kertokaa joku mistä tuossa laivatilausjutussa ja vapaavuoren toiminnas on kyse?
en ole seurannut asiaa aiemmin ja nyt en ymmärrä uutisten perusteella mistä on kyse.
jaksiasiko joku kertoa lyhyesti?
Kommentit (13)
Muutama viikko sitten kansalta kysyttiin, pitäisikö telakalle lainata. Vastattiin selvällä EI:llä. Nyt sitten onkin päinvastoin.
Muutama viikko sitten kansalta kysyttiin, pitäisikö telakalle lainata. Vastattiin selvällä EI:llä. Nyt sitten onkin päinvastoin.
Ei ainakaan hallitus kysynyt. Ei asiasta ole olllut mitään kansanäänestystä.
Muutama viikko sitten kansalta kysyttiin, pitäisikö telakalle lainata. Vastattiin selvällä EI:llä. Nyt sitten onkin päinvastoin.
Ei ainakaan hallitus kysynyt. Ei asiasta ole olllut mitään kansanäänestystä.
siis korealainen yhtiö ei saanut suomesta lainaa, jolla olisi rakennuttanut laivan suomessa ja kun ei sitä saanut veivät korealaiset tilauksen ranskaan ilman lainaa?
ymmärsinkö oikein?
Eihän siitä laivan rakentamisesta ole annettu takeita missään vaiheessa?!?
Minä voisin vastata vaikka näin:
Konkurssikypsä Korealaisyhtiö yritti lypsää suomalaisilta rahaa ilman minkäänlaisia vakuuksia takaisinmaksusta ja ilmaan piirretyillä katteettomilla lupauksilla siitä, että risteilijätilaus saattaisi tulla Suomeen jos rahaa irtoaisi. Samaan aikaan yhtiö kävi selän takana neuvotteluja myös ranskalaisten kanssa - ja yritti vain lypsää telakalleen rahaa vastoin EU-sopimuksia ja -lakeja.
Jos laivatilaus olisi tullut Suomeen, olisi sen tekemiseen käytetty kuitenkin ulkomaista halpatyövoimaa, joten ei sen suomalaisia työllistävä vaikutus tai verotuotot niin kovin kummallisia olisi loppujen lopuksi olleet.
Nähtäväksi jää, saadaanko laivaa koskaan rakennetuksi, vai meneekö yhtiö konkurssiin sitä ennen... Ostaja ei kuitenkaan ole suostunut juuri tuon konkurssiriskin vuoksi maksamaan laivasta senttiäkään etukäteen tai edes valmistumisasteen mukaisesti, niin kuin normaalisti on tapana.
luksusristeilijän turkulaisella telakalla. Se olisi tarjonnut työtä sadoille suomalaisille ja turvannut telakan toiminnan. Korealaisen yhtiön taloustilanne on kuitenkin epävakaa ja se pyysi lainaa Suomen valtiolta ja lupasi, että jos saisi lainan, paatti rakennettaisiin Turussa. Valtio ei suostunut lainaamaan rahaa joten nyt paatti rakennetaan Ranskassa, sadat telakkatyöläiset jäävät työttömiksi ja telakka on vaarassa ajautua konkurssiin.
Selkiskö?
siis korealainen yhtiö ei saanut suomesta lainaa, jolla olisi rakennuttanut laivan suomessa ja kun ei sitä saanut veivät korealaiset tilauksen ranskaan ilman lainaa?
ymmärsinkö oikein?
Onhan ne neuvotelleet ranskalaisten ja ties kenen muiden kannsa koko ajan. Se 50 miljoonaa ei olisi ratkaissut mitään, kun ei tiedetä mitä muut tarjosivat. Lypsämistä koko juttu.
Kuseen oltaisiin vain jouduttu jos oltaisiin annettu epävarmaa lainaa.
Tälläkin hetkellä suurin osa tämän itäisen kotikaupunkini rakennustyömaista on täynnä virolaisia ja venäläisiä rakennusmiehiä (tietenkään ei kuitenkaan näin talvisaikaan mitään rakenneta, mutta kun taas kevät tulee jatkuvat työt), joten ne eivät paljoa suomalaisia työllistä.
Kuseen oltaisiin vain jouduttu jos oltaisiin annettu epävarmaa lainaa.
Tälläkin hetkellä suurin osa tämän itäisen kotikaupunkini rakennustyömaista on täynnä virolaisia ja venäläisiä rakennusmiehiä (tietenkään ei kuitenkaan näin talvisaikaan mitään rakenneta, mutta kun taas kevät tulee jatkuvat työt), joten ne eivät paljoa suomalaisia työllistä.
talvisaikaan. Siellä se laiskottelee ja makaa työttömyyskorvausta mankuen ja kevään tullen aloittaa itkun siitä, että ulkomaalaiset vievät työt ja naiset!
Korealainen biljonääri omisti suomalaisen ja ranskalaisen telakan. Amerikkalainen kultapossukerho tahtoi laivan halvalla. Biljonäärisetä lupas järkätä ja kilpailutti kumpi valtio maksaa enemmän siitä ilosta että saa tehdä sen. Ranska lupasi. Vajaavuori sanoi että mekin halutaan maksaa.
No sitten Ranskanpulla sanoi että passaako että me tehdään se laiva, mutta te annatte piirustukset ja maksatte sitten osanne pankkitukina kun me kerran tappiolla tehdään. Vajaavuori ja muut kokkarisedät taputtivat iloisina käsiään ja kertoivat etteivät löydä tästä suunnitelmasta yhtään heikkoa kohtaa.
Niinpä kaikki olivat tyytyväisiä. Kultaposuut saavat laivan halvalla, se tehdään suomalaisten suunnitelmilla, biljonääri tienaa taas muutaman kymppimillin, raskalaiset saa työtä ja suomalaiset veronmaksajat saa maksaa. Ja kokkarit saa lisää ääniä. Kikkeliskokkelis!
luksusristeilijän turkulaisella telakalla. Se olisi tarjonnut työtä sadoille suomalaisille ja turvannut telakan toiminnan. Korealaisen yhtiön taloustilanne on kuitenkin epävakaa ja se pyysi lainaa Suomen valtiolta ja lupasi, että jos saisi lainan, paatti rakennettaisiin Turussa. Valtio ei suostunut lainaamaan rahaa joten nyt paatti rakennetaan Ranskassa, sadat telakkatyöläiset jäävät työttömiksi ja telakka on vaarassa ajautua konkurssiin.
Selkiskö?