Onko jokin raja kuinka paljon voi teettää ylitöitä
kuukaudessa? Mulla on nyt tehtynä n.25 tuntia ja tiliin ei ollut kuitenkaan maksanut. Apua, mulla kaikki ylhäällä mut miten todistan jos aikoo jättää maksamatta??? Siis kuukaudessa toi 25 tuntia ylitöitä.
Kommentit (3)
Työaikalaki säätää ylityön maksimimäärät. Niiden laskentatavasta voi olla lisäsäädöksiä työehto- tai työsopimuksessa (esim. siitä, millä ajanjaksolla työmäärien pitää tasoittua vähintään maksimitasolle).
Kaikki tehdyt ylityöt pitää ilman muuta korvata (korvauksetkin säädetty laissa). Ota saatavasi asiallisesti puheeksi esimiehen tai palkanlaskennan kanssa.
Huomaathan, että YLITYÖ on sellaista, joka sinulle on määrätty erikseen. LISÄTYÖ on sitä, että sulla on vaan paljon hommia ja päätit tänään olla vähän pidempään - näistä ei tule lisäliksaa, mutta tottakai lasketaan työaikaan ja joskus pitäisi sitten saada tehdä lyhyempiä päiviä tai ottaa ylimääräisiä vapaita vastaava tuntimäärä.
Eipä taas voi todeta kuin että jos homma ei ala aueta, niin soita liittoosi. Kai sinulla on sellainen?
Noista asioista saa tosissaan tapella nykyään oli sitten kunnalla tai valtiolla töissä. Aika moni paiskii näitä talkoohommia virallisen työajan jälkeen.
Minun tietääkseni riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos kuulut jonkun työehtosopimuksen piiriin, katso asia sieltä.