Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari: Jorvissa lastenosaston potilaista puolet muita kuin suomalaistaustaisia

Vierailija
29.12.2012 |

Miksi?

Onko terveys jakautunut näin epätasaisesti? Oko kohtuullista, että me hyväosaisina rahoitamme vähemmän hyvinvoivien terveysmenoja vai onko tämä rahoittaminen meiltä pois?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siinä olla kulttuurierojakin että miten lääkäriin hakeudutaanEn ole lukenut Hesarin juttua, joten saatan olla väärillä jäljillä...

Voi olla, että jotkut hakeutuvat lääkäriin helpommin kuin toiset. Kävin joskus samassa perhekerhossa yhden äidin kanssa, joka oli miltei viikottain lääkärissä jonkun lapsensa kanssa. Pienikin nuha tai joku muutos normitilanteeseen niin heti mentiin lääkäriin.

oman diagnoosin perusteella joutuu.

Vierailija
42/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittavat myös enemmän ambulansseja. kertoi eräs alan ihminen. Aika paljonturhia soittoja juurikin liittyen lapsiin. Sitä ei sitten tiedetä onko ongelma hätäkeskuksen ja soittajan kommunikointitaidoissa, että ambulanssi lähetetään "varmuuden vuoksi" useammin kuin suomea puhuvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen mieluummin terve jasamaa toivon lapsellenikin kun lasken että saan kaiken hyödyn Suomen terveyden- ja sairaanhoidosta.

Kyllä priorisointiin vaikuttavat aika monet seikat esim:

- sairauden laatu (kaikki sairaudet eivät ole samalla viivalla)

- esim leikauksesta saatava hyöty

- asuinpaikka (kunnat säästävät)

- lääkäri (toiset laittava helpommin)

- potilas itse (osaako vaatia)

- muiden potilaiden määrä

- hoitotakuu

- aikataulujen sopiminen esim onnistuuko pääsemään petuutusajalle

jokaisen omiin sairauksiin taas vaikuttaa:

- perimä

- elintavat

- elinolosuhteet

ja jotkut menevät lääkäriin paljon helpommin kuin toiset.

Suomalaisilla on monilla työpaikkalääkärit ja vakuutukset ja osa maksaa ihan itse leikaukset.

Vierailija
44/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tule aivan turhia kustannuksia.

Minusta tyhmempää on käydä turhissa leikkauksissa esim. leikelyttää naamaansa ja tissejään sekä käydä erilaisissa rasvaimuissa ja mahalaukun kuristuksissa. Näiden korjauksia sitten yhteiskunta joutuu maksamaan kun menevät pieleen.

Implanteista tulee vielä pitkät leikkausjonot. Toivottavasti niistä perittävät maksut ovat huomattavasti kallimmat. Vai meinaatteko oikeasti että implantit kestävät 50-70 vuotta rikkoutumatta? Uskokoon ken tahtoo.

Vierailija
45/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen mieluummin terve jasamaa toivon lapsellenikin kun lasken että saan kaiken hyödyn Suomen terveyden- ja sairaanhoidosta.

Kyllä priorisointiin vaikuttavat aika monet seikat esim:

- sairauden laatu (kaikki sairaudet eivät ole samalla viivalla)

- esim leikauksesta saatava hyöty

- asuinpaikka (kunnat säästävät)

- lääkäri (toiset laittava helpommin)

- potilas itse (osaako vaatia)

- muiden potilaiden määrä

- hoitotakuu

- aikataulujen sopiminen esim onnistuuko pääsemään petuutusajalle

jokaisen omiin sairauksiin taas vaikuttaa:

- perimä

- elintavat

- elinolosuhteet

ja jotkut menevät lääkäriin paljon helpommin kuin toiset.

Suomalaisilla on monilla työpaikkalääkärit ja vakuutukset ja osa maksaa ihan itse leikaukset.

Perusteena ei voi olla että vakuutus tai potilas itse maksaa hoidon, joka on jo kertaalleen verojen muodossa maksettu.

Sen lisäksi todella sairaat ja erityislääkärien hoitoa tarvitsevat lapset hoidetaan julkisella puolella kuitenkin, siinä ei vakuutukset auta. Nyt julkinen sairaanhoito on ruuhkautunut maahanmuuttjien tarpeiden takia. Jos et usko, niin mene vaikka istumaan lastenklinikan kahvilaan Helsingissä ja katsele ympärillesi. Otannan perusteella kuvittelisi, että Suomessa on puolet väestöstä maahanmuuttajia. Tai sitten ne todellakin rasittaa julkista terveydenhoitoa liikaa.

Vierailija
46/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei olisi ensimmäistäkään maahanmuuttajaa.

Sit tosin varmaan oltaisiin kieltämässä hoitoa vähäosaisilta.

Ihan natsimeininkiä. Häpeä ap.

Vierailija
47/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska päiväkodissaan on ulkomaalaisia muksuja, jotka tartuttivat häneen tietyllä alueella esiintyvän loisen. Neuvolassa taas kuulin terveydenhoitajien juttelevan erään ulkomaalaisen lapsen tuberkuloosista. Kun tänne saa nähtävästi tulla vapaasti eikä mitään tarkastuksia tehdä, näin siinä sitten käy: sairaudet, joista olemme päässeet eroon vuosikymmeniä sitten, palaavat.

Vierailija
48/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kyseessä yhden hetken otanta yhdeltä osastolta ja luokittelu "suomalaistaustainen" on aika epämääräinen ja yksipuolinen.

Jos tossa lehtijutussa ei ole edes sanottu niin kuin ap väittää.

Linkkiä juttuun?

Vierailija
49/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on syytön ja hoidon tarpeessa etnisestä taustastaan huolimatta.

somali tai mikä lie. penniäkään en antaisi, jos olisi minusta kiinni. kyllä Luoja korjaa sairaat ja heikkovoimaiset pois, kun annetaan sen hoitaa tehtävä.

No, eipä ole, eikä tule olemaan. Onneksi demokratiassa enemmistön (eli järkevien) tahto toteutuu ja kaltaisesti vähemmistöt (idiootit) eivät pääse mistään päättämään, saavat vaan aukoa päätään. :D

Vierailija
50/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvin L3:lla on 15 sairaansijaa.

Eli jos siellä sattui olemaan jutuntekohetkellä on n. 6-8 ulkomaalaistaustaista, se on jo noin puolet. Lukumäärä on niin pieni, että se voi aiheutua pelkästä sattumasta. Samasta perheestä vaikka 2-3 lasta samaan aikaan pahassa noroviruksessa tai influnessassa ja naapurin/sukulaisen perheestä myös joku, kun saatiin tartunta samaan aikaan, niin ei tarvita kuin muutama muu ulkomaalaistaustainen lisäksi ja puolet osastosta on siinä. Osasto on infektio-osasto, joten tuo on ihan mahdollista.

Vierailija
51/51 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska eihän mamu-taustaisia voi olla kuin max 10% pk-seudun asukkaista...?