Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Säästöä leipomalla itse leivät".

Vierailija
02.01.2013 |

Nuukuuspuuskassa päätin leipoa viikon leivät pakkaseen. Kaksi pellillistä sämpylöitä, jotka koululaiset lähes kokonaan tuhosivat :-)

Säästöä tulis varmaan, jos leipoisin useemmin tai pahempaa, nyt näyttää olevan niin harvinaista herkkua, että ei ehkä iltapalallekaan jää, saati pakastimeen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä tulis varmaan, jos leipoisin useemmin tai pahempaa, nyt näyttää olevan niin harvinaista herkkua, että ei ehkä iltapalallekaan jää, saati pakastimeen.

Parin litran taikina. Alusta ämpärissä käsin

Vierailija
2/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee juuri sopiva päivän leipämäärä kerralla, ja leipä valmistuu kivasti tuoreena aamupalapöytään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni vie niin paljon sähköä, että leipomosta saa halvemmalla kun menen töiden jälkeen ostoksille.

Vierailija
4/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja realistisesti ajateltuna itselleen pitäisi pystyä maksamaan myös ns. minimipalkka tekemisestä. Kallis hinta tulee sämpylöille.

Vierailija
5/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai homehtuu. Jos laitan puolet pakastimeen niin mies ei sitä sieltä muista ottaa sulamaan, itse kun en syö niin ei tule laitettua merkille. Meillä on varmaan isoin säästö tullut sillä, että leipää ei juurikaan syödä. Lidlistä saa jonkun ison sekaleivän alle eurolla, ei ole kallista, näkkileipää iso paketti samalla hinnalla.

Vierailija
6/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sitä kuluu vähemmän. Kaupan höttö on hotkaistu ennenkuin saa kassista ulos ja silti on nälkä edelleen. Paras vaan leipoa itse kunnon leipää. Kahdeksan limppua viikossa niin siitä riittää.

Vierailija
7/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä, niin alat saada ne viikon leivät pakkaseen.

Tottakai lapset tuhoavat harvinaiset herut äkkiä, tavallista leipää meneekin sitten ihan tavallisesti. Eli tee niistä itseleivotuista tavallisia :)

Ja todellakin tulee säästöä vaikka kuinka laskisit sähkön kulutuksen.

Sama juttu on esim hedelmien kanssa meillä joskus. Kun tapana ei ollut, että niitä olisi koko ajan tarjolla niin silloin kun niitä ostettiin lapset söivät ihan intona. Oltiin sitä mieltä ettei meillä ole varaa tämmöiseen... mutta sitten kun niitä hedelmiä alkoi olla koko ajan tarjolla niin kas kummaa ei ne niin kiinnostakaan vaan hedelmien kulutus on aika maltillista.

Nuukuuspuuskassa päätin leipoa viikon leivät pakkaseen. Kaksi pellillistä sämpylöitä, jotka koululaiset lähes kokonaan tuhosivat :-) Säästöä tulis varmaan, jos leipoisin useemmin tai pahempaa, nyt näyttää olevan niin harvinaista herkkua, että ei ehkä iltapalallekaan jää, saati pakastimeen.

Vierailija
8/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jostain Lidlin alle euron sekaleivästä puhuis samaan aikaan itseleivotun leivän kanssa. Mutta säästöä saattaa tulla kyllä.

Vierailija
9/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti aina nuo tuoreet sämpylät on aina tehnyt nopeasti kauppansa :D Äiti joskus naureskelikin, että kun leipoi sämpylöitä, ne katosi aina sitä myöten mitä valmistui :) On ne edelleen vaan suurta herkkua :) Kavereitakin, jos oli käymässä kun äiti leipoi, äiti kehotti, että syökää pois :D Kaverit kehu, kun heillä ei äiti tai isä koskaan leivo ja meille tullessa oli tosi usein tuoretta sämpylää ja pullaa, ei siis ihme, että kaverit tuli koulun jälkeen ennemmin meille välipalalle kuin kotiin :D

Vierailija
10/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei lasketa :)

Ja meillä ei ole leipäkonetta, uuni vie jonkun verran sähköä kun leipoo itse, mutta silti tulee säästöä. Hintaero erityisesti vaaleassa leivässä on aika huima!

Vierailija
11/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain perusohjeella, en laittanut mitään siirappia tmv.

Säästöä itse teen hyvinkin :) Ostan aina jättipakkauksen jauhoja ja kun siihen ei sitten perustaikinaan tarvitse niiden lisäksi kuin nesteen, suolan, vähän sokeria, hiivaa ja voita :)

Hyvin menee alas vaikka ei tuon ihmeempi taikina olekaan :)

Vierailija
12/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jostain Lidlin alle euron sekaleivästä puhuis samaan aikaan itseleivotun leivän kanssa. Mutta säästöä saattaa tulla kyllä.

Meillä mies syö eniten leipää, varmaan 2-3 siivua päivässä ja hän ei syö omatekemääkään ilman kaikenmaailman päällisiä. Eli ihan sama mitä leipää on ja jos lapselta kysytään niin mieluiten näkkäriä.

Vierailija
13/17 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellakin tapaa:

-Itse leivottu on paremman makuista, eli sen päälle ei tarvitse niin paljoa päälisiä mitä valmiiden leipien päälle, kärjistäen sanottuna: "sipaisu voita" riittää.

-Jos leipää leipoo joka päivä ja aina lämmittää uunin sitä varten, niin toki tuohon rahaa menee. Mutta fiksu tekee niin, että leipoo mahdollisimman usein leivän samalla kun uuni muutenkin lämmitetään. Meillä ainakin useampana päivänä viikossa ns. uuniruokaa, esim. kiusauksia, pataruokia, lasagnea, makaroonilaatikkoa ym. --> sämpylät paistuvat melkein sillä ruuan "jälkilämmöllä".

-Leipätaikinaan voi käyttää paljon sellaistakin mikä muuten saattaisi mennä roskiin, esim. ylijääneestä muussista saa hyviä perunarieskoja jne.

-Jauhot (ja siemenet ja muut tykötarpeet) voi myös ostaa isoissa pakkauksissa, sillä tavalla säästää. Lisäksi kun tekee itse leivät tietää mitä syö, mikä varmaan monille se suurin motivaatio tehdä leipä itse.

Vierailija
14/17 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ja realistisesti ajateltuna itselleen pitäisi pystyä maksamaan myös ns. minimipalkka tekemisestä. Kallis hinta tulee sämpylöille.

Palkka on se säästö kun ei tarvitse ostaa kaupasta.Esim. Kotimaista vehnäjauho 0,71€=2kg.

Vierailija
15/17 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain perusohjeella, en laittanut mitään siirappia tmv.

Säästöä itse teen hyvinkin :) Ostan aina jättipakkauksen jauhoja ja kun siihen ei sitten perustaikinaan tarvitse niiden lisäksi kuin nesteen, suolan, vähän sokeria, hiivaa ja voita :)

Hyvin menee alas vaikka ei tuon ihmeempi taikina olekaan :)

Jos laittaa kaurahiutaleita sekaan ei tarvitse hiivaakaan.

Vierailija
16/17 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin lämmitys maksaa muutaman sentin, sanotaanko 8 senttiä lämmityskertaa kohti. Kyllä siinä vaan säästöä syntyy. Raaka-aineet ei paljoa maksa, 40 sentillä saa jo varmaan 10 sämpylää.

Itse leivon sämpylöitä useinkin, on lasten herkkua. Sekaan voi laittaa siirappia, kaurahiutaleita, mitä milloinkin. Aina tekee kauppansa.

Ajankäytölle en laske hintaa, nopeastihan ne valmistuu.

Vierailija
17/17 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan leivät tuppaa säilymään todella pitkään. Luonnottoman pitkään. Mitäköhän se tekee ruuansulatukselle vuosien saatossa.

Tai se kääretorttu vuodelta 2003, miten se voi olla edes elintarvike? Onkohan ne muovia tai jotain, kun eivät mene pilalle.