Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klpirauhasarvoista tietävää paikalla?

Vierailija
27.12.2012 |

Minulta otettiin peruskokeet eli t4 ja tsh (tia jotain). Arvot olivat 18 ja 2,5.

Nyt lääkäri määräsi kalkki, kalsium, natrium ja pari maksakoetta sekä t3 kokeen.

Minulla erittäin vahvat kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet. Jos ei ole kilpirauhasessa vikaa, mistä voisi olla kyse?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. aivolisäkkeestä johtuvaa.

Täältä löytyy lukemista:

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

Vierailija
2/8 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin voi olla t3v matala vaikka muut arvot ok. Ilmeisesti haluttiin sulkea pois oireiden perusteella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mulla on masennustaustaa. No mitä psykiatrini teki, kun valitin väsymystä, voimattomuutta, palelua?

Määräsi mulle Deprakine-lääkkeen!!

Vierailija
4/8 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on paljon oireita niin kannattaa käydä endokrinologilla. Saat koelääkityksen. Toisilla ihmisillä auttaa kun säätää lääkityksen niin että t4-v on viitearvojen ylärajalla. Esimerkiksi minulla.

Vierailija
5/8 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on paljon oireita niin kannattaa käydä endokrinologilla. Saat koelääkityksen. Toisilla ihmisillä auttaa kun säätää lääkityksen niin että t4-v on viitearvojen ylärajalla. Esimerkiksi minulla.

asiakkaana. Millaiset arvot sinulla oli?

ap

Vierailija
6/8 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakkaana. Millaiset arvot sinulla oli?

ap

Vierailija
7/8 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa unohtaa koko kilpirauhanen, ja etsiä syytä muualta, eikä jäädä siihen omaan diagnoosiin liiaksi kiinni. Tekee vaan itselleen ja terveydelleen hallaa jos ei pääse yli omista diagnooseistaan.

Vierailija
8/8 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo arvot ovat jonkin verran yksilöllisiä, ja siis monissa maissa TSH:n normaaliarvo on paljon Suomea alempana eli monissa maissa vajaatoiminnaksi katsotaan sellaiset arvot, joille täällä viitataan kintaalla. Yleensä kyllä 2,5 on siinä rajalla, varsinkin kun t4 on niin hyvässä kuosissa.

Tämä on Hyvinkään kilppariyhdistyksen sivulta:

"Vajaatoiminnassa testataan yleensä S-TSH ja S-T4V. S-TSH:n suositellut viitearvot ovat 0,4-4,5. Vajaatoiminnasta kertoo lukemat, jotka ylittävät arvon 4,5. Kroonisessa vajaatoiminnassa potilaat voivat parhaiten arvon ollessa alle 2,5, mikä on myös monissa maissa vajaatoimintadiagnoosin yläraja. Jos arvo alittaa viiterajan, potilaan dementiariski lisääntyy, ja on myös liikatoiminnan vaara. Jotkut ihmiset eivät tahdo päästä töihin, jos S-TSH on yli 1.

S-T4V -koe kertoo mahdollisesta liikatoiminnasta. Sen viitearvot ovat noin 9-19. Liikatoimintaa on arvon ollessa yli 19. Liikatoiminta voi aiheuttaa sydänoireita ja tästä syystä iäkkäämmille ihmisille suositellaan mieluummin pientä vajaatoimintaa. "

Minulla on hyvä sisätautilääkäri, joka on sitä mieltä, että oireisto on tärkein merkki hyvinvoinnista. Minulla t4:n pitää olla hyvin lähellä kahtakymmentä, ja sillä arvolla TSH on alle 0,5, ja joka kerran kun joku yleislääkäri näkee arvot, alkaa kalabaliikki liikatoiminnasta. Mutta sisätautilääkärin mukaan, kun ei ole mitään liikatoiminnan oireita (käsien tärinä, nopea syke, laihtuminen) ja kun taas toisaalta t4:n laskiessa tulee aika nopeasti väsymystä, apatiaa, surumielisyyttä, hidasta suolen toimintaa, on parempi ainakin näin nuorempana antaa olla "liikatoiminnan" puolella.

Siihen nähden, että moni lääkitty on hyvin ryytynyt tuolla 2,5:lla, ei välttämättä ole haittaa kokeilla pientä lääkitystä. Kyllä se kertoo, että aivolisäke puskee aika kovilla hormonia, että saa kilpirauhasesi tuottamaan riittävästi. Mutta siinä kannattaa silti huomioida, että tyroksiinilääke ei vastaa täysin kilpparin omaa toimintaa eli sieltä jää erinäisiä muita hormoneja vähemmälle tuotannolle, ja osaa kilpirauhaslääkityistä tuokin häiritsee, tulee masisoireita, tai jotain muita hormonaalisia ongelmia. Eli ehkä alhainen pulssi, huono suolen toiminta, hiustenlähtö yms oireet olisivat sellaisia, joita varten voisi lääkitystä kokeilla. Jos sinulla on pääoireena masennus, masennuslääke saattaa olla fiksumpi vaihtoehto ihan alunperin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi