Miksihän vammaistukea maksetaan vaikkapa keliakiasta kun
vain silmälaseilla korjattavasta näköviasta eli likinäköisyydestä ei makseta mitään tukea?
Itse olisin täysin työkyvytön ilman silmälaseja. En ole itse aiheuttanut vikaani.
Kommentit (18)
ja tämä siis koskee valmiita tuotteita sekä esim. jauhoja. Maksaa mansikoita. Siksi
välttää jotakin. Silmälasien käytttäjä joutuu hankkimaan jotakin, joka maksaa satoja euroja ja voi rikkoontua tai kadota. No, onhan vakuutukset, jotka on...maksettava itse.
Eihän keliaakon tarvitse muuta kuinvälttää jotakin. Silmälasien käytttäjä joutuu hankkimaan jotakin, joka maksaa satoja euroja ja voi rikkoontua tai kadota. No, onhan vakuutukset, jotka on...maksettava itse.
ei ne rillit specsaversilla paljoa maksa. Yksi glut. pastapaketti maksaa 4-5e, leipäketit 3,50-5e. Ja se tuki on 20 e/kk.
T. likinäköinen keliaakikko
että eihän keliaakikon tarvitse kuin vältellä joitain ruoka-aineita. Sinustako on ok, että keliaakikko ei voi syödä leipää tai leipoa mitään?
Ei syödä keksejä, makaronia, kaurapuuroa?
Voi hyvänen aika sinun järjen juoksua :/
T. Toinen likinäköinen keliaakikko, joka on ap. : D
Mihin tarvit pastaa tai gluteenitonta viljaa? Osta salaattia, vihanneksia tai riisiä.T. Toinen likinäköinen keliaakikko, joka on ap. : D
Karppaajahörhöt on asia erikseen, mutta normaaliin ruokavalioon kuuluu viljatuotteet. Ei ketään voi pakottaa karppaamaan.
Osta vaikka koko palkallasi (jos käyt töissä) leipää ja kylve siinä, jos sinun sitä pitää saada.
Yritä nyt pliis edes jotenkin perustella mihin ihminen sitä viljaa tarvitsee, noin niinkun ravintosisällön kannalta. Että oikein yhteiskunnan pitää tukea erityisesti keliaakikkoja varten kehitettyjen tuotteiden ostamista. Kaloreita saa muualtakin (rasva & proteiini), b-vitamiinit imeytyy ihmisellä paremmin eläinkunnan tuotteista, koska ihminen nyt vaan sattuu kuulumaan eläinkuntaan. Sitä kovasti hypetettyä kuitua saa myös kasviksista. Viljakuitu puolestaan haittaa ravintoaineiden imeytymistä. Ja viljassa olevat muut kivennäis- ja hivenaineet ovat sellaisina yhdisteinä ettei niitä ihmiselimistö voi hyväkseen käyttää. Ei mua tarvii uskoa, ota ite selvää ja hämmästy. T:karppaajahörhö
kyllä lasit maksavat ihan helvetisti. Jos on pikkaisen miinusta on asia eri, mutta sitten kun on miinusta ja hajataittoa ei alle kolmensadan selviä Sitten kun ikää tulee joutuu hankkimaan monitehoja ja niistä saa pulittaa viisi sataa.
Esimerkiksi huonokuuloisten ei tarvitse maksaa kuulolaitteistaan. Miksi näkövammaisia sorsitaan?
t: en selviäisi hengissä liikenteessä ilman laseja
jos ei saa syödä leipää tai voi syödä vain tietynlaista leipää.
Samanlainen vika kuin laktoosi-intoleranssi.
Vilja- ja sokeririippuvaisuus pitäisi määritellä sairauksiksi ihan niinkun alkoholismi. Ihmiselle täysin tarpeettomia, addiktioita aiheuttavia aineita. "Mä en vois elää ilman leipää." "Päivittäin vaan on pakko saada jotain makeeta kahvin kanssa, kyllähän silloin tällöin voi herkutella." Voi byörgh, sairasta käytöstä.
vain silmälaseilla korjattavasta näköviasta eli likinäköisyydestä ei makseta mitään tukea?
Itse olisin täysin työkyvytön ilman silmälaseja. En ole itse aiheuttanut vikaani.
Voisimme päättää, tai siis valita poliitikot, jotka päättävät, että selkäkipuiset saa vammaistukea, kun valittavat selkäänsä riittävästi. Tällä hetkellä selkäkipuiset ei saa, vaan pitää olla oikea vamma ja haitta-aste. Jos haluat näöllesi haitta-asteen, kannattaa aikaansaada mahdollisimman paljon yhteiskunnallista keskustelua ja tukea aiheellesi. Voi olla, että saamme valittua ja vietyä näön haitta-asteen eteenpäin.
En saa erityiskorvauksia, vaikka lasini eivät voi olla vahvan hajataiton vuoksi mitkään perus lasit, vaan erikoishiotut. Lasit kuitenkin korjaavat ongelman, joten päivittäistä haittaa ei ole, eikä silloin haitta-astetta. Ehkä kuitenkin ihan hyvä niin. Monella haitta on todellinen, mutta ei meillä silmälasipäisillä. Yhteiskunnan varat on syytä suunnata sinne, missä ne tuo oikeasti apua.
olla korvaamassa? Ei sillä, etteikö keliakia tulisi kalliimmaksikin... Keliakia ainakin vaikuttaa muuten arkeen vähän eri tavalla kuin jotkut silmälasit. Sä ostat lasit ja ne on sit siinä, mut keliakian kanssa saa olla tarkkana koko ajan. Olla aktiivinen ja selvittää...
Se on sinun näkökulmasi. Jos silmälasit katoaisivat, se olisi aikamoinen haitta puolisokealle. Kuten pyörätuolin hajoaminen jalattomalle. Helppo sanoa.
Voin kertoa, että silmälasit ovat vain tavaraa. Ne voivat kadota ja silloin ei naurata, kun ei näe metriä enempää eteensä.
Se on sinun näkökulmasi. Jos silmälasit katoaisivat, se olisi aikamoinen haitta puolisokealle. Kuten pyörätuolin hajoaminen jalattomalle. Helppo sanoa.
Voin kertoa, että silmälasit ovat vain tavaraa. Ne voivat kadota ja silloin ei naurata, kun ei näe metriä enempää eteensä.
Minulla silmälasit hajosivat reissussa englannissa. Pari päivää jouduin pärjäilemään, kun vein ne korjattavaksi (korjaus oli päivässä valmis). Siellä viritettiin ne kuntoon, koska lasien hiominen ja tilaaminen olisi kestänyt. Suomeen palattuani menin koneen laskeuduttua suoraan optikolle englannista saamani näöntarkastuslapun kanssa, he tilasivat uudet ja sain ne viikon päästä. Vakuutus korvasi lasini ja korjauksenkin. Pysyvää haittaa ei voi vakuuttaa, mutta esineet menee ihan normaalin vakuutuksen piiriin.
No olen pahoillani puolestasi, ettei lasittomuutta katsota haittaluokitukseen. Kirjoita kansanedustajallesi, hän voi tehdä jotain asian eteen. Tuskin hän kuitenkaan voi päättää sinulle näkösi takia keliaakikon haitta-astetta, mutta ehkä hän pyynnöstäsi ajaa, että silmälasit luokiteltaisiin vammaksi.
keliakiaa sairastavilla kuitenkin aika paljon kalliimpi toteutettava kuin kertaostoksena hankittavat halvimmat mahdolliset näkövirheen korjaavat silmälasit. Ja muista ruokarajoitteistahan ei makseta tukia.