Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityinen pph ja hoitomaksut :o/

Vierailija
30.12.2012 |

Pitääkö hoitajalle maksaa myös niistä päivistä jotka hän ilmoittaa itselleen vapaaksi, esim. kun hän menee opiskelemaan? Entä jos hoito alkaa vasta puolessa kuussa, veloitetaanko koko kuukausi? Tai jos hoitaja pitää lomaa joulusta tammikuun puoleenväliin, veloitetaanko loma-ajasta?

Valitettavasti en tajunnut kysyä näitä kysymyksiä aiemmin, eikä näitä ollut sopimuksessa mitenkään mainittu. Maksut ovat olleen täysiä, 670 e/kk. Hoitaja on itsekin uusi alalla, eikä osaa itsekään sanoa mihinkään mitään.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän kunnassa perhe maksaa hoitomaksunsa kunnalle ja kunta maksaa yksityisille pph:lle palvelurahan. Eli vähän kuin ostopalveluna ollaan.

Vierailija
2/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta reilua olisi, että niistä päivistä milloin hänen aloitteestaan hoitoa ei järjesty, niin ne olisi ilmaisia. Onko teillä joku varahoitosysteemi eli mahdollinen hänen järjestämä paikka mihin voitte lapsen viedä, jos hoitajalla muita menoja?

Loma-ajoista varmaan menee maksut ihan normaalisti ja aloituskuukausikin varmaan? Kannattaa keskustella hoitajan kanssa ja kysellä löytyykö teidän kunnasta joku yksityisten hoitajien vastuuhenkilö, joka osaisi auttaa näissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasloma palkaton? loma-ajat palkattomia? kuulostaako reilulta ja tekisittekö itse töitä 670e/kk? kela maksaa 300e/lapsi palkkaa, tiesittehän??

Vierailija
4/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että vuodessa on lomaa esim viis viikkoa, kai se on sitten koko kesän töissä jos nyt pitää 3 viikkoa?

Vierailija
5/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasloma palkaton? loma-ajat palkattomia? kuulostaako reilulta ja tekisittekö itse töitä 670e/kk? kela maksaa 300e/lapsi palkkaa, tiesittehän??

Niin kai tuo 670e on yhdestä lapsesta. Jos hoitolapsia on esim neljä niin kyllä siinä jo jonkinlainen palkka muodostuu.

Vierailija
6/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka puolet kuusta kipeänä ja silti vaan perhe maksaa täydet maksut? Tai että hoitaja ilmoittaa että ensi viikolla olen sitten siellä ja tuolla kaksi päivää, ja perhe tämänkin maksaa??

Vierailija
7/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa yksityinen pph saa pyytää mitä vaan. Käytännössä loma-aika lienee maksullinen, koska mistä hoitaja muuten saisi loma-ajan palkkaa. Pph:n palkka on sen verran pieni, ettei siitä pysty säästämään niin, että voisi lomat elellä pelkillä säästöillä. Sairaspäivärahaakin varmaan pitäisi maksaa. Kunnallisella pph:lla kunta maksaa nuo lomapalkat ja sairasrahat.

Vierailija
8/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai tuo 670e on yhdestä lapsesta. Jos hoitolapsia on esim neljä niin kyllä siinä jo jonkinlainen palkka muodostuu.

lisäksi vanhemmat ja minä sovimme keskenämme jokaisesta lapsesta oman summansa. eräs pienituloinen äiti ei maksanut minulle mitään, vain kelan etuudet sain. oma oli valintani, mutta halusin tukea hänen työllistymistä oman palkkani kustannuksella.

ne, jotka voi maksaa, kyllä joutaakin maksamaan. ymmärrättekö miten suuren kasvatus ja hoitotyön tekee aivan vieras ihminen lapsenne eteen?

Vierailija
9/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahasta perhepäivähoitaja maksaa jonkun 30% veron lisäksi sitä jotain maksua jonka nimeä en nyt muista. Tael tms.?

Vierailija
10/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitosopimuksen mukaan minulle on oikeus kolmen päivän palkalliseen sairaslomaan, muut minusta johtuvat poissaolot korvaan (vanhemman maksuosuuden) , pidän kuukauden palkallisen kesäloman, tällöin vanhemmat maksavat normaalin hoitomaksun josta on vähennetty hoitokulukorvaus 110e, talvilomaa en ole pitänyt. Kelahan katsoo hoitosuhteen irtisanotuksia jos hoidossa on yli kuukauden tauko.

Ennen hoidonaloitusta pitää aina tehdä hoitosopimus missä lukee kaikki tämä paperilla niin ei tule epäselvyyksiä.

Minusta ei ole reilua että joudutte maksamaan hoitajan opiskelupäivistä tai koko kuun hoitomaksun vaikka aloititte vasta puolessa välissä.

Etsi alueesi yksityisten hoitajien yhdistyksen puhelinnumero ja kysäise sieltä mitä mieltä ovat.

Vierailija
11/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten yrittäjällä ei ole palkallista sairaslomaa tai palkallista kesälomaa.

Jos haluaa nuo etuudet, menee esim. kunnalle töihin PPH:ksi

Vierailija
12/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomien ajaksi hoitajalla on oma varahoitojärjestely, joten hoitopaikka on järjestetty vaikka hoitaja onkin sairaana. Tätä tosin tapahtuu todella harvoin.

Yksityisyrittäjää ei tosiaan koske samat etuudet kuin palkollista. Tietenkin erityissopimuksia voi olla.

Joten yrittäjällä ei ole palkallista sairaslomaa tai palkallista kesälomaa.

Jos haluaa nuo etuudet, menee esim. kunnalle töihin PPH:ksi

Vierailija
13/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen pph on yrittäjä ja tekee sopimuksen jokaisen perheen kanssa. Sopimukseen kirjataan KAIKKI asiat!

Kukaan ei voi tulla sanomaan miten saa tai ei saa tehdä. Sopimus on perheen ja hoitajan välinen ja jokainen sen allekirjoituksellaan hyväksyy.

Minä hyvitän vanhemmille heidän maksamansa osuuden niiltä päiviltä kun en voi lapsia ottaa.

lapsesta johtuvasta poissaolosta menee normaalimaksu.

lomaa pidän 4vk/vuosi ja siitä menee myös normaali maksu. Arkipyhistä menee myös maksu.

Minä saan 560e/kk/lapsi ja vanhemmat maksavat siitä samanverran kuin mitä maksaisi kunnallisellakin eli tulojensa mukaan max.264e/kk erotuksen maksaa kunta. Kunnan maksaman osuuden saan aina, eli minusta johtuvista poissaoloista hyvitän vain vanhempien maksaman osuuden.

Jos hoito alkaa puolesta kuusta menee maksu vain puolesta kuusta.

Nyt ap. tekemään hoitosopimuskuntoon ja sinne pitää kirjata kaikki sovitut asiat lomat ja maksut yms. Niistä ei kukaan muu päätä teidän puolestanne tai voi sanoa mikä on oikein ja mikä ei.

Vierailija
14/14 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saan 598e/kk/lapsi. Ja siis toki verot ja yel tosta vähennetään.

Ns. kulukorvaushan on sen reilun 100/kk/lapsi verottomana tulona eli ei todellakaan sitä n.110e vaan tuosta summasta se n.25%.

t.15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan