Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosittele helppolukuista klassikkoa!

Vierailija
01.01.2013 |

Haluaisin sivistää itseäni ja alkaa lukemaan kirjallisuuden klassikoita.

Mistä olisi hyvä ja helppo aloittaa, ettei mene maku heti alkuunsa?

Kaikenlaisia kirjoja voi ehdottaa, mutta mielellään ei mitään kauhean raskaslukuista.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kirja.elisa.fi/ekirja/kategoria/ilmaiset-klassikot

mutta olen miettinyt noita elisa kirjan ilmaisia e-kirjoja, josko pitäis yrittää lukea jokin.

Vierailija
22/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto Paasilinnan mikä tahansa teos. Nehän yleensä kertoo Suomalaisista miehistä Suomalaisen luonnon keskellä. Humoristisia teoksia, saa nauraa vaikka kuinka. Itse luin Paasilinnan teoksia joskus yläasteella ja suosikkini taisi olla Hirtettyjen kettujen metsä.

Mary Shelleyn Frankenstein, jos vaan tykkäät kauhusta. Mä oon aina ollut vähän huono lukemaan, kun yleensä on vaikea keskittyä, mutta tämä teos imaisi minut mukaansa! Mulla oli ennakkoluuloja, että sen on pakko olla pitkäveteinen ja vaikeasti luettava, koska on klassikko, mutta kirja olikin todella hyvä.

Joku ehdotti myös Bronten sisarusten kirjoja. Itse oon lukenut Emily Bronten Humisevan harjun ja voin suositella, jos olet traagisten rakkaustarinoiden ystävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lolita

Kuin surmaisi satakielen

Saatana saapuu Moskovaan

Sadan vuoden yksinäisyys

Sieppari ruispellossa

Olemisen sietämätön keveys

Humiseva harju

Länsirintamalta ei mitään uutta

Rouva Bovary

Ylpeys ja ennakkoluulo (ja oikeastaan kaikki muukin Austen, tahti tosin on aina verkkainen)

Tuntematon sotilas & Täällä Pohjantähden alla

Taru sormusten herrasta (on se genreklassikko!)

Sinuhe, egyptiläinen

Kärpästen herra

Kukkia Algernonille

Kahlasin joskus nuorena ja reippaana maailmankirjallisuuden klassikkoja hirveän määrän. Nykyisin en kylla jaksaisi nähdä sellaista vaivaa kuin mitä jotkut niistä edellytti. Esim. Tolstoi on mahtava kirjailija, mutta pirun hankala juuri sen volyymin ja henkilöiden määrän takia, ja koita siinä sitten olla sekoittamatta toisiinsa Aleksei Ivanovitshia ja Ivan Aleksejevitshia tms. Dostojevski oli itselleni suuri pettymys, odotin jotain mullistavaa enkä sitten saanutkaan sen kirjoista paljoa irti. Hemingway taas oli mulle ihan liian äijä. Moni muukin mieskirjailijan klassikko ärsytti sellaisella kyseenalaistamattomalla sovinismillaan. Tai sillä että naisia häilähtelee korkeintaan tarinan reunamilla käsiään vääntelemässä. Mutta tietysti moni klassikko oli ihan loistava, tajusi heti jo lukiessaan miksi siitä oli klassikko tullut. Ja moni, esim. just tuo Lolita, on myös ihan yllättävän humoristinen.

Viimeisten vuosikymmenten laatukirjailijoista tykkäsin paljon esim. John Irvingin varhaistuotannosta (Garpin maailma, Kaikki isäni hotellit, Oman elamänsä sankari) sekä Margaret Atwoodista (esim. Orjattaresi). Tarina kulkee, sattuu ja tapahtuu, lukeminen ei tunnu pakkopullalta ja kuitenkin kyseessä on laatukirjallisuus. Rushdie taas on kauhean ylitsepursuava detaljeineen enkä varmasti enää kestäisi vaikkapa Keskiyön lasten kaltaista vyörytystä. Ei todellakaan ole keveimmästä päästä. Kunderan varhaistuotanto (Jäähyväisvalssi, Olemisen sietämätön keveys jne.) on helppolukuisempaa (ja oikeasti erinomaisen hauskaa ja pirullisen terävää) kuin parin viime vuosikymmenen essee-tyyppisempi hidastempoinen pohdiskelu.

Vierailija
24/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelon maantiede

Dostojevski ja Tolstoi. Oikeasti! Ne ovat ihan helppolukuisia.

Tohtori Zivago

Vierailija
25/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on niin, ettei oikeista kirjallisuuden klassikoista vaan voi saada kunnon kuvaa kuin niiden alkuperäisellä kirjoituskielellä. Käännös voi silti olla hyvä ja nautittava kirja, mutta se on kuitenkin aina erillinen teos.

Valitettavasti tämän asian voi ymmärtää vasta sitten, kun osaa riittävästi maailman kieliä lukeakseen niillä kirjallisuutta. Tolkien on parasta englanniksi, Kafka ei oikeastaan toimi kuin saksaksi eikä varsinkaan venäläinen kirjallisuus käänny millään lailla kunnolla millekään muulle kielelle. Väinö Linnaa ei kannata harkitakaan millään muulla kielellä kuin suomeksi, tietenkään.

Voi kun osaisi enemmän kieliä. Maailmassa pitäisi olla rajattomasti aikaa, että voisi vain lukea kirjallisuutta ja opetella uusia kieliä.

Vierailija
26/32 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinbeck - the pearl

Kate Chopin - the awakening

Achebe - Things Fall apart

Bhagavad-Gita

En ole mikää lukija, mutta näistä olen tykännyt. Voit myös lukea näytelmiä niin pääset mukavasti alkuun. Itse tykkäsin kovasti mm. A Streetcar named desire, Oedipus the King, Ibsenin nukkekoti, ja Hamlet. Nämäkin kaikki helppoja, paitsi ehkä Shakespearen englanti on aika haasteellista alkuun.

Vierailija
27/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, luulisi että klassikoita olisi ihan hyllyssäkin.

Nostan ketjun jos tulee vielä ehdotuksia.

ohis

Vierailija
28/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potterien kautta.

Vierailija
29/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan helpoin klassikko.

Paasilinnat ovat loistavia, jos ne kerran klassikoiksi lasketaan.

Vierailija
30/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään siihen kaikki Hemingwayt (erityisesti Fiesta - ja aurinko nousee)

Ja minusta myös Dostojevski on aina ollut helppolukuista (ihan tosi!). Aloita esim. Riivaajat -teoksesta (lyhyehkö, ja todella mukaansatempaava).

Vierailija
31/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikos ja rangaistus on kuin dekkari :)

Vierailija
32/32 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemppari Dostojevskini on Muistelmia kuolleesta talosta. Rankkaa tekstiä Siperian leiriltä, mutta niin hyvä.