15 vuotias käyttää sormia laskemiseen
Tytöllä matematiikka alkoi mennä penkin alle kolmannella luokalla.
Monet tukiopetukset on käyty läpi (vieläkin käydään), muttei mikään näytä onnistuvan. Oppimisvaikeutta ei ole koskaan tutkittu, koska muissa aineissa ei ole vaikeuksia, lukuunottamatta siis matemaattisia aineita. Esimerkiksi äidinkieli ja englanti hänellä on erinomaisen tasoa.
Olen kylläkin huolestunut, koska hänen veljensä 7v on erittäin pätevä laskuissa.
Tytölle tuottaa hankaluuksia helpotkin laskut kuten 4+8, 17-9, 68+9 yms.
Kommentit (7)
ja laskisin nuo kaikki mainitsemasi laskut sormin :) En osaa myöskään prosenttilaskuja, enkä ole koskaan opetellut kertotaulua.
ja lukenu yliopistossa matikkaa ja muutenkin haka matikka, fyssa, kemmassa :)
ja sillä ikää 42v
nolo jos on 15 eikä osaa edes laskea lol, no eipä tänne ainakaan kirjautumatta kirjoittele jos ei osaa edes peruslaskuja ;D
mä kyllä ajattelen nuo laskut sormina päässäni. Tai jonain muuna. Saatan sormianikin heilutella. Että onko se niin paha, että laskee sormista?
Mä olen kuitenkin kurjoittanut pitkästä matikasta E:n, ja matikka on ollut mulle melko helppoa.
Minäkin käytän aika usein jos en jaksa laskinta käyttää. T. Kirjanpitäjä
voit kysyä erityisopelta tai koulupsykologilta (jos teillä semmoista on ja sillä on aikaa), pitäiskö asiaa selvittää jotenkin. Ei tuo nyt vielä ainoana oppimisen ongelmana ole vielä mitenkään paha, jos muuten sujuu hyvin.
Ja en ole koskaan ollut mikään haka matematiikassa. Mutta tällä tavalla olen pärjännyt usein ihan ilman laskinta. Pyörittelen usein myös laskut paperille. Mikset vain hyväksy että lapsi ei ole paras matikassa, mutta hän osaa varmaan paljon muita juttuja paremmin kuin moni muu. Ja jos hän selviää lakuista omalla tavalla niin anna tehdä niin.