Auttakaa minua, en saa 7kk ikäistä taysimetettyä vauvaa syömään lusikasta.
Kommentit (32)
Vierailija:
se suositus täysimetykseen on 4-6 kk ei 6 kk :)
miehen mummolla oli lapsia syöttäessään tapana huutaa että " VARIS LENTÄÄ KRAA" oikein kovalla ja kraakkuvalla äänellä ja sitten kun lapsen suu hämmästyksestä aukeni apposelleen niin äkkiä lusikka suuhun. joo, ei ollut nyt ihan virallinen neuvo aapeen pulmaan mutta tuli mieleen.
tyttö alkoi syödä kiinteitä vasta 1 vuoden iässä. Tosin kokeilut aloitettiin jo 5 kk iässä. Päivittäin yritin syöttää häntä, mutta hän vaan tunki kaiken pois suustaan ja itki.
Lopulta selvisi, että hän oli hyvin vaikeasti allerginen. Ensimmäiset sopivat kiinteät olivat peruna, hirvi ja lehmänmaito noin 1v2kk iässä.
Minua ahdisti suunnattomasti aina nämä " mitäs annat sitä rintaa" -kommentit. Meillä kun syy pelkkään maidonnautiskeluun löytyi, oma olo helpottui.
Allergialääkäri sanoi, että rintamaito on täyspainoista ravintoa vielä yli yksivuotiaalle, pelkälleenkin nautittuna. Äiti vain silloin on kovilla. Vasta imetyksen loputtua 1v5kk iässä oli tarpeen aloittaa vitamiinilisät.
Alkuperäinenkään ei varmaan tarvinnut mitään syyttelemistä, vaan apua itselleen! Koeta jaksaa ap, kyllä sinunkin vauvasi oppii syömään :)
Sen huomaa heidän pahansuovista neuvoistaa. Älä usko heitä. Olen neljän lapsen äiti ja kaikki täysimetettyjä väh. 6kk. Jokainen lapsi on oppinut syömään lusikasta, kun on sen aika. Se on aivan yksilöllistä j eri tahtiin mennyt meillä. Älä ap ota stressiä siitä. arjoa aina silloin tällöin. Jos lapsesi kasvaa hyvin äm:lla sinulla ei ole mitään sytä huoleen. ÄM parasta ravintoa vauvalle ja vähän isommallekin. Tässä pari hyvää linkkiä, joista löydät lisätietoa.
http://www.imetys.fi/index.php
http://www.imetystukilista.net/
Tsemppiä! Joka päivä ei ole pakko tarjota mitään kiinteää, jos lapsi tyytyväinen ja kasvanut äm:lla kylliksi. Esim. tarjoa joka viikko ja sitten kun vauvasi innostuu asiasta voit alkaa lisäämään kertoja. Rauhallisesti hänen omaan tahtiinsa, ei tuputtaen.
Ei siihen mitenkään melkoista maitomäärää tarvita, että alle vuosikas saa tarvitsemansa määrän energiaa. Sen sijaan tarvitaan melkoinen määrä vedellä jatkettua kasvissosetta, että saadaan sama energiamäärä kokoon, mitä rintamaidossa on. Missään vauvanruoassa ei ole ilman rasvalisää enemmän energiaa kuin rintamaidossa. Tarkista vaikka itse Finelin nettisivuilta :)
Ja ihan oikeasti, jokaiselle äidille pitäisi vääntää rautalangasta, että maito (rintamaito tai korvike) on alle 1 v lapsen pääravinnonlähde. Muu ruoka on lähinnä syömisen harjoittelua/opettelua ja tutustumista varten. Kukaan lapsi ei ala kärsiä puutostiloista ensimmäisen elinvuotensa aikana, vaikkei muuta söisikään kuin maitoa.
AP: Kuten täällä jo on neuvottukin, niin kannattaa antaa lapsen syödä itse sormin. Maissinaksuja, pehmeäksi keitettyjä vihanneksia jne. voi lapsi mainiosti napsia itsekin suuhunsa. Eivät ne soseet mitenkään autuaaksi ketään tee. Hienoa, että imetys sujuu hyvin, joten voit rauhallisin mielin antaa lapsen harjoitella syömistä omassa tahdissaan.
Tämä vinkki tulikin jo pari kertaa.
Meillä oli samanlainen tilanne ja lopetin kiinteiden tuputtamisen. Vauva istui pöydässä kun mekin söimme ja mässäsi perunaa, pastaa ja maissinaksuja. Parin viikon päästä kokeilin uudestaan (vanhempien vauvojen purkkiruokaa) ja yhtäkkiä kelpasikin.
10-kuisesta vauva söikin sitten mössönsä itse lusikalla.
Eli kyllä se siitä, minusta ei kannata tuputtaa.
äitini kyllä yritti ja sai pienet traumatkin asiasta : )
Mutta ihan olen isoksi ja terveeksi ihmiseksi kasvanut, ja ruoka maittanut aina sen jälkeen.
Rauta on ensimmäinen josta joskus saattaa tulla puutetta. Tstauta hemoglobiini neuvolassa niin saat mielenrauhan. Muuten äidinmaidosta saa vielä kaikkea varsin hyvin, paremmin kuin jostain hedelmäsoseista tms.
WHO:n suositus 6-8 kuisen lisäruokintaan maidon (eli varsinaisen ruuan) lisäksi on 3-4 kertaa päivässä. http://www.who.int/child-adolescent-health/NUTRITION/complementary.htm
Eli ei todellakaan mitään viittä ateriaa päivässä edes kannata antaa noin pienelle! Se on vain vauvanruokavalmistajien myynninedistämissuositus!
Täällä on annettu hyviä vinkkejä:
vauvalle oma lusikka käteen, saa tutkia sitä, ehkä vähän sotkeakin kun yrittää " syödä itse" ... Eli anna lusikka joka on kastettu johonkin soseeseen.
Anna sormiruokia, maissinaksut ovat ihan hyvä syömisen opettelussa. Pinsettiotteella voi ottaa pöydältä vaikka riisimuroja, rusinoita tms. Kuiva ruisleivän pala imettäväksi ja järsittäväksi... Kurkun pala jne.
Yritä olla stresaamatta - tarjoa joka päivä tuo 3-4 kertaa jos vaan jaksat mutta anna olla jos vauva ei ole valmis. Ettei syömisestä tule mitään painostustilannetta vauvalle.
Lily:
Kerrotko kuinka monta lasta sinulla on ja kuinka kauan olet heitä imettänyt?
Kerropa oma ratkaisumalli meidän pojan tilanteeseen? Meillä oli tilanne se, että poika oli parhaimmillaan kaksi päivää pelkällä VEDELLÄ kun hän ei suostunut syömään muuta kuin rintaa ja terveydenhoitajan painostuksesta yritimme pakkovieroitusta. Onko tämä hyvä kasvavalle lapselle!? Kävimme parilla lastenlääkärillä plus ravintoterapeutille useaan otteeseen. Pojasta otettiin verikokeita ja kaikki oli AINA kunnossa. Hemoglobiini ja muut arvot ok. Poika kasvoi ja kehittyi hienosti. Rinta vain oli hänelle hyvin tärkeä. Hän söi usein, mutta tosiaan roikkunut koko aikaa rinnalla. Oppi mm. kävelemään alle 10kk.
Ja jos olisitte jatkaneet enemmän kuin pari päivää, niin varmasti olisi oppinut... Itselläni on kaksi lasta, toinen aloitti kiinteät 4 kk ikäisenä, kun itse jouduin lääkekuurille ja imetys jouduttiin lopettamaan. Samalla aloiteltiin kiinteät.
Toista lasta täysimetin 6 kk, ja kiinteille oppiminen oli paljon hankalampaa kuin esikoisen kohdalla. Syötettiin eka sormella (omasta sormesta sosetta lapsen suuhun), ja laitettiin peruna mm. äidimaidon kanssa sekaisin, vähän kuin velliksi. Oli tuttu maku mukana. 7 kk ikäisenä lopetin imetyksen, ja parissa päivässä lapsi alkoi syödä kiinteitä kunnolla. Olisi vaan kannattanut aiemmin lopettaa imetys...
Aivan, näin minä sanon ja näin on meidän kohdalla totuus.
Kuinka monta päivää ajattelisit pitää 7kk vauvaa pelkällä vedellä??
Tiedoksi myös sinulle, että tuon 7kk lapsen lisäksi meillä oli myös 1,5v kaksoset ja 2v esikoinen. Kuopus itki nuo kaksi päivää lähes tauotta ja sai affektikohtauksia (=menetti tajunsa), valvoi yöt huutaen.
Jälkeenpäin ajatellen kadun kovasti tuota vieroitusyritystä. Se ei ollut muuta kuin lapseni kiusaamista, koska hän ei selvästikään ollut valmis jättämään rintaa. Lisäksi täysin turhaa koska lapseni voi loistavasti rintamaidolla! Neuvola painosti vain kovasti ja paineen alla....
ajatteletko tehneesi hyvän valinnan kun vieroitit lapsesi 7kk vanhana? Luuletko että laimea energiaköyhä sose oli lapsellesi parempaa ravintoa kuin rintamaito?
Vierailija:
Oli tuttu maku mukana. 7 kk ikäisenä lopetin imetyksen, ja parissa päivässä lapsi alkoi syödä kiinteitä kunnolla. Olisi vaan kannattanut aiemmin lopettaa imetys...
Äidinmaito (tai korvike) on lapsen pääasiallinen ravinto vuoden ikään asti! Säälittää lapsesi!
kyllä poika oli siihen tutustunut jo varmaan 1kk vanhasta. Mutta kun se ruoka oli se juttu joka ei maistunut.