Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiallisia neuvoja, kiitos! Miten päästä työkaverista eroon parhaiten

Vierailija
29.12.2012 |

sillä lailla huomaamattomasti ja ystävällisesti? Olemme työskennelleet samassa tiimissä pian kahden vuoden ajan ja siinä ajassa tutustuneet toisiimme sen verran hyvin, että olemme viettäneet jonkin verran yhteistä aikaa vapaa-ajallakin, eikä meitä voi sanoa enää pelkiksi työkavereiksi.

En jaksa alkaa selostamaan syitä, miksei minua huvita enää kaveerata tämän henkilön kanssa sen enempää kuin töiden puolesta on pakko, mutta kuinka ottaa sillä lailla huomaamattomasti ja ystävälliseen sävyyn etäisyyttä kyseiseen henkilöön? Olen pari kertaa jo yrittänyt, mikä on päätynyt siihen, että joko hän tai joku muu tiimistämme on huomannut tilanteen ja sitten olen joutunut selittelemään tilannetta eri tavoin. Neuvoja, kiltit.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa.

Tai sitten vähennät tapaamisia tosi pikkuhiljaa ja vaivihkaa. Joka kerta ei voi keksiä tekosyitä, mutta pikku hiljaa ystävyys voi "hälvetä".

Mitä työkaverisi on tehnyt? Vai onko vain muuten vaan osoittautunut rasittavaksi?

Vierailija
2/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi "ilkeäkään" olla ja sanoa suoraan, ettei hänen seuransa enää kiinnosta muussa kuin pakollisissa työasioissa.

Olemme esimerkiksi ennen pitäneet yhdessä taukoja ja käyneet lounaalla, nyt olen viimeaikoina välillä lähtenyt itsekseni käymää kahvilla, enkä pyytänyt häntä mukaan, ja saanut suorastaan vihaiset kyselyt, että mikä vaivaa, kun en pyydä häntä mukaan kahville. Samoin muut tiimissämme ovat saattaneet kysellä, että onko välillämme kinaa, kun huomaavat, ettemme yhden työpäivän aikana ole juuri jutelleet toisillemme pakollisia asioita enempää.

Kuten sanoin, en halua alkaa ruotimaan sen tarkemmin syitä tähän ystävyyden katkeamiseen. Olen vai todennut, ettei meistä miksikään sydänystäviksi ole, olemme liian erilaisia ja olen vain viimeaikoina ärsyyntynyt tämän henkilön seurasta. Toimeen olen valmis tulemaan työn vuoksi, mutta en pidä tästä henkilöstä niin paljoa, että haluaisin olla hänen kanssaan ystäviä tai edes kavereita.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt siellä kahvilla ihan ittekses jos siltä tuntuu ja kun kysyy sanot että halusit olla rauhassa. mitä se kenellekkään kuuluu? onko sulla joku sähköputkimies tarttunu lahkeeseen? lopeta se nössöily

Vierailija
4/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdotonta keksiä joku teko syy, miksi haluat vaihtaa paria?

Tulisi vähemmän tilanteita, joissa sun "pitää" lounstaa yhdessä tms.

Vierailija
5/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vastaavassa tilanteessa omalla työpaikallani. Olen viime vuodet viettänyt kaikki tauot yhden ihmisen kanssa ja ollaan oltu tekemisissä vapaa-ajallakin ehkä 4-8 kertaa vuodessa, soiteltu lomilla jne.

Tilanne on muuttunut vähän aikaa sitten ja meillä kanssa töissä huomautellaan siitä, että ei enää olla niin läheisiä.

Koitan aina lounaalle sopia etukäteen muidenkin kanssa, että mennään porukalla sinne ja sinne, sitten sanon tälle yhdelle, että ollaan menossa sinne klo silloin. Tää sitten tulee mukaan, mutta ei tarvitse olla kahden.

Yhtenä päivänä sanoin itse, että menen käymään asioilla lounaan yhteydessä, joten menenkin normaalia myöhemmin. Toisena päivänä sanoin tapaavani kaverin lounaalla. Sitten piti hakea joululahjoja eri suunnasta. Välissä aina käyn normaalisti lounaalla, mutta kerään porukkaa mukaan. Idea on hiljalleen häivyttää sitä käsitystä, että me vietettäisiin tauot kahdestaan.

Taukoja en ehdi paljon pitää, kun on niin kiire koko ajan. Sitten haen kahvit työpisteelle ja juon siinä.

Töitä teen kuulokkeet päässä, koska on niin kiire ja pitää saada keskittyä ja kaikki hälinä häiritsee. Se vähentää kauheasti kaikenlaista sosiaalista touhua.

Sitten taas välillä olen ihan ystävällinen ja juttelen, mutta mitään suunnitelmia en yhteisestä ajanvietosta tee, kun en vielä tiedä, käykö ja katotaan sitten.

Koitan rakennella kuvioita niin, että meidän erillään oleminen ei enää ole kummallista, vaikka ollaankin välillä yhdessä. Siitä sitten vähentelen hiljalleen. Tavoitteena on, ettei kesälomalla enää tulisi mieleenkään kysellä kuulumisia.

Vierailija
6/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt siellä kahvilla ihan ittekses jos siltä tuntuu ja kun kysyy sanot että halusit olla rauhassa. mitä se kenellekkään kuuluu? onko sulla joku sähköputkimies tarttunu lahkeeseen? lopeta se nössöily

mitäpä se kenellekään kuuluu, jos haluan käydä yksin kahvilla. Mutta sanopa se tiimiläisillemme, jotka ovat kaikki heti utelemassa, että mistä nyt hiertää. Kaduttaa, että menin koskaan tutustumaan niin läheisesti koko ihmiseen.

Ap

Vierailija
7/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdotonta keksiä joku teko syy, miksi haluat vaihtaa paria?

Tulisi vähemmän tilanteita, joissa sun "pitää" lounstaa yhdessä tms.

Voisi olla tosiaan hyvä idea pikkuhiljaa häivyttää sitä kuvaa, että käymme aina yhdessä tauoilla. Kuulokkeita minäkin pidän toisinaan korvilla töitä tehdessäni, mutta kun tämä iilimato (anteeksi vain) ilmestyy jatkuvasti työhuoneeseeni vaihtelemaan kuulumisia ym.

Kutoselle; emme ole varsinaisesti työpari vaan meillä on työtiimi, johon kuulu n. kymmenen ihmistä.

Ap

Vierailija
8/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pyytää myös muita tiimiläisiä mukaan kahville ja lounaalle. Ehkä on helpompi kestää stä yhtä työkaveria, kun on osa isompaa porukkaa.

Vierailija
9/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeita minäkin pidän toisinaan korvilla töitä tehdessäni, mutta kun tämä iilimato (anteeksi vain) ilmestyy jatkuvasti työhuoneeseeni vaihtelemaan kuulumisia ym.

Mä pidän ovea kiinni ja sitten kun joku kysyy, sanon, että oli yks puhelu ja laitoin siksi kiinni ja unohtui. Tai pidän kuulokkeita päässä niin, että mikrofoni on suun edessä, jolloin näyttää siltä, että mulla on puhelu käynnissä. Tai vastaan, että ovi on kiinni, koska mun pitää saada tää suunnitelma oikeasti valmiiksi ennen neljää, koska pitää tänään ehtiä töiden jälkeen vielä sinne ja tänne. Tai että ovi on kiinni, koska on puhelinpalaveri alkamassa.

Pidän ainakin puolet päivästä ovea kiinni.

Ja selitän yhteisillä tauoilla usein sitä, miten on nyt ollut viime viikot niin kiirettä, kun se ja se juttu kuormittaa. Että on pakko keskittyä ihan tuhat prossaa.

Selitän tekemisiäni sillä tavalla, että kenelläkään ei pitäisi olla syytä väittää, että jotenkiin hyljeksin ex-kaveriani.

Jos voisit kertoa jollekulle töissä, että pyrit tyypistä eroon, voisitte sopia, että tämä toinen tulee pelastamaan sut välillä. Meillä oli kolmen ihmisen kesken joskus kauan sitten sopimus, että aina kun nähdään yksi iilimato jonkun työpisteellä, mennään hakemaan kaveri palaveriin tai kysytään jotain. Jos oli omia papereita mukana, kysyttiin, miten kauan teillä vielä menee ja heiluteltiin niitä omia papereita. Jos ei ollut, mentiin kysymään, voisiko kaveri tehdä sen ja sen jutun ripeästi valmiiksi, kun sitä odotetaan.

Ymmärrän kyllä, jos et voi hommata liittolaista, vaikka se auttaisikin. Mäkään en tällä kerralla voi.

7

Vierailija
10/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä enkä muussakaan asiassa.

Perustelut

1) ne eivät ole kunnioittavia sille toiselle osapuolelle. Jokainen ansaitsee kuulla reilusti missä mättää. Ihmissuhteiden pitäisi olla tasaveroisia silloinkin kun jokin hiertää. Nythän 'varastat' totuuden suhteenne tilasta itsellesi jos et sano suoraan. Kirjoitit työtoverin kivahtaneen missä nyt mättää. Siihen olisi pitänyt vastata oikein, mutta kauniisti

2) valkoiset valheet jne kärähtävät mustiksi ennemmin tai myöhemmin. Jos tänään et lähtenytkään lounaalle koska piti käydä pankissa, huomenna tämä tuskin menee läpi.

Etkö voisi vaan sanoa suoraan, että kiität yhdessä vietetyistä ajoista mutta että nyt sinusta tuntuu että haluat suunnata aikaasi eri suuntaan, kaipaat tällä hetkellä elämältä eri asioita ja toivotat hänelle hyvää jatkoa.

Vierailija
11/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamasi kaltainen liittoutuminen toisten kanssa selän takana yhden ihmisen karttamiseksi on aivan yksiselitteistä työpaikkakiusaamista ja sitä ei missään tapauksessa tule sallia. Aikuisten pitää selvittää asiat keskenään eikä koko porukan ryhtyä yhtä jäsentä eristämään.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6paikkakiusaaminen

"Jos voisit kertoa jollekulle töissä, että pyrit tyypistä eroon, voisitte sopia, että tämä toinen tulee pelastamaan sut välillä. Meillä oli kolmen ihmisen kesken joskus kauan sitten sopimus, että aina kun nähdään yksi iilimato jonkun työpisteellä, mennään hakemaan kaveri palaveriin tai kysytään jotain. Jos oli omia papereita mukana, kysyttiin, miten kauan teillä vielä menee ja heiluteltiin niitä omia papereita. Jos ei ollut, mentiin kysymään, voisiko kaveri tehdä sen ja sen jutun ripeästi valmiiksi, kun sitä odotetaan.

Ymmärrän kyllä, jos et voi hommata liittolaista, vaikka se auttaisikin. Mäkään en tällä kerralla voi.

7

[/quote]

Vierailija
12/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan... Olet naisvaltaisessa työpaikassa töissä...?

Miten paljon aikaa teillä meneekään tuollaisen asian vatvomiseen? Ja siihen osallistuu kokonainen tiimi... Kuka juo kahvia ja kenen kanssa... Huoh.

Pyytäkää pomoltanne lisää töitä ja keskittykää niihin, ei ole enää aikaa vatvoa ihmissuhteita.

Vierailija
13/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kohta itse liemessä ja halveksittu työpaikkakiusaaja. Olisipa kamalaa, jos joku omista ihanista työkavereista alkaisi dissaamaan. Mitä pahaa hän on sinulle tehnyt?

Vierailija
14/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuollaisessa tilanteessa totuuden kertominen satuttaa ja loukkaa. Todennäköisesti kyse on ihmisten välisestä kemiasta, ja ottaa todella kovasti itsetunnon päälle, jos työkaveri torjuu, kun oletkin niin tylsä ihminen.

Hienotunteisuutta siis kehiin. Tekosyyt ja valehtelut minimiin mutta tosiaan lounaalle ja kahville isommalla porukalla. Jätä joskus lounas väliin ja syö omassa huoneessasi eväitä. Ole ystävällinen ja kohtelias mutta älä kerro henkilökohtaisia asioita äläkä kysy niistä.

Jo näillä päästään siihen pisteeseen, että välit ovat etäämmät. Kannattaa kaikin tavoin välttää sitä, että teidät luokitellaan bestiksiksi ja yrittää isommalla porukalla liikkua joka paikassa. Silti epäkohtelias ja töykeä ei saa olla.

Vierailija
15/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla jatkuvassa kanssakäymisessä toisten kanssa. Ei voi olla ovi kiinni. Oletko jossain valtion tukityö hommissa?

Vierailija
16/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yrität "laimentaa" hänen seuraansa mahdollisimman suurella määrällä muita työkavereita. Ei siinä kahvipöydässä yhden ärsyttävät jutut niin paljon ehdi vaivata, jos paikalla on viisi muutakin juttelemassa.

Vierailija
17/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se pitäisi oikeasti tehdä, mutta meille tavallisille ihmisille asiat ei aina hoidu niinkuin Stromsössä.

Vierailija
18/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin kanssa on vaan tultava toimeen ja asiat pitää selvittää.Tilanne ei ratkea ovella eikä korvalappu musiikilla eikä pois kävelemisellä.

Tää suomalaisten sosiaalisuus on niin metsästä....

Vierailija
19/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen näitä juttuja, onnittelen itseäni siitä, että olen työpaikan ainoa nainen. Kuuntelen mieluummin alapääjuttuja ja autonostopohdiskeluja kun käytän työaikani ihmissuhdepeleihin.

Vierailija
20/21 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitella, että mulla töissä olisi ikinä muut tiimistä huomannut mitään työkavereiden bestisjuttuja. Jotkut tulee juttuun, toiset ei. Ei ne miehet mitään kaveruuksia analysoi ja ihmettele, jos ennen kaverit ei olekaan enää jatkuvasti yhdessä.

Ap tässä neuvot:

- keksi tekosyitä, ettei sovi lounas, ei ehdi jutella jne.

- älä puhu enää mitään henkilökohtaisia tai kysy, kun tulee juttelemaan olet hymyilevän vähäsanainen ja hetken päästä sanot, että "sori, mun on pakko jatkaa tätä..."

- jos kysyy, mikä sua vaivaa, niin kiellät kaiken "vaivaamisen" ja sen jälkeen jatkat samaa linjaa

- voit rentoutta lisätäksesi kommentoida jotain ohimennen kävellessä tyyliin "voi, hitsi siellä tulee tota lunta", näin et viesti luokkaantumisesta vaan siirrät suhteen tavallisella työkaveruuden tasolle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi