Me ollaan virallisesti pienituloisia ja välillä jopa köyhiä mutta ei kyllä siltä tunnu
Ei todellakaan. Uudessa (tosin pienessä) omakotitalossa asutaan, joka rakennutettiin. Talo on kauniisti sisustettu, lapsilla riittää vaatetta ja leluja yllin kyllin. Talossa 2 vanhaa / vanhahkoa autoa ja miehen tuunausauto. Ja pikkasen säästetäänkin. Perusruokaa syödään, mutta kaupassa en kyllä katso juurikaan hintoja. Ja silti me ollaan muka oikein virallisesti pienituloisia :D
Kommentit (42)
:-D en voi kun nauraa, ihan samaa mietin aina näistä aloituksista. Aina on sata ämpäriä mustikoita pakastmiessa kaiken lisäks..
sikiää näihin aloituksiin???
Joo, me ollaan muka tosi köyhiä; käteen jää verojen jälkeen -200 ja tossa on jo lapsilisät mukana.
Me kuitenkin jäydään risteilyllä joka kesä ja Tahitilla joka toinen talvi.
Asutaan kivasti sisustetussa omakotitalossa jossa lapislle (3kpl) loistava piha. Ite kasvatellaan perunat, porkkanat ja kaura. Sillä muuten säästä hirveesti....
Auto on vanha mutta tosi hyvä kuntonen, se ole ikinä rikki ja vie mensaakin vaan desin sadalle kilsalle. Semmonen vanha kiva tila-auto.
Säästöön jää 300-500 euroa joka kuukausi vaikka lapsilla on lelut, pelit ja vehkeet vimosen päälle. Mutta me hyödynnetäänkin aleja joihin osutaan tietenkin aina sillon kun esim. telkkarikin maksaa vaan 100 euroa! Hurja kun hyvä tuuri, pitää vaan jaksaa kierrellä!
Velaksi ei tietenkään koskaan osteta mitään ja kotikin on maksettiin loppuun jo 15 vuotiaina....
Me ollaan keskituloista, muttei siltikään ole varaa mihinkään fileisiin vaan ihan perusjauhelihakastikkeita syödään ja seitiä. Toiseen autoon ei ole varaa. Lapsilla ei ole todellakaan pelejä ja vehkeitä vimpan päälle. Omakotitalo on vanha, tonttikin on vuokralla. En nyt köyhiksi meitä sanoisi, mutta kummasti kaikki raha aina hupenee. Meidän tulot tällä hetkellä n. 3300 euroa, kun olen hoitovapaalla. Kun palaan töihin, tulot jonkin verran enemmän. Meillä 2 lasta, 1- ja 5-vuotiaat.
Meillä nettotulot 2300e/kk (kaksi aikuista ja kaksi lasta, 2v. ja 6v.) ja todellakin joudutaan katsomaan, mitä kaupasta ostetaan. Kalliista asunnosta ei ole kyse, asutaan neukkukuutiossa syrjässä ja asumismenoihin menee 800e/kk (yhtiövastike ja laina). Auto on 11 vuotta vanha.
Tietysti päälle tulee muina kuluina vielä vakuutukset, netti, puhelinlaskut sekä esikoisen harrastus.
Kuopuksen vaatteet ostetaan aika pitkälti kirpparilta, esikoisen vaatteita ei oikein enää käytettynä läydä. Minä ja mies ostellaan tosi harvoin vaatteita.
Elektroniikka ei ole vimpan päälle. Telkkari vanha kuvaputki (pelkään, koska sekin mahtaa sanoa sopimuksensa irti) jne.
Hyvällä tuurilla saadaan jotain säästöön, yleensä ei. Nytkin säästövarannot hupenivat auton korjaukseen eli on taas aloitettava alusta.
Kerran kesässä tehdään kotimaassa pieni lomareissu (yleensä päivän mittainen. Kaksi päivää jos teltta mukana) ja sitäkin varten joudutaan säästämään rahaa.
Me ollaan keskituloista, muttei siltikään ole varaa mihinkään fileisiin vaan ihan perusjauhelihakastikkeita syödään ja seitiä. Toiseen autoon ei ole varaa. Lapsilla ei ole todellakaan pelejä ja vehkeitä vimpan päälle. Omakotitalo on vanha, tonttikin on vuokralla. En nyt köyhiksi meitä sanoisi, mutta kummasti kaikki raha aina hupenee. Meidän tulot tällä hetkellä n. 3300 euroa, kun olen hoitovapaalla. Kun palaan töihin, tulot jonkin verran enemmän. Meillä 2 lasta, 1- ja 5-vuotiaat.
Meillä nettotulot 2300e/kk (kaksi aikuista ja kaksi lasta, 2v. ja 6v.) ja todellakin joudutaan katsomaan, mitä kaupasta ostetaan. Kalliista asunnosta ei ole kyse, asutaan neukkukuutiossa syrjässä ja asumismenoihin menee 800e/kk (yhtiövastike ja laina). Auto on 11 vuotta vanha.
Tietysti päälle tulee muina kuluina vielä vakuutukset, netti, puhelinlaskut sekä esikoisen harrastus.
Kuopuksen vaatteet ostetaan aika pitkälti kirpparilta, esikoisen vaatteita ei oikein enää käytettynä läydä. Minä ja mies ostellaan tosi harvoin vaatteita.
Elektroniikka ei ole vimpan päälle. Telkkari vanha kuvaputki (pelkään, koska sekin mahtaa sanoa sopimuksensa irti) jne.
Hyvällä tuurilla saadaan jotain säästöön, yleensä ei. Nytkin säästövarannot hupenivat auton korjaukseen eli on taas aloitettava alusta.
Kerran kesässä tehdään kotimaassa pieni lomareissu (yleensä päivän mittainen. Kaksi päivää jos teltta mukana) ja sitäkin varten joudutaan säästämään rahaa.
Kun aletaan kysymään menoja, vastaaminen ketjuun lakkaa. Kuka näitä aloituksia jaksaa tehdä?
olisi kallista vaan ihan muu oheistoiminta. Viime kesänä käytiin Turussa ja jo pelkästään Linnassa käynti vei ihan kivan summan....
Molemmilla vakkarityöt kuitenkin, mies duunari ja minä yrittäjä. Kolme lasta, okt ja lähes uusi audi.
Hyvin pärjätään, rahaa jää säästöönkin joka kuukausi silloin kun ei ole mitään isompaa remonttia menossa, auto ei ole velkarahalla ostettu, talosta on lainaa mutta maltillisesti MUTTA me ei ikinä tehdä ulkomaanmatkoja, hoitomaksut ollaan säästetty kun lapset olen aina saanut hoidettua kotona töiden ohessa, nyt jo kaksi koululaisia, meillä ei ole kesämökkiä ja tämä meidän vanha talokin on ostettu halvalla huonokuntoisena..itse rempattu tämä alusta loppuun kovalla työllä mutta rahaa säästäen siinäkin. Eikä asuta pk-seudulla mikä sekin leventää elämää.
Mukavasti elellään ja rahat riittävät hyvin.
nettona saan lähes 2700, ja silti kitkutellaan. Maksan tästä siis kolmen elämisen, itseni lisäksi pari teiniä...
Jos on noin vaikeeta tolla rahalla ni naurattaa sun elämäs!Älä tee enempää lapsia, ethän??Mä en jaksa elättää sunlaisia perheitä ja niitten lapsia jotka ei opi vanhemmiltaan miten eletään??Ymmärrrätkö sä sanaa säästäminen???
Aloita tyttö vaikka siitä, että joka kk ihan EKAKSI laitat 20 e purkkiin kesälomaa varten.Joskus voit heitellä hiluja sinne, niin 300 e on nopeesti kasassa kesälomaa varten.Voitte sitten vaikka päästä Tallinnaan risteilylle, niitä saa kympillä.Ei vittu mitä urpoja täällä Suomessa kasvaa!!!!
ainoo, mitä keksin heille, että osatisivat esikoisenkin vaatteet kirpparilta eikä vain kuopuksen, tosi reilua ...
Kun aletaan kysymään menoja, vastaaminen ketjuun lakkaa. Kuka näitä aloituksia jaksaa tehdä?
Anteeksi kovasti, että kehtasin poistua koneen ääreltä :D
Asuminen kaikkineen 1150 euroa. (mukana myös kiinteistövero)
Vakuutukset 100 euroa
Hoitopaikkamaksu 80-144 euroa (vaihdellut tulojen mukaan)
Netti 19
Puhelimet 50-60 (liikaa!)
Tuossa on meidän pakolliset laskut. Ei ole osamaksuja, kanavapaketteja, kalliita lehtitilauksia jne, jotka varmasti selittää joidenkin menoja. Prinsessa-lehti tulee mutta se nyt ei maksanut kuin muutaman kympin. Bensa- ja dieselmenot on hirveän vaihtelevat, 200-300 euroa veikkaisin mutta rehellisesti sanoen en ole koskaan laskenut. En ole myöskään laskenut nyt pitkään mitä menee ruokaan. Itse pyrin tekemään ruoat. Lisäksi jauhelihakin on nykyään kallistunut reilusti ja broilerin filettä ja porsaan ulkopaistia saa niiden suikaleiden hinnalla useastikin.
Ei ole pakko, mutta minä myös väitän että osalla rahojen riittämättömyys on järjenköyhyyttä eikä oikeaa. Meillä on totta kai se etu, että autot korjataan itse ja osatkin on halpoja. Toisessa autovakuutuksessa on bonuksia muistaakseni 60 % ja toisessa "rottelossa" ei ole kaskoa ollenkaan. Vakuutukset kilpailutettu, esimerkiksi Tapiolassa vakuutukset olisi olleet hurjasti kalliimmat! Nytkin ostin lohta joulun jälkeen tarjouksesta 3.99 euroa, Lidlissä on usein 7.99 euroa ruodoton lohi, joten minusta kyllä turha väittää että noilla tuloilla ei söisi muuta kuin lohta. Varmasti on noilla rahoilla varaa porsaan tai broilerin fileeseen, jos ei rahoja ihan hassaa. Meilläkään ei ole pelejä ja vehkeitä viimeisen päälle. Mutta leluja ja vaatetta kyllä riittää liiaksikin asti. 1 iso telkkari, joka ostettu pari vuotta sitten, ei mitään uutta elektroniikkaa sen kummemmin kun ei edes kiinnosta. Täällä ei ole mitään järkeä ostaa riesaksi vanhaa omakotitaloa mitä pitäisi sitten laittaa ja tontit halpoja verrattuna vuokrahintoihin.
:-D en voi kun nauraa, ihan samaa mietin aina näistä aloituksista. Aina on sata ämpäriä mustikoita pakastmiessa kaiken lisäks..
sikiää näihin aloituksiin???
Joo, me ollaan muka tosi köyhiä; käteen jää verojen jälkeen -200 ja tossa on jo lapsilisät mukana.
Me kuitenkin jäydään risteilyllä joka kesä ja Tahitilla joka toinen talvi.
Asutaan kivasti sisustetussa omakotitalossa jossa lapislle (3kpl) loistava piha. Ite kasvatellaan perunat, porkkanat ja kaura. Sillä muuten säästä hirveesti....
Auto on vanha mutta tosi hyvä kuntonen, se ole ikinä rikki ja vie mensaakin vaan desin sadalle kilsalle. Semmonen vanha kiva tila-auto.
Säästöön jää 300-500 euroa joka kuukausi vaikka lapsilla on lelut, pelit ja vehkeet vimosen päälle. Mutta me hyödynnetäänkin aleja joihin osutaan tietenkin aina sillon kun esim. telkkarikin maksaa vaan 100 euroa! Hurja kun hyvä tuuri, pitää vaan jaksaa kierrellä!
Velaksi ei tietenkään koskaan osteta mitään ja kotikin on maksettiin loppuun jo 15 vuotiaina....
Toki pakastimesta löytyy myös ihan itsemetsästettyä HIRVENLIHAA!!!
vakuutukset ei maksa juuri mitään ja itse korjataan halvoilla varaosilla...
Ap, mieti ny vähän, monellako näin???
Heh, jo alkaa naurattaa... prinsessa lehti :D ei muita kuluja tyyliin.
Onneksi on pienet lapset teillä.
vakuutukset ei maksa juuri mitään ja itse korjataan halvoilla varaosilla...
Ap, mieti ny vähän, monellako näin???
Heh, jo alkaa naurattaa... prinsessa lehti :D ei muita kuluja tyyliin.
Onneksi on pienet lapset teillä.
Mikäpä se teille ikinä kelpaisi =) Seuraisitte itsekin menojanne, kilpailuttaisitte ja jättäisitte turhat menot pois niin ei tarvitsisi itkeä ettei rahat riitä. Kyllä, vakuutukset tekee 100 euroa kuutta kohti. Haluatko että laitan erittelyn mitä mikäkin maksaa ja mitä korvaa? No sen verran voin sanoa, että lapsilla tapaturmat, miehellä tapaturma- ja sairaskulu ja minulla tapaturma. Lisäksi henkivakuutukset, autojen vakuutukset, laajin kotivakuutus. (selitin nekin jo, kuten myös muutkin menot ja niissä oli paljon muutakin kuin prinsessalehti) Kolmas auto ei ole vakuutuksessa vielä ollenkaan vaan seisoo toistaiseksi. Kun autoja hankitaan niin jo siinä vaiheessa perehdytään siihen, että ostetaan hyvät autot, joissa on kohtuuhintaiset varaosat ja vakuutukset. Toinen auto diesel, mutta vero muistaakseni n. 70 euroa vuodessa. Sitäkin voitte miettiä miksi :D
Ja yksi juttu vielä sellainen, että nyt kun alennukset tulee niin porukka lähtee tuhlaamaan alennuksiin kun kerra halvalla saa. Minäpä en mene, kun ei ole tarvetta enkä turhaa hamstraa =)
Toki pakastimesta löytyy myös ihan itsemetsästettyä HIRVENLIHAA!!!
Höh, ei löydy meiltä tuotakaan. 3 lintua löytyy, mutta hintoihinsa ovat tulleet jos alkaa laskemaan :D Mustikoita löytyy mutta nekin ostin poimijalta.
johtuvaa köyhyyttä. Itse pienituloinen yh, käteen jää vuokran jälkeen n. 1300e ja säästöön jää rahaa joka kuukaus. Mulla 2 lasta. Kerran vuodessa käydään etelänlomalla ja ikinä ei oo rahat loppunu ennen seuraavaa palkkaa.
johtuvaa köyhyyttä. Itse pienituloinen yh, käteen jää vuokran jälkeen n. 1300e ja säästöön jää rahaa joka kuukaus. Mulla 2 lasta. Kerran vuodessa käydään etelänlomalla ja ikinä ei oo rahat loppunu ennen seuraavaa palkkaa.
aiemmin kahden lapseni kanssa reissattiin joka vuosi, jopa kahdesti, sitten toinen meni kasvamaan isoksi, joten kolmio kävi ahtaaksi, ja toinen joutui kiusatuksi koulussa...
Ääh, lopulta muutettiin, ja totta hitossa neliöstä maksetaan, mutta se on pieni hinta tuon kiusatun mielenterveydestä, ja pian maksetaan tuon toisenkin kustannukset, joka jouti vähän ehkä liikaa venymään.
Onko tämä taas tällainen perinteinen ketju, jossa kehutaan kuinka hyvin tullaan toimeen?
Tulonne nettona hyvässä kuussa 2800e, ok.
Kerrohan, kuinka paljon maksatte lainaa kuussa, vakuutukset, sähkö, vesi, bensat?