaloksim
Siinä oli lukuisia tapettikerroksia päällekkäin. Tapetit poistettiin, mutta jokaiseen huoneeseen jätettiin historiantutkimusta varten yhteen kohtaan ne tapettikerrokset näkyviin. Varmaan museoviraston määräyksestä.
En muista, mitä niille hirsiseinille sitten tehtiin. (pelkäänpä, että levytettiin gyprocilla.
laittaa, jos alimmaiseksi jäävä tapetti on sileää. Mutta jos se on kohokuvioista, jää allaoleva luultavasti näkymään koholla olevana?