Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut äidit eivät anna lastensa harjoitella syömistä, pukemista, juomista jne...

Vierailija
05.12.2005 |

Minulla on pari äitituttua joilta en kehtaa suoraan kysyä, niin päivittelen sitten täällä. Heillä on pieniä lapsia 1v-3v. Lapset kaikissa ikäluokissa ovat melkein syötettäviä, juovat tuttipullosta. Ruokailutilanteissa lapsen kädet hamuavat ruokaa, lusikkaa ja lautasta.

Mutta ei, ei anneta lapselle omaa lusikkaa, sotkee liikaa. Mukista ei voi juoda, koska se voi kaatua. Ja nämä tilanteet eivät rajoitu kyläilyhommiin, vaan ihan arkipäivinä myös kotosalla.

Toinen on että 1v+ veti innolla sukkia ja housuja jalkaan, niin vastaus oli että äläs nyt, äiti laittaa niin menee kunnolla. Miksi ei voi antaa lapsen yrittää ja korjata ne sukkamakkarat sitten perästä?

Olen huomannut että lapsilla on tiettyjä kiinnostuksen kausia jolloin harjoittelisivat mieluusti uusia taitoja, mutta kieltämällä harjoittelun vanhemmat torpedoivat nuo taidon alut.

On se sitten kiva päivitellä kun 3v juo tuttipullosta eikä suostu itse syömään tai pukemaan....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tytöt kivoja että haluavat yleensä yrittää edes jotain itsekkin. ja sotkuhan siitä tulee, mutta äkkiä ne oppii ja sit on helppooo..

Vierailija
2/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perusteli sen minulle sillä että haluaa pitää lapsen mahdollisimman kauan " vauvana" kun on niin vähän aikaa pieni..

No lapsi on nyt 4 ja voitte kuvitella miten vaikeaa hänelle on monet monet asiat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei anneta harjoitella silloin kun vanhemmat on opettamassa ja vahtimassa niin kuinka suuria vaaroja voi sattua jos yksin keksii alkaa kiipeilemään kun uteliaisuus voittaa ja vanhemman silmä välttää.

meillä on annettu kokeilla ja lapsi on juonut lasista siitä saakka kun alkoi maitoa juomaan eli 1v paikkeilla. siihen saakka rintaa. kaikkea on annettu tehdä, mutta syöminen alkoi kiinnostaa vasta puolitoistavuotiaana ja pukeminen ei vielä kaksi ja puolivuotiaanakaan.

sitten vaipattomuus: lapsi haluaisi olla ilman vaippaa, mutta kastelee silloin yleensä housunsa. jaksan kaksi päivää ja laitan vaipat. sitä en jaksa kauempaa, vaikka tykkäänkin siitä, että lapsi saa sotkusta riippumatta yrittää.

Vierailija
4/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtää paljon, käy potalla.

Ja itse uskon että suuri osa siitä on isommassa sisaruksessa ja malliesimerkissä, mutta myös siinä että olen antanut lapset tehdä ja harjoitella, aivan itse.

Toki sotkua tuli ja tulee vielä joskuskin, mutta so what, kaatu se lasi äidiltäkin viime aterialla :) Ps. Ja vielä pikkujouluissa ;)

Vierailija
5/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tyttö on ekaluokkalainen ja jos se on yökylässä joskus kaverin luona, niin ne ihmettelee kun se on niin omatoiminen ja osaa tehdä itse leivän...siis oumaigaad. osaa voidella leivän ja vasta 7 vuotias...

meillä ainakin lapsi saa ja häntä on kannustettu yrittämään ja tekemään asioita itse. tulee sitten sotkua tai ei. ja sotkunkin siivoamisessa lapsi joutuu usein auttaa.

Vierailija
6/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli niin ihanaa kun lähdettiin tytön 3v. kanssa lähikauppaan ja hän laittoi itse kengät jalkoihin. Ja vääriin jalkoihin tietysti! En kuitenkaan alkanut korjaamaan kun oli ne ITSE niin hienosti laittanut! :)

Vierailija
7/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nenä, mutta kyllä hän senkin osaa. Ihan turha kuvitella, että lapset eivät oppisi noita asioita, jos heitä vielä yli 1-vuotiaanakin syötetään ja puetaan.

Kyllä on pikkukakkosen kanssa ollut välillä rasittavaa, kun hän ehdottomasti on halunnut n. 2-vuotiaasta pukea itse päälle ja vielä yhdellä kädellä. Ei aina aika riitä siihen odotteluun ja jaksa aina keksiä uusia houkutuksia, jotta saisi auttaa.

Vierailija
8/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oppivat myös vanhempien laiskuudesta. meillä joskus tapana miehen kanssa jäädä aamulla sänkyyn vielä pitkäkseen. lapset ei malta, silloin 4v työntää tuolin jääkaapille ja ottaa levin, voitelee itselleen ja pikkusiskolle leivät.. juotavaakin saa annettua hanasta molemmille.

tiskitkin on halunnut tyhjentää koneesta itse, laittaa välineet, muovikipot ja kattilat omille paikoilleen ja muovimukit alahyllylle. lautaset ja lasit pinoaa järjestykseen tiskarin päälle.

oppivat tosi hyvin kun ei pelkää että jotain menee rikki tai että tulee sotku. antakaa kokeilla, yllätytte miten ne on älykkäitä ja toimeliaita.

Vierailija
9/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

passaamisen sillä, että pääsee niin paljon helpommalla ja nopeammin, kun pukee/syöttää itse lapsen. Oma poikani on nyt 1,3v. Juo tavallisesta mukista kylässä sekä kotona. Kotona saa syödä itse, kylässä minä syötän lusikalla annettavat ruuat. Pukee itse pipon, hanskat, sukat, paidan, jos ei ole kiire mihinkään. Yleensä varaan sen verran aikaa että hyvin voi poika harjoitella pukemista ja syömistä itsekkin.

Vierailija
10/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v4kk ja kokoajan tarttisi olla kynä kädessä.. Vessan seinään lyijykynällä, sohvaan kuuliksella ja mitähän vielä! Kyniä takavarikoitu, mutta aina tuntuu jostain löytävän!

Puuhalehtiön ja taiteilijansalkun saa joulupukilta.. Nyt vielä joutunut tyytymään lyijykynään.

Vierailija
11/11 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö 1,5-vuotias, kaiken saa yrittää tehdä itse jos haluaa.. Syönyt itse monta kuukautta, enää ei tarvitse omalla lusikalla sohia väliin, pukee saappaat, housut ja vaikka kuinka menisi väärinpäin, aina tulee kehut, jatkaa sitten jatkossakin yrittämistä!

Me ollaan ainakin oltu sitä mieltä, että rätti ja pesukone on sitä varten että lapsikin saa olla ja yrittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi