Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa eResepti! Olen sairaanhoitaja ja pelkään mitä tietoja siellä näkyy!

Vierailija
28.12.2012 |

N. 10v sitten minulle määrättiin psyk. lääkkeitä sairastuttuani toisella paikkakunnalla. Tämän asian en halua tulevan nykyisellä paikkakunnallani muiden tietoon, varsinkaan nykyisten työkavereideni.

Työskentelen siis päivystyksessä, ja siten on mahdollista, että potilaana sinne joskus joudun.

Näkyykö siis vanhantkin lääkitykset eReseptin kautta? Entä tuleva Kanta-Arkisto, näkyykö siellä vanhat sairauskertomuksetkin? Pelottava asia, tekisi mieli vaihtaa alaa ja paikkakuntaa, vaikka periaatteessa ei mitään häpeämistä pitäisi olla, mutta silti olen varma, että jos sairaus/lääkityshistoriani vuotaisi työyhteisööni, olisi maineeni mennyttä. Mikään sanktio vääryydellä urkituista tiedoista ei korvaisi tätä vahinkoa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vielä ollut kanta-koulutusta, tulossa on.

Tein niin kuin joku ohjeisti, ja kirjoitin kantaan. Sieltä sain vastauksen, että kukaan ei vielä tiedä, miten vanhojen potilastietojen kanssa tehdään. Paperisia nyt tuskin kukaan sinne siirtää, mutta sähköisiä tietoja on ollut olemassa jo aika kauan - ne minunkin tietoni 10v sitten.

Vastauksessa sanottiin, että lainsäädäntö antaa mahdollisuuden myös vanhojen tietojen viemisen KanTaan. Aikarajaa ei ole määritelty. Tietojen viemistä sinne ei voi kieltää, mutta vastaaja arveli, että tulee olemaan mahdollisuus kieltää vanhojen tietojen käyttö )jopa hätätilanteet mukaan lukien). Kielto voi koskea tiettyjä terveydenhuollon yksikön tietoja, tai jopa ihan yksittäisiä käyntejä.

Olen todella helpottunut. Aion vanhojen tietojeni näkymisen kokonaan.

Muuten, katsoittekos tänään MOT:ta? Tietojen urkkiminen ON todellisuutta, eikä edes kovin harvinaista, mikäli ohjelmaa on uskominen. Random-reiskojen tiedoista tuskin kukaan on kiinnostunut, mutta annapa olla, jos on kyseessa työkaveri, niin johan alkaa kiinnosta...

Ap

Vierailija
2/23 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä e-reseptien ja koko kanta-arkiston kerääminen on suuri (ja kallis) virhe, monista syistä. Hyödyt ovat kuviteltuja ja parhaimmillaankin marginaalisia (paitsi ehkä atk-suunnittelu- ja -konsulttifirmoille). Tietoturva- ja yksityisyysongelmat ovat aivan ilmeisiä. Ja laitetaanpa "kaikki munat samaan koriin vaan..." Miksihän kukaan ei näytä tekevän paljon mitään asian korjaamiseksi...?  :/  Ottaisiko joku asiakseen? 

Vierailija
4/23 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri uutisoitiin alkuviikosta, että Microsoft lopettaa xp:n päivitykset, ja monessa sh-piirissä esimerkiksi potilastietoja on juuri xp:llä. Osa sh-piireistä on päivittänyt ohjelmistonsa, mutta osassa päivitykset ovat tekemättä.

http://yle.fi/uutiset/sairaalat_paivittavat_kaikki_tietokoneensa_jotta_potilastiedot_eivat_olisi_vaarassa/6819105

Etelä-Karjalan Sairaanhoitopiirin edustajan kommentti uutisessa kertoo hätkähdyttävästä välinpitämättömyydestä: "- En ole kuullut, että kukaan olisi yrittänyt saati onnistunut hyökkäämään terveydenhuollon tietojärjestelmiin. Vaikuttaa siltä, ettei hyökkääjiä ole, mikä joko kertoo siitä, ettei hakkereilla ole tällaiseen tahtoa tai sitten tietoturva on niin hyvällä tasolla, että onnistumisia ei ole tullut, Suihko sanoo."

Jep jep. Ei niistä kannata välittää, ei hakkereita kuitenkaan kiinnosta...

Vierailija
5/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoitu hyvä ihminen. miten sun maine muka voisi siitä mennä, että olet joskus käyttänyt psyykelääkkeitä? Oletko sä siellä töissä suitsuttanut kaikille, että miten terve sinä olet aina ollut niin fyysisesti kuin psyykkisesti, että kamalaa millaisia luusereita kaikki sellaiset jotka on jotain joskus sairastunut...

Siis oikeasti mitä vahinkoa siitä voisi olla, että joku työkaveri tietäisi vanhasta lääkityksestäsi? sinun ylpeytesi saisi kolauksen? nyt sinä taidat ajatella asiaa tunteella, etkä järjellä...

Vierailija
6/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eReseptin kautta näkyvät vain sinun sitä kautta määrätyt reseptisi. Ei vanhat, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan!

Vierailija
7/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei niitä mitä sulla on paperilla määrätty. Ja voit aina sanoa lääkärille, haluatko reseptin eenä vai perinteisesti. Sun kela-kortissa näkyy koodit korvattaville lääkkeille, mutta harvapa niitä taitaa osata ulkoa. Sun sairaskertomuksia tuskin päivystykseen näkyy. Suomessa tiedot näkyy ainoastaan siellä missä ne on kirjattu.

Ymmärrän ahdistuksesi, mutta lopeta tuo stressaaminen, jottet nyt ahdistu liikaa ja joudu sinne päivystykseen. Mä en tiedä mitä tietoja päivystys-hoitajat näkevät, mutta tuskin kovin syvällisiä.

Vierailija
8/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain tulee näkymään kaikki määrätty lääkitys.

Vierailija
9/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti en halua että arkaluontoinen sairaushistoriani olisi työkavereideni juoruttavana. Kokemuksesta tiedän, että noista asioista juorutaan - eräs työyhteisön jäsen nimittäin sairastui arkalontoisella tavalla (ei psyk) ja tuli meidän kauttamme hoitoon. Kyllä työyhteisön sisäisiä juoruja riitti, ja ne juoruthan eivät näy missään lokitiedoissa. Tämän jälkeen tuo työkaveri hakeutui muualle töihin.

Tuollainen rauhoittelu ei lämmitä mieltäni yhtään, vaan kaipaan todella tietoa siitä kuinka vanhoja tietoja nyt perustettuun eReseptiin ja myös Kanta-Arkistoon kerätään. Myös se kiinnostaa erittäin paljon, voinko kieltää vanhojen (10v sitten tapahtuneiden) tietojen joutumista kansalliseen rekisteriin.

Kuka tietää?

T: ap

Vierailija
10/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudun joku päivä enskaan ja hups vaan työkaverit näkee psyk. sivujen määrän..

Vierailija
11/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sairaushistoriasi nykyiseltä asuinalueeltasi?

T: ap

Vierailija
12/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on tulossa näkyviin.

Perusperiaate on, että vanhat tiedot ei näy tai voit kieltää niiden näkymisen.

Vierailija
13/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tasan kukaan. Makssaisi maltaita. Vanha tidot ovat paperilla arkistossa ja vain uudet tiedot sinne viedään.

omat reseptitiedot voi tarkastaa netistä pankkitunnuksilla.

Vierailija
14/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin vastata, että e-resepteissä on tasan ne mitä sinulle nyt määrätään. Ei siellä saa näkyä tyhjäksi toimitettu reseptikään kuin 16 kuukautta. Se näkyy siellä esim. siksi että siitä voisi tehdä uusimispyynnön lääkärille.

Mutta ei sinne siis kerätä vanhoja lääkitystietoja. Sehän tekisi esim. apteekin työstä aika haastavaa.

Jos et siis sairasta nyt, etkä käytä mitään lääkkeitä niin ei siellä ole mitään merkintöjä.

Menepä vaikka kanta.fi ja tarkista sieltä omat tietosi. Sieltä kaikki näkevät omien reseptiensä tilan.

Vierailija
15/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mitään nettireseptiä ottaa. Tästä lähtien haen korkeintaan aspiriinia kipuun.

Vierailija
16/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet sinä ja ole ylpeä siitä. Jokaisella ihmisellä on heikkoutensa ja menneisyydessä on asioita, joita ei haluaisi muiden tietävän. Jos muut alkavat juoruta menneistä jutuistasi, se on heidän häpeänsä.

Minulla on ollut psyykkinen sairaus, enkä koe, että maineeni on millään tavalla mennyt. Tärkeintä on, että arvostat nyt itseäsi. Psyykkiset sairaudet eivät tee ihmisestä yhtään huonompaa.

Vierailija
17/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain tulee näkymään kaikki määrätty lääkitys.

Mainiota, että tiedät ihmisistä ja heidän tiedoistaan enemmän kuin minä!

Olisi vain kovin mukavaa, että perustelisit argumenttisi minullekin - ja muille täällä cyber-kivassa oleville!

Tässä kun nyt vasta noin 20 vuotta olen ollut toisinaankin enempikovasti arkaluontoisten asiain kanssa tekemisissä, niin eipä ole tullut vastaan semmoista kansiota, josta yksittäisen henkilön lääkitys olisi käynyt ilmi.

Tokihan kaikki yhdistetyt tietokannat altistavat ihmisen "kasvottomalle urkinnalle" - siinä olet kylläkin oikeassa - teoreettisen väkisin ja valitettavasti.

Mutta, mutta: koska et kirjoittanut argumenttejasi, niin minä kirjoitan teesini!

Ensisijaisesti en todellakaan sinulle, vaan sille Kipusiskolle!

1) Minut on leikattu varsin monista kohtaa ja varsin kummallisissakin olosuhteissa. Yhtään ei ole kiinnostanut tietää, vetääkö kirra brenkkua vapaa-ajallaan. On vain luotettava.

2) Jokaiselta anestesialekurilta olen nimen kysynyt, mutta vain ne muistan, jotka kv-epikriiseistä olen lukenut. Herännyt olen toistaiseksi - enempi tai vähempi kivuliaana. On vain luotettava.

3) Ja kiinnostaakos minua kovastikin: onko sillä minua johonkin muovitelttaheräämöön katsomaan tulevalla sairaanhoitajalla ollut saikkua jonkun F-diagnoosin takia joskus 10 v. sitten tai onko saanut reseptin diapamista taikka jostakin. Ei,ei kiinnosta! Joskus on vain luotettava.

4) Turuilla ja toreilla viettämäni aikain perusteella tohtisin väittää, että olen vanha epäluuloinen pässi - ja sarvetkin ovatten vanhat - mutta niihin luotan silti lujasti ja puskea osaan muuhunkin kuin aidan tolppaan. Mutta joskus on luotettava.

Ihan noin teoreettisesti: Sinäkö sitten haluat jäädä epäilemään kipusiskon kanssa, mitä kaikkea tietoa teistä rekisterissä on? Semminkin, jos sinun piti "vain olla tarkkailijana" mutta hommat läksivät lapasesta ja huomaat, että ei: vasempaan polveen on osunut jotakin ja täältä ei enää omin avuin juhannussaunaan tulla. Ja sitten kun muut ovat sinut viimeiseen Mikkeliinmänijöiden junaan raahanneet, niin kysytkö tosiaan ihan ensimmäisenä siltä sattumoisiin mustaihoiselta kipusiskolta, joka kanyylia tunkee käteesi, jotta mistä koulusta ja minä vuonna ja kuinka paljon saikkua ja diapamia onkaan ollut?

Ei. Et kysy! Tai sitten sinä et ole ollut niillä mainkaan! Joskus on vaan pakko luottaa.

Se, mitä meistä rekisteröidään - ja se mitä meistä käytetään, ovat kaksi eri maailmaa.

Ellet elä jossakin asbestilla, lyijyllä ja lämpösäteilyn eristävällä peräkammarin alla, niin väitän ihan jallupullon vedon päälle, että et siellä pysty maaliskuuhun saakka olemaan. Ei nettiä, ei lottoa, ei kaupassakäyntiä, ei jälkiä lumihankeen, ei niin yhtään mitään! Ja sekin vielä käänteisesti: jos jossakin ei yht´äkkiä tapahdukaan mitään, niin senkin voi näppäimistön ääreltä joku assari laittaa sateliittiseurantaan.

Joten arvoisa Kipusisko, joka pelkäsit alun perin tässä viestiketjussa - ja laitoit aluilleen - toivoisin, että mikäli tänne asti olet lukenut, niin kirjoittaisit muutaman rivin minullekin! Elikkä Sinuna olisin korkeintaan vain ihan vähän huolissani siitä, mitä e-reseptit paljastavat ja mitä eivät. Siis: ellei siellä nyt ole jtk. 10.000 nappiaerää "ihan vaan omaan käyttöön" tms. lekurilta toiselle juoksua. Joskus on vain luotettava.

Jos duunit sujuvat ja itse tuntee "pätö" olevansa, niin miksi murehtia menneitä. Kyllä me kaikki ristimme kannamme, tavalla tai toisella.

:)Nona

Vierailija
18/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun tyyli on varsin omaperäinen. En ole vielä päättänyt, pidänkö siitä vai en, mutta kiinnostaisi lukea sitä lisää :)

-ohis

Vierailija
19/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne vanhoja tietoja kukaan laita. Sinulle kirjoitetut reseptit voi urkkia potilastietojärjestelmästä, esim. Pegasoksesta päivystykseen joutumisen yhteydessä.

Reseptin näkymisen reseptitietokannassa voit estää pyytämällä paperisen reseptin.

Vierailija
20/23 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien on pitänyt käydä se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi