Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen nettotulot n.2900e ja minulla n.1600 ja hän vaatii, että maksamme kaikki kulut puoliksi!

Vierailija
02.01.2013 |

Minusta epäreilua, hänellä reippaalsti paremppalkka kuin minulla ja vaatii, että molemmat siirrämme yhteiselle taloustilillemme 1300e. Minua vituttaa ja ärsyttää tämä asia, kuinka putkiaivo ja itsekäs ihminen voikaan olla. Olen puhunut miehelle, muttei auta!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ei mitään hätää :D

Vierailija
2/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloerot? Ihan kuin olisitte eri yhteiskuntaluokasta. Meillä on miehen kanssa tuloeroja vaan muutama satanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä yhteinen asuntolaina, joten kusessa olen! t.ap

Vierailija
4/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostatte halvemman tilalle. Ei enempää lapsia. Muutenkin elintaso sinun tulojesi mukaiseksi sitten.

Vierailija
5/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakollisten menojen jälkeen

Vierailija
6/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan eurolleen puoliksi, niin silloin se pienituoinen määrittää kulutusasteen. Tällä tarkoitan sitä, että sinä päätät esim. viikottaisen ruokakassin loppusaldon. Silloin ehkä jää ostamatta jotakin, mitä tämä varakkaampi olisi halunnut, mutta sinää et tarvitse tai sinulla ei ole varaa...

Reiluin systeemi olisi se, että molemmat laittavat esim. 50% nettotuloistaan yhteiskassaan.

Vierailija
7/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä yhteinen asuntolaina, joten kusessa olen! t.ap

Miten on mahdollista, että miehesi suhde rahaan tuli ilmi vasta nyt?

Vierailija
8/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli kyllä valittua väärä mies ;)

Perheen perustaminen noin pihin miehen kanssa ei kannata...itse saat porskuttaa köyhyysrajalla ja miehen elämä onkin sitten eri tasoa.

Jos on perhe niin kaikilla pitäisi olla sama elintaso!

Meillä mies on varakkaampi mutta meillä on yhteiset rahat ja asuntolainankin mies on maksanut kokonaan vaikka omistan asunnosta puolet.

Vierailija
9/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan yhtä iso oikeus vaatia häntä maksamaan enemmän.

Mun mieheni on hyvätuloinen yrittäjä ja itselläni ei ikinä ole ollut lähellekään sellaisia tuloja, silti hän ei ikinä kehtaisi vaatia minulta yhtä paljon rahaa, kuin itse perheeseen käyttää.

Hei ja päivän vitsi: Oletteko te ihan eri yhteiskuntaluokista? Muutama tonnikaan palkkanauhassa ei tarkoita eri yhteiskuntaluokkaa. Voi hyvätavaton sentään. Ja varsinaisessa luokkayhteiskunnassahan tässä eletäänkin.

Vierailija
10/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kummatkin laittavat 70 %, loput omaan käyttöön. Lasten kulut on tietenkin maksettava puoliksi, mutta mies voi ostaa isommalla palkallaan esim. polkupyörät ja muut, jos lapsistaan välittää. Ehdota tätä miehelle.

Vierailija
11/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIetysti voit alkaa vaatimaan kaiken laittamista puoliksi ja hinnoittelua.

Imurointi n. eur

Ruoanlaitto n .eur

Lasten hoito n. eur

Seksuaalipalvelut n. eur

tai vaihtoehtoisesti voit tietysti pistää sukset eri suuntiin jolloin tulota tasoittuvat mukavasti kun mies maksaa elarit ja asunnostakin saat tietty puolet. Eipähän tarvitse sitten enää miehen kitistä.

Vakavasti ottaen asiat voidaan toki sopia niin halutaan, mutta avioliitossa pääsääntöisesti kaiken pitäisi olla yhteistä ja elatusvelvollisuuden tasapuolista siten että kumpikaan osapuoli ei joudu epätasa-arvoiseen asemaan. Avioehdolla nämä periaatteet toki voidaan rajata pois tiettyyn rajaan asti.

Vierailija
12/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen isotuloisempi, n. 700 e enemmän käteen. Yhteinen tili, johon palkat menevät ja minä hoidan sieltä sitten kaikki laskut yms. menot. Rahat täysin yhteiset niinkuin on perhekin! Ei tulisi mieleemmekään erotella rahoja sun ja mun rahoiksi. Jos jotain jää yli niin laitetaan säästöön ja käytetään matkusteluun tai auton korjaamiseen tai mitä sitä eteen tuleekin.

Vierailija
13/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen teille iltalukemiseksi avioliittolakia. Siellä sanotaan mm. seuraavaa:

"Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä."

Meille annettiin tuo avioliittolaista ja sukunimilaista esitteet mukaan maistraatissa jo esteiden tutkintaa haettaessa. Ja läpyskät todellakin luettiin jo ennen vihkimistä.

http://www.om.fi/11908.htm

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

Vierailija
14/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluinta on laittaa sama prosentti tuloista yhteiselle tilille. Esim. kummatkin laittavat 70 %, loput omaan käyttöön.

Ei näin. Reiluinta on, että kummankin tilille jätetään sama summa, esim. 1000 euroa, ja loput kummankin rahoista siirretään yhteiselle tilille jolta maksetaan kaikki yhteiset menot. Jos toisen tulot ovat vaikka 1500 ja toisen 5000, niin toinen siirtää 500 ja toinen 4000. Kummallekin jää tonni omiin menoihin. Kummallakin on silloin täsmälleen sama elintaso.

Vierailija
15/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvottelu!

Nyt kuitit pöytään. Jos mä saisin talousneuvojaksi tässä ruveta, niin ensin laskettaisiin kuukauden kulut.

-vuokra / vastike / lyhennys (tulee ekana, koska on isoin ja yleensä selkeä)

- ruokakulut

- lasten vaatteet

Sitten lasketaan, mitä joutuu vuoden aikana maksamaan, muttei joka kuukausi:

- vakuutukset

- vesimaksu

- lehtitilaus (sanomalehti tai muu yhdessä tilattu)

Onko jotain suurempaa hankintaa tiedossa, uusi kirjahylly, auto tms?

Nyt on siis tiedossa suurin piirtein, mitä eläminen maksaa. Tässä lähdetään siitä, että omat lääkkeet ja vaatteet, harrastukset yms. maksaa kumpikin ns. itse.

Ja sitten lasketaan, paljonko sinne yhteiseen kassaan pitäisi kuukaudessa saada.

Kun tämä yhteissumma on saatu, niin laskette tulonne yhteen ja prosentuaalisen tulon mukaan jaatte sen summan, jonka kumpikin siirtää tilille.

Eli siis jos on näin (en muista alkuperäisiä summia, mutta menikö suunnilleen 1500+2500)

Eli lasku: 1500+2500=4000e

se, joka tienaa vähemmän maksaa 15/40 eli 37% kuluista

ja enemmän tienaava 25/40 eli 63%

Ja loppu jää tasan 'omaan käyttöön'. Taloustililtä ei osteta omin lupineen elektroniikkaa tai koruja. Tehkää säännöt, jos asia on epäselvä.

Vierailija
16/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tavalla rahasta säätää koko ajan :-o

Onneksi meillä ei ole ikinä tarvinnut moista, vaan minä isompituloisena (tienaan bruttona 3500 euroa kuussa, mies 2200 euroa) maksan asumisen ja auton kulut ja pakolliset laskut, ja sen jälkeen käytän rahani miten huvittaa, ja mies käyttää omat rahansa miten huvittaa. Ei ole tarvinnut ikinä rahasta riidellä.

Vierailija
17/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosiasiat tosiasioina. Jos toinen on fiksumpi rahankäyttäjä perheessä ja toinen törsää turhuuteen, niin on vain viisasta pistää rahahanat tiukoille ja sen talousfiksun päätäntävallan alle!

Ei kumpikaan voi vaan olettaa, että voi pitää omat rahansa ja toinen maksaa pakolliset. Jos rahaa on rajallinen määrä käytettävissä, niin SE ON VAAN TODELLISUUS.

Ja siitä on puhuttava ja sovittava. Keinoja on!

Joo, sen tuhlaajan olisi tietty hyvä oppia maltilliseksi rahankäyttäjäksi. Mutta kaikista meistä ei siihen ole. Muut keinot selvitä ovat sallittuja nekin.

Vierailija
18/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilua se onkin! Reilua olisi jakaa yhteiset kulut tulojen suhteessa?!! Joka tienaa enemmän, maksaakin enemmän, esim. 50% tuloistaan yhteisiin menoihin, tai mikä se sitten teillä on riittävä.

Mutta kuitenkin: Jos asunto-omistus on puoliksi 50/50%, niin myös lainakulut on mentävät 50/50%. Muuten voi vähemmän maksavalle tulla seuraamuksina lahjaveroa verottajalta, kun varakkaampi kartuttaa varattomalle omistusta. Tämä omistussuhde tietenkin alun alkaen olisi fiksua tehdä tulotasosuhteessa, esim. 70/30% , tai tapauksessanne sen mukaan, miten sinulla on varaa.

Silti taas: aviopuolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus. Jos sun rahat ei riitä, niin varakkaampi maksaa, mukisematta. Näihin velvollisuuksiin kannattaa tutustua avioliittolaista.

Jos sovitatte menonne ja elintasonne sitten sinun tulojesi mukaan sopiviksi (niin että sinullakin jää säästöön), voi helposti muodostua tilanne, ettei sinulla jää mitään säästöön, kun miehesi taas säästää rutkasti. Silloin sinä kartutat tavallaan hänen suhteellista varallisuuttaan sinuun nähden. Suosittelisin siis myös huomioimaan, että teillä molemmilla jää pakollisten ja normaalien kulujen jälkeen suhteessa palkkoihinne myös yhtä lailla vauraustumismahdollisuuksia, jossakin kohtuudessa. Eli jos vaikka hän saa tuloistaan säästöön 10%, niin sama pitäisi onnistua yhteisten menojen jälkeen sinultakin. Eli tietenkin sinä vaurastut vähemmän, mutta tienaatkin vähemmän.

Teidän tuloeroillanne (ja jo pienemmillä) tuollainen tasajako on ihan teinisuhdemeininkiä, ja sopii tosiaankin vain samalla tulotasolla oleville. Ei avioliittoon ja vakituiseen parisuhteeseen ja yhteiseen perhe-elämään.

Varokaa myös tilannetta (johon yllättävän moni nainen on ajautunut) että vaimo maksaa elämisen perus juoksevat kulut kuten perheen ruoan ja vaatteet, ja mies taas sijoittaa omiin nimiinsä säästyvät pennoset. Toisella karttuu omaisuus, toisen varat syödään ja eletään pois. Se ei ole reilua.

Meillä talous on ns. yhteinen, vaikka ajoittain tuloeroa on ollut enemmänkin. Molemmilla on omat tilit, mutta molemmilla myös toistensa tileihin (nettipankissa) tilinkäyttöoikeudet. Molemmilla myös omat säästötilinsä, joilla säästetään niin omiin kuin yhteisiin suurempiin menoihin. Maksut maksettaan silmämääräisesti samassa suhteessa, mutta myös sen mukaan kumman tilillä nyt on rahaa. Jos halutaan yhdessä jotakin suurempaa, niin yhdessä päätetään, käytetäänkö siihen rahaa vaiko ei. Molemmat tekee myös omia hankintoja harkintansa mukaan. Me ei tästä ja rahoistamme olla mustasukkaisia, miksi oltaisikaan kun tämä elämämme on yhteistä? Itse on pitänyt opetella myös säästämään aktiivisemmin, kun toinenkin laittaa talteen, ettei käy tuota "minä maksan kaiken kuluvan" enkä säästä mitään. Näillä omaisuuksien karttumisilla lähinnä on kait merkitystä aikanaan perinnönjaossa... ja toivottavasti vasta silloin.

Vierailija
19/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tältä yhteiseltä taloustililtä maksetaan?

En minäkään hyväksyisi tota vaatimusta. Sinulle jäisi 300e/kk omaan käyttöön. ehdota miehellesi, että maksatte yhteiselle tilille vaikka sinä 700 e ja miehesi 1500 e. Käske miehesi kuunnella vielä Presidentti Sauli Niinistön uudenvuoden puhe, missä hän mainitsee ahneudesta, joka pätee myös perhe-elämässä, jos toinen kerää vaan itselleen.

Vierailija
20/34 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäreilua sinua kohtaan. Käske miehesi kuunnella Presidentti Sauli Niinistön uudenvuoden puhe, missä hän mainitsee itsekkyydestä ja tämä kyllä pätee myös kotitalouksissa jos toinen kerää rahaa (säästää rahaa) itselleen. Jääkö tästä yhteisestä kulutilista säästöön mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi