Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 4-vuotias laittaa päiväkotiin, vaikka itse olen vauvan kanssa kotona?

Vierailija
30.12.2012 |

Vauva on nyt 6kk, sisaruskateus on pientä ja 4-vuotias poika (kai) viihtyy kotona?

Mä pelkään, etten pysty tarjoamaan pojalle tarpeeksi virikkeitä. Mies on matkatöissä, joten hänestä ei arkisin ole apua. Pakkasella jaksan törröttää puistossa max. 1,5 h, mutta muuten joudutaan olemaan aika pitkälti sisällä (pieni koti) tai keksimään muuta (hoplop jne).

Olen tietty vauvan kanssa valvomisesta väsynyt, enkä jaksa leikkiä isomman kanssa jatkuvasti. Isompi onkin alkanut tekemään kiusaa mulle (muksii ja puhuu pöhköjä "mä ammun sua pyssyllä"-juttuja). Lisäksi kaipaa paljon kavereita.

Poika käy kerhossa kahdesti viikossa, mutta kerhokaverit ovat 2,5-3 vuotiaita... Myös kavereillani on lähinnä vauvaikäisiä lapsia.

Mitä mä teen, kun haluaisin pitää pojan kotona, mutta kun tuntuu että päivät on vaan sitä nurinaa, että "mitä mä tekisin" ja "mulla ei ole ketään leikkikaveria"? :/

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esikoinen oli silloin vasta 1,5-vuotias. Kaikilla oli tästä parempi olo.

Sillä oli siellä kavereita ja olisi ollut kurja hänen päivärytmiään muuttaa vauvan tulon vuoksi.

Hyvää uutta vuotta, asioilla on tapana järjestyä!

Vierailija
2/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta neljävuotias kyllä jo kaipaa kavereita. Minusta paras ratkaisu olisi hoidossa kolme päivää viikossa. Isoveli saa leikkiä kavereiden kanssa, mutta saa toisaalta olla äidin ja pikkusisaruksen kanssa kotona, ja sitä kautta rakentaa suhdetta myös vauvaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura riittää takuulla, parempaa et voi tarjota! Joskus sitä jaksaa enemmän ja joskus vähemmän, mutta sitähän se elämä on. Tuo uhittelu kuuluu ikään ja on luultavasti myös mustasukkaisuutta. Ehtii hän takuulla sinne päiväkotiin vielä ja olla siellä kyllästymiseen asti. Ei lapselle joka päivä tarvi mitään sirkusohjelmistoa vetää, tavalliseen elämään totuttelukin on varmasti ihan tervettä.

Vierailija
4/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella on siis aina oma hommansa keksiä tekemistä kun ei voi ulkoilla.

Meillä nelivuotias käy kolmesti viikossa kerhossa, kahdesti jumpassa ja kerran uimassa. Muina aikoina yritetään kyläillä ja nähdä kavereita. On tässä oikeasti tekeminen että lapselle saa varsinkin kaveriseuraa riittävästi. Ei ole löytänyt kerhokavereista (vaihtoi kerhoa juuri) oikein sellaista jonka kanssa haluaisi muulloin leikkiä, joten kuskailen vanhojen kerhokavereiden luo. Mietin usein että riittääkö tämä oikeasti. Kotona pelailen ja askartelen hänen kanssaan joka päivä, mutta ei minusta ole samalla tavalla kaveriksi, tietenkään, kuin toisesta lapsesta.

Jos sinusta tuntuu, että kerhot ei vaan riitä, niin harkitse hoitoon laittamista osa-aikaisesti.

Vierailija
5/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muidenkin vauvjen äidit joilla on niitä 4v lapsia tajuaisivat hoitaa lapsensa kotona niin olis sunkin pojalla ikäistäön leikkiseuraa.

Itse pitäusin kotona (kuten pidinkin). Kerhot riitti lapselle.

Vierailija
6/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin osa-aikaisesti hoitoon. Ei se ole kenenkään etu että arki on yhtä marinaa. Ei vauvasta ole seuraksi 4-vuotiaalle.

Vierailija
7/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuusi tuntia kerrallaan ja viihtyy loistavasti. Hän on aina kaivannut paljon tekemistä ja touhua, koko ajan pitäisi olla jotain. Hänen isosiskonsa (joka on nyt jo koululainen) viihtyi tuon ikäisenä ihan hyvin kotona ja ne pari kerhopäivää riitti mainiosti. Lapset on erilaisia.

Vierailija
8/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota itseesi ja ole ylpeä siitä, että SAAT nauttia lastesi seurasta ja tarjota hengähdystauon myös isommalle tästä kiireisestä oravanpyörästä. Tulet arvostamaan ratkaisuasi myöhemmin.

Vierailija
9/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhaan puoleksi päiväksi. Esikoislle kavereita ja sinä saat taukoa lapsesta.

Vierailija
10/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota itseesi ja ole ylpeä siitä, että SAAT nauttia lastesi seurasta ja tarjota hengähdystauon myös isommalle tästä kiireisestä oravanpyörästä. Tulet arvostamaan ratkaisuasi myöhemmin.

Vierailija
11/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on riittävä virike jos lapsi käy kerhossa pari kertaa viikossa. Anna kotona vapaasti käyttöön paperia, liimaa, sakset yms. Opeta leikkimään yksin ja sietämään tylsyyttä, se kuuluu elämään. Ei koko ajan tarvitse tehdä yhtään mitään. Välillä voi katsoa dvd:n jne. Ei se sen kummosempaa vaadi.

Vierailija
12/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia ja se unohtuu tällä palstalla jatkuvasti!!! Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Oma tyttäreni kaipaa aksöniä sen verran, että jos tuleva vauva valvottaa kuten esikonen jatkan tarhaa kome päivää viikossa.

Kenellä on sellaisia 4-5v lapsia, jotka eivät kaipaa ikätovereiden seuraa vähintään muutamana päivänä viikossa?

Vierailija
13/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin perhearkemme perusasia on se, että päiväkotiin mennään, kun vanhemmat ovat töissä. Muulloin on vapaapäivä. Kaverin luo mennään, jos kaveria kaipaa.

Vierailija
14/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysypäs näiltä muijilta...

ei sitä jaksa..ei millään jaksa..jos siellä kotona on monta mukeloa..mutta tehdä niitä jaksettiin. Ole fiksu älä vie lasta apinalaumaan.

Vierailija
15/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä normaali arki riittää tuonikäiselle. Menkää ulos puistoihn ja muskareihin! Toi aika on ihanaa, älä missaa sitä kun saat puistossa kertoa mitä ruokaa pilttisi syö...

Itse olen päiväkodin täti ja kehoittaisin sinua vielä malttamaan mielesi. Nykyisellään päiväkoti on ylimitoitettu ja henkilökuntaa on vähän, en voisi siis taata sun kersalles hyvää hoitoa, jos olisin sun päiväkodissas!!!! Joten mieti tarkkaan, nauti siitä ajasta kun lapsesi on pieniä ja tarvii apua! T. Äiti ja päiväkodintäti.

Vierailija
16/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ehkä voimaan vasta 2015 mutta kumminkin!

Tää päivähoito on ollut niin sosiaalipoliittista toimintaa et sais tulla soppi ja pian! En ymmärrä näitä virikelapsia päivähoidossa ollenaan! Subjektiivinen päivähoito saisi niinkuin siis madella mannerheimintietä pitkin aallokkoon!

Ja toiseksi, ku olet lapset tehnyt niin niiden kanssa pitäis jotain puuhaillakkin!

Vierailija
17/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niinku miten? Kattoo juutuuppii vai? Jos sillä on tylsää ku mä päivitän mun facesivua? Se kai tarvii jonku kaverin, ku enhän mä osaa leikkiä mitää. Eiks se riitä et synnytän sen ja yritän kestää sen aikaa, et saan dumpattua sen päiväkotiin?

Vierailija
18/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse laittaa lasta päiväkotiin Sillä normaali arki riittää tuonikäiselle. Menkää ulos puistoihn ja muskareihin! Toi aika on ihanaa, älä missaa sitä kun saat puistossa kertoa mitä ruokaa pilttisi syö...

Itse olen päiväkodin täti ja kehoittaisin sinua vielä malttamaan mielesi. Nykyisellään päiväkoti on ylimitoitettu ja henkilökuntaa on vähän, en voisi siis taata sun kersalles hyvää hoitoa, jos olisin sun päiväkodissas!!!! Joten mieti tarkkaan, nauti siitä ajasta kun lapsesi on pieniä ja tarvii apua! T. Äiti ja päiväkodintäti.

Vierailija
19/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhossa käytiin pari kertaa viikossa. Sitten puistoissa ja yhtenä iltana oli satujumppa. Joskus kun aika kävi pitkäksi, käytiin perhekerhossa.

En nähnyt mitään syytä laittaa päiväkotiin, kun itse olin kotona.

Ne muidenkin vauvjen äidit joilla on niitä 4v lapsia tajuaisivat hoitaa lapsensa kotona niin olis sunkin pojalla ikäistäön leikkiseuraa. Itse pitäusin kotona (kuten pidinkin). Kerhot riitti lapselle.

Vierailija
20/47 |
30.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä ei nykyajan äidit oikein jaksa kun aika menee fb.ssä ja vauvapalstalla.

Helpompi dumpata pentu päiväkotiin.