Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mun lapsi pääsee toimintaterapiaan

Vierailija
03.01.2013 |

miten hoidan siellä käymisen? Terapia tapahtuisi kerran viikossa mun ja miehen työaikana. Todennäköisesti mun työnantaja ei tule joustamaan niin että voisin kuljettaa lasta. Mies tekee sellaista työtä ettei kesken päivän voi lähteä mihinkään.

Lapsi on 8-vuotias eikä kuulemma halua kulkea yksin linja-autolla.

En tiedä mitä pitäisi tehdä..?

Just soitti opettaja ja sanoi ettei lapsi puhu mitään koulussa. Mulla on todella neuvoton olo.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse siinä ymmärryksessä että vain jos lapsi pääsee erityissairaanhoidon piiriin, terapiat tapahtuvat niin että terapeutti menee lapsen luokse, muutoin on lapsen mentävä terapeutin luokse. Näin ainakin mulle asia selitettiin kun viime kesänä vanhempi lapseni oli osastojaksolla ja alussa käytiin läpi näitä juttuja. Tulivat sitten tulokseen ettei päässyt tuon erityissairaanhoidon piiriin joten minä hoidin (ja hoidan) terapiakäynnit (joita on onneksi vain puheterapia enää tämän vuoden alusta).

Voisitko hakea lyhyempää työaikaa? Tehdä tunteja sisään tms? Yleensähän noi terapiat on jaksoissa eli ei siellä ihan joka viikko hamaan tulevaisuuteen asti tarvitse käydä, esim. meillä on pt aina 5-7 käynnin jaksoissa. Tt oli meillä syksyn ajan 15 käyntiä putkeen mutta se oli osaston suosittelema tehojakso jonka jälkeen katsottiin ettei jatkolle ollut enää tarvetta.

Toivottavasti asiat lähtevät hoitumaan :) Tsemppiä!

Vierailija
2/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä arvaile tuollaisia asioita "todennäköisesti" vaan keskustele esimiehen kanssa asiasta suoraan. Kysy, että voisitko käyttää vaikka muutaman kerran (joko työt sisään tehden tai ottaen osan päivästä tai koko päivän palkattomasti). Kun lapsi tottuu tilanteeseen, niin oppii varmaan menemään itsekin sinne. Menkää alussa yhdessä bussilla ja sitten lapsi harjoittelee sen menemään yksin ja olet vaikka vastassa siellä jne. Askel kerrallaan siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona ja kuskaan samanikäistä lasta terapiassa. En oikeesti tiedä miten muuten hoituisi kun ei meidän paikkakunnalla ole edes julkista liikennettä...

Vierailija
4/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä arvaile tuollaisia asioita "todennäköisesti" vaan keskustele esimiehen kanssa asiasta suoraan. Kysy, että voisitko käyttää vaikka muutaman kerran (joko työt sisään tehden tai ottaen osan päivästä tai koko päivän palkattomasti). Kun lapsi tottuu tilanteeseen, niin oppii varmaan menemään itsekin sinne. Menkää alussa yhdessä bussilla ja sitten lapsi harjoittelee sen menemään yksin ja olet vaikka vastassa siellä jne. Askel kerrallaan siis.

tottakai juttelen esimiehen kanssa mutta odottelen vielä päätöstä pääseekö lapsi terapiaan.

Mulla on todella paha mieli just nyt. Tuntuu että mun pitäis olla jossain ihan muualla tekemässä jotain paljon tärkeämpää kuin tämä työ mitä teen nyt.

Ap

Vierailija
5/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritä saada aika mahdollisimman iltapäivään, ettei tarvitse kesken päivän. Kysy terapiasta miten myöhälle aikoja saa. Tuskin arka mutistinen lapsi haluaa mennä yksin linja-autolla.

Vierailija
6/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erityislapsen äitinä olen huomannut, että suunnilleen kaikkialla (tukitoimet kuten terapiat, osastojaksot, palaverit ym.) oletetaan että minulla ei ole muuta tekemistä kuin päivystää kotona lapsen asioiden kanssa. :/ En ihmettele, että niin moni äiti jää kotiin töistään.

Vierailija
7/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelmat ovat tilanne/paikkasidonnaisia, voi olla hyvinkin perusteltua saada terapeutti koululle. Kannattaa ainakin kysyä. Meillä saatiin asperger-lapselle puheterapia päiväkotiin koska puheen tuoton ongelmat olivat juuri sosiaalisia eli ilmenivät ryhmässä, eivät kahdenkesken puheterapeutin kanssa.

Mutta muuten Melba on oikeassa, kannattaa yrittää vielä neuvotella työnantajan kanssa. Oikeasti hänellä ei oikein edes ole oikeutta kieltää tuota, kysehän on alle kymmenvuotiaan sairauteen/hoitoon liittyvästä asiasta. Joten vähintäänkin sinulla mielestäni on oikeus saada palkatonta vapaata sen ajaksi. Jos pomosi käy hankalaksi, tarkista asia ay-valtuutetultanne.

Vierailija
8/8 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on tokalla, niin yksi vaihtoehto on vielä jäädä esim. osittaiselle hoitovapaalle eli tehdä 30-tuntista viikkoa. Yleensä nuo toimintaterapia-ajat voi sitten vielä vähän sopiakin. Meillä siis käyty sellaisessa kans ja ollaan saatu jopa molemmat vanhemmat käytyä siellä aloitus ja lopetuspalaverissa, vaikka molemmat ollaa töissä käyviä ihmisiä. Myös esimieheni on suhtautunut asiaan hyvin.

Tsemppiä, asioilla on tapana järjestyä.

(vaikka itsestäkään ei tällä hetkellä oikein tunnu siltä, kun emme löydä meille riittävän tervettä kotia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi