Mä en ymmärrä miksi joku ostaa jotain Eat&Joy Maatilatorin "ruokaa".
Monet ovat kehuneet Kannelmäen Prisman, Kluuvin ja Jumbon Prisman Eat&Joy Maatilatoria. Ymmärrän erittäin hyvin, että nuo paikat ovat tärkeitä ja hyödyllisiä pientuottajille. Isot kaupat houkuttelevat ostajia ja pienetkin tuottajat nyt hyötyvät isoista ostajamassoista.
Mitä ihmettä? Missä se ruoka on, jota voi ostaa? Kaikenmaailman luomuhöyhenissä kieriteltyjä siemeniä ja täysikuun aikaan riiputettuja hunajaisia kanelitankoja löytyy, mutta mitä niillä tekee? Voisin käyttää satoja euroja näihin tuotteisiin, mutta ruokaa ei niistä saa. Maito maksaa yli neljä euroa litralta, liha maksaa enemmän kuin kokonainen ravintola-annos.
Mitä ihmiset tekevät jollain ruohouutemarmeladilla tai kuusijuustolla?? Ja vielä enemmän: miksi ihmiset maksavat näistä ihan poskettomia hintoja??
Kommentit (5)
Pääosin ihan niitä peruselintarvikkeita. Olen hyvätuloinen ja sinkku, joten minun ei ole välttämätöntä yrittää ostaa sieltä mistä halvimmalla saa, vaan voin ostaa sitä minkä uskon parhaaksi sekä laadultaan, maultaan että minkä uskon olevan eettistä myös tuottajia kohtaan.
Mutta tuolta tulee siis ostettua maitoa, juustoa, leipää, juureksia ja vihanneksia, juurijauhettua jauhoa joskus, savustettua kalaa...
Ja tulee pientilalta melko lähellä pk-seutua. Valion ym. meijereiden maidot tulevat ympäri Suomea, eläinten kohtelu on kaukana pientilan meiningistä ja maitokin todella käsiteltyä.
Eat&Joy:lla on tiski kalalle, lihalle, juustoille jne. ihan kuten peruskaupassakin. Siitä olen tosin samaa mieltä, että kaikenmaailman erikoistuotteita löytyy melkein liiankin kanssa (varsinkin, kun kilsan päässä olevasta Ruohonjuuresta saa samat jutut halvemmalla..), mm. pakasteesta löysin rasian metsämansikoita.
naurettavat hinnat ovat niille maatilatorin tuotteille keksineet. Toisaalta sieltä saa helposti keräiltyä pientuottajien tuotteet samasta paikasta ja samat tuotteet suoraan tuottajilta haettuna tulevat paljon kalliimmiksi matkakuluineen.
Raakamaitoa tulee ihan normaaleilta maatiloilta, turha elää siinä luulossa että eläimet saavat jotain erityiskohtelua sillä perusteella minkä myyntikanavan kautta maito lähtee tilalta.
luomuruokapiiri. Olen tutustunut sellaiseen Helsingissä ja niitä on eri puolilla Helsinkiä. Niistä voi tilata ihan normaalia luomuruokaa (tosin lihaa ei voinut tilata siitä, mitä kävin katsomassa). Hinnat edullisemmat kuin normikauppojen luomutuotteilla mutta kalliimmat jonkin verran kuin ihan tavallisella ruoalla.
Eat&Joy on minusta aivan ylihintainen, en ole itse voinut koskaan ostaa sieltä mitään. Leipäkin maksaa 7 euroa. Ihan normaali leipä.
toreista saisi eettisesti tai luomusti tuotettuja PERUSELINTARVIKKEITA, mutten kaipaa mitään käsittämättömiä erikoismausteita joka leipään tai sitten ihan oikeasti, kuka hemmetti maksaa yli neljä euroa MAIDOSTA!?!
ap